בושה? ביזיון? לא מתאימים לצ'מפיונס?

צריך להפסיק את הקמפיין התקשורתי הפרובינציאלי שרק מחפש שער בכורה של מכבי ת"א באלופות. זו הרמה וזה המצב, ועדיף שכר לימוד כואב וצורב מאי-הופעה בכלל ■ ומה יהיה עם מכבי חיפה? ומה יהיה עם משטרת ישראל? / השבוע שהיה

מכבי ת"א נגד דינמו קייב / צילום: רויטרס
מכבי ת"א נגד דינמו קייב / צילום: רויטרס

1. התדירות הנדירה בה חודרת קבוצה ישראלית לשלב הבתים של ליגת האלופות, הופכת מהר מאוד את ההשתתפות החגיגית, המאוד מחמיאה, לקרב מאסף נגד הקמפיין האפסי של מכבי חיפה ב-2009. את התקשורת המקומית לא באמת מעניין החיכוך הזה עם העוצמות של ליגת האלופות, על הנציגות הכמעט קבועות בה, והיא עוסקת בקמפיין פרובינציאלי שבו מכבי ת"א לא תנסה ללמוד, להשתפר, להשתבח, לכלכל את עצמה מחדש, אפילו לגמור ברייק-איבן, אלא תעשה כל מאמץ להבקיע שער, אפילו שער בודד, כדי להימנע מהבושה הגדולה. המילים "כבוד" ו"בושה" הפכו לאבני הדרך של הציבור הישראלי בפסטיבל הבאמת יפה הזה שנופל עלינו.

בתחילת 1989 הגיעה לארץ דינמו קייב למשחק ראווה מול נבחרת ישראל באצטדיון ר"ג. הנבחרת התכוננה אז למאבקים הקשים בבית האוקיאני, בניסיון להגיע למונדיאל 1990 באיטליה. את האוקראינים, אפילו לא אלופת ברית המועצות, זה לא ממש עניין ובפשטות מבהילה הם רמסו את הנבחרת 0-4. אותה נבחרת, שלושה חודשים אחר כך, חזרה מסידני עם הכרטיס לפלייאוף מול קולומביה. קבוצה, שאפילו לא שיחקה בגביעי אירופה באותה עונה, ועפה בסיבוב הראשון בגביע האלופות עונה קודם לכן, התעללה בנבחרת שהייתה על סף העפלה למונדיאל (מונדיאל שבו שיחקו אז רק 24 נבחרות לא 32).

דינמו קייב לא השתנתה. במקום שחקנים אוקראינים, יש לה הרבה שחקנים פורטוגלים, אבל הכדורגל נשאר אותו דבר: מינימליסטי. שטחים ריקים, מהירות תגובה, מהירות תנועה, אין שום פעולה מיותרת. בניגוד למשחק מול צ'לסי, אין למכבי ת"א במה להתבייש. היא עשתה ככל שיכלה, אבל מה שהיא יכולה פשוט לא מספיק מול כדורגל כזה.

בערך בדקה ה-40 אחוז אחזקת הכדור עמד על 58-42 לקייב, ו-8-1 בניסיונות כיבוש. אפילו לא הרגשנו כמה זה לא היה כוחות.

2. ג'ורדי קרויף קובל על כך שיש מגבלת זרים בכדורגל הישראלי, אבל סלבישה יוקאנוביץ' עולה רק עם שניים מהחמישה בהרכב: שוער וקשר אחורי, שום זר דומיננטי. שלושת הזרים האחרים הם בלם מחליף מאוד איטי, חלוץ קרואטי לא מוכח וקשר ניגרי שלא מתאים לרמות האלה. תכל'ס אין למכבי זרים. זה אפילו פלאי שהיא היתה איכשהוא במשחק. מכבי ת"א לא מתאימה לליגת האלופות, כמעט אף קבוצה ישראלית לא התאימה. העובדה כי הקבוצות הישראליות הצליחו בסופו של דבר לצבור 16 נקודות מתוך 75 נקודות אפשריות (21 אחוז) לא מעידה על כלום. כדי להיות בליגת האלופות אתה צריך סגל משובח, ולא רק שחקן-על (ביכולת הכי פושרת שלו בשנה ורבע האחרונות); אתה צריך שיטת משחק סדורה (ולא לקבל גול בכל פתיחת מחצית); אתה צריך ליגה חזקה - ב-2002/3 הייתה למכבי חיפה ליגת רצח - אתה צריך פאסון, אתה צריך מסורת, אתה צריך המון דברים שלא רק למכבי ת"א אין, לכל הכדורגל הישראלי אין בנמצא.

יש כמה שנוהגים לומר שעדיף שקבוצות או נבחרות ישראליות לא יעפילו לטורנירי גמר כי הן יעשו בושות. מישהו באסטנה הקזאחית אמר את זה השבוע אחרי התיקו מול החבורה של סניידר ופודולסקי מגלטסראי, או שאולי בבוריסוב שניצחה את האימפריה הרומאית 3-2? אין דבר כזה בושות בכדורגל העולמי. גלאדבך חוטפת לא פחות ממכבי, שחטאר נשחטת. זה לא ימנע מהן לנסות ולהעפיל שנה אחרי שנה, כי רק דרך השתתפות מאסיבית, הכדורגל ישתפר. אי אפשר להגיע פעם בדור, לנפח לממדי פסטיבל, ואז לצקצק בלשונות ולומר שזו בושה.

3. מעולם לא הייתה למכבי חיפה פתיחת עונה כזו נוראית. למעשה, מכבי חיפה יותר קרובה ממכבי ת"א להשוואת שיאה מהאלופות - הפעם בליגה - ולא לכבוש שער ליגה במשך שישה משחקים רצופים.

נראה שחיפה נטשה את הדרך. מוטב לה לא להתבונן על מה שעושים האחרים כדי להצליח, אלא לנסות ולהבין מה עבד אצלה בשנים הטובות: התעקשות על חומר מקומי, בחירת זרים טובה יותר, בחירה במאמנים שמתאימים את עצמם למערכת ולא מכפיפים אותה אליהם. לכאורה, מכבי ת"א לא ממש מתבססת על חומר מקומי ובחירת הזרים שלה בטח לא מחמיאה לה, אבל מכבי ת"א לא עושה חשבון לכלום, בעוד שנראה כי מכבי חיפה מאלצת את עצמה לנהוג בסוג של ג'נטלמניות שתיכף ייטרק לה בפרצוף.

זה יהיה מצחיק לדבר על מכבי חיפה במונחים של מכבי ת"א, כאשר חיפה לא רק שלא מתמודדת על האליפות מאז 2011, היא מבלה חלק לא מבוטל מהזמן הזה בתחתית. אבל המערכת בחיפה היא לא המערכת בקבוצות אחרות. היא יכולה לשמן את הגלגלים במכונה, ויש לה את הכלים לכך.

לא חושב שרוני לוי מתאים לחיפה בשלב הזה בהיסטוריה שלה, הוא התאים מאוד לרשת את יצחק שום ואברהם גרנט שבנו קבוצה מפחידה. כנראה שקשה לו להיכנס לנעליים קטנות מאשר לנעליים גדולות. חיפה תהיה חייבת, במוקדם או במאוחר, להביא מאמן שיתאים את עצמו למערכת ויבנה שם קבוצה. אז תהיה ירידה במנויים, וחוסר שביעות רצון מהקהל, אבל מי שלא מכניס יד לכיס, שלא ינסה להכתיב מדיניות לאלה שכן. חיפה צריכה להמציא את עצמה מחדש, וזה ייקח לא מעט זמן. היא רק חייבת למצוא את האיש המתאים לכך.

4. המפכ"ל החדש היה סגן ראש השב"כ. הוא בטח מכיר חלק מהחומר שמסתובב ביציעים של דוחא סביב המשחק הטעון בין סכנין לבית"ר ירושלים - שהפיכתו למשחק המרכזי גובל בפורנוגרפיה - ולכן אולי כדאי שיתחיל להוריד הנחיות לדרג המבצע, לנטרל את הפרסונות המדליקות מבעוד מועד, נגיד במעצרי מנע, ולשחרר מאות שוטרים לבתיהם? שופטים נוהגים לבטל משחקים שאין בהם טעם ספורטיבי. ובדרך הזו, עם 600 שוטרים, למשחק הזה יש ערך ספורטיבי?