מסורת של צמיחה: מניה אמריקאית שכדאי להוסיף לעגלת הקניות

רשת הסופרמרקטים האמריקאית The Kroger צומחת כל השנים בצורה אורגנית ובאמצעות מיזוגים ורכישות קרוגר מחלקת דיבידנד באופן קבוע ורוכשת ממניותיה, ובמקביל מקטינה את החוב לטווח ארוך ומחויבת לשמירה על דירוג האשראי שלה

שקית קניות ברשת קרוגר / צילום:בלומברג
שקית קניות ברשת קרוגר / צילום:בלומברג

רשת .The Kroger Co הינה רשת הסופרמרקטים המסורתית הגדולה בארה"ב, נכון לינואר 2015. הרשת מפעילה 2,652 חנויות סופרמרקט, 782 חנויות נוחות ו-326 חנויות תכשיטים ב-34 מדינות בארה"ב תחת כ-12 מותגים. החברה גם מייצרת מוצרי מזון אותם היא מוכרת בחנויות הרשת, וזאת ב-37 מרכזיים לייצור מזון, בעיקר מוצרי חלב ומאפים.

The Kroger פועלת בארה"ב בלבד, ובשנה הפיסקאלית 2015 (שהסתיימה ב-31 בינואר 2015) הגיעו הכנסותיה ל-108.5 מיליארד דולר. החברה החלה את דרכה בשנת 1883 כחנות מכולת, ונרשמה למסחר בבורסת ניו-יורק בשנת 1928, שם היא נסחרת כיום תחת הסימול KR, בשווי שוק של 35 מיליארד דולר.

החוב של החברה מדורג Baa2 על-ידי חברת דירוג האשראי מודי'ס ו-BBB על-ידי S&P ו-Fitch, כשבכל החברות אופק הדירוג שלה יציב.

מאז הוקמה החברה, היא צומחת בצורה אורגנית וגם על-ידי מיזוגים ורכישות. לאחרונה ביצעה החברה שתי רכישות אשר הגדילו את נתח השוק שלה ועזרו לשפר את עמדתה התחרותית. בשנת 2014 התמזגה קרוגר עם רשת הסופרמרקטים האמריקאית Harris Teeter. העסקה שמומנה על-ידי הנפקת חוב הגדילה את רמת המינוף של החברה, אך גם הוסיפה 227 חנויות לרשת והגדילה את הנוכחות הגיאוגרפית שלה בדרום ובצפון מזרח ארה"ב.

באוגוסט 2014 רכשה החברה את כלל המניות של חברת Vitacost.com, קמעונאית מקוונת לממכר מזון ומוצרי בריאות בארה"ב אשר לה כ-2 מיליון משתמשים פעילים.

חנויות הרשת מציעות לקונים מגוון רחב של מוצרים, כאשר בנוסף למוצרי מזון ניתן למצוא בהן גם מרפאות רפואיות ותרופות. The Kroger גם מוכרת דלק, וכאמור בעזרת Vitacost.com מוכרת את מוצריה גם באינטרנט. הרשת מפעילה חנויות במספר פורמטים, חלקן גדולות מאחרות. חלק מן החנויות המוכרות של הרשת (שהינן גם חברות הבת שלה) הן: Ralph's, Dillons, Smithe's, King Soopers ו-Fred Mayer. קרוגר גם מפעילה חנויות מזון מוזל (Warehouse stores), בעיקר תחת המותגים Food 4 Less ו-Foods Co.

הנהלת החברה שמה לעצמה יעד לשפר את חוויית הקניות של הלקוחות על-ידי שימת דגש על שירות מיטבי, שמירה על איכות מוצריה ועל מחירים מוזלים, ובכך הגדלת נתח השוק שלה וטיפוח נאמנות בקרב קהל לקוחותיה.

קרוגר צומחת בהכנסות באופן קבוע, כאשר הכנסותיה בשנת 2015 הפיסקאלית (כ-108.5 מיליארד דולר כאמור) רשמו צמיחה של 10% לעומת שנה קודמת. בשנים קודמות צמחה החברה בקצב חד ספרתי נמוך עד בינוני. קרוגר גם שומרת על שיעור EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) מתוך ההכנסות שנע סביב 5%. בשנתיים האחרונות חלה עלייה בסך החוב שנדרשת החברה נכון לפרוע, ובסוף הרבעון השני הסתכם החוב בכ-11 מיליארד דולר. זאת, לעומת מזומנים ושווי מזומנים בסך 268 מיליון דולר.

הפירעונות הולמים את פרופיל הנזילות

יחס המינוף (חוב ל-EBITDA) של החברה נכון לסוף הרבעון השני עמד על 2.3, לאחר שרשם ירידה בשנים האחרונות בעקבות הגידול ב-EBITDA. החברה מייצרת תזרים מזומנים חופשי חיובי באופן קבוע, וב-2015 הפיסקאלית הסתכם תזרים זה בכ-1.3 מיליארד דולר. בהתחשב בתזרים המזומנים החיובי של החברה, עושה רושם כי מועדי הפירעונות שעומדים בפניה מתאימים לפרופיל הנזילות שלה.

לרשות החברה עומד גם קו אשראי לא מנוצל על סך כ-2.5 מיליארד דולר, בתוקף עד שנת 2019.

קרוגר הינה הבעלים של קרוב ל-50% מן החנויות שלה, ואינה משלמת דמי שכירות בחנויות אלו, עובדה המחזקת את פרופיל האשראי של החברה.

קרוגר מחלקת דיבידנד באופן קבוע וכן מבצעת רכישות עצמיות של מניות, ושואפת להגדיל החזרים אלו לבעלי המניות לאורך זמן. מדיניות זו מתקבלת על הדעת לאור תזרים המזומנים החופשי של החברה. במקביל, החברה מקטינה את החוב לטווח ארוך שלה ומחויבת לשמירה על דירוג האשראי שקיבלה.

תחום קמעונאות המזון הינו תחום תחרותי במיוחד, ובין המתחרות העיקריות של קרוגר נמנות רשת המזון Costco Wholesale, Delhaize וטרגט.

אופי תחרותי זה דורש מקרוגר לנקוט הורדת מחירים וגוזר יותר לחץ על הרווחיות של החברה. עם זאת, עד כה התמודדה קרוגר עם לחצים אלה, כאשר צעדים שנקטה להורדת עלויות במקביל למחירי המוצרים, שמרו על יציבות המרווחים התפעוליים שלה.

השוואה של התשואה שמציעה האיגרת של קרוגר למדד הרחב של חברות אמריקאיות בדירוג BBB (הכולל גם חברות בדירוג BBB מינוס ו-BBB פלוס) מעלה כי איגרת החוב של קרוגר נמצאת על העקום.

בהתחשב בעמדה התחרותית של החברה, המדיניות הפיננסית השמרנית שלה וצעדים שהיא נוקטת כדי להתמודד עם לחצי מחירים, ובהצלחה, עושה רושם כי מדובר בהשקעה ראויה.

שם האג"ח: KR 4 01/2/2024

היקף סדרה: 500 מיליון דולר

דירוג S&P: BBB

דירוג מודי'ס: Baa2

מחיר: 103 דולר

תשואה למועד קריאה ראשונה: 3.5%

מרווח מעל אג"ח ממשלתית: 154 נ"ב

ASW-Spread: 155 נ"ב

■ הכותבים הם המנכ"ל המשותף של אופנהיימר ישראל ואנליסטית המאקרו והחוב של בנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.