משרד החקלאות פסל לשיווק לצרכן כ-6 מיליון ביצים מיובאות

הביצים מספרד הועברו לתעשייה, בשל תפוגה קצרה לשיווק ■ בתוך כך: למועצת הלול טענות נגד משווקי הביצים

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

השירותים הוטרינריים של משרד החקלאות פסלו לשיווק לצרכן 5.5-6 מיליון ביצים מיובאות מספרד, ואלו הועברו לתעשייה מיד לאחר ראש השנה. הסיבה לפסילת הביצים היא תפוגה קצרה לשיווק, שנגרמה בשל תקלה במנוע האונייה שהביאה לעיכוב של 10 ימים בהגעת הביצים לישראל.

פסילת הביצים לשיווק לצרכן החמירה עוד יותר את המחסור בביצים, שהורגש כבר ערב ראש השנה. נזכיר, כי טרם החגים ובשל המחסור הצפוי אושר לייבא 30 מיליון ביצים ללא מכס. לאחר פסילת הביצים, אושר לייבא 7 מיליון ביצים נוספות ללא מכס, וזאת עד לסוף חודש ספטמבר.

חילופי האשמות

בתוך כך, המחסור בביצים לצרכן מביא לחילופי האשמות בין השחקנים השונים בענף. מחד, גורמים במועצת הלול מאשימים את החברות לשיווק ביצים, כי לא מימשו באופן מלא את האישור שניתן להן; מאידך, לפחות אחד השחקנים טוען, כי עבודה מאומצת יותר מצד המשווקים הייתה מביאה לצמצום המחסור.

שמואל לסר, בעל חברת לסר לשיווק ביצים, אמר: "ניצלנו את מלוא המכסה שניתנה לנו ליבוא ביצים מספרד. במקביל, עבדנו 24 שעות ביממה כדי להדביק את הביקוש. עובדתית, מכרנו בספטמבר את אותה כמות הביצים שמכרנו באוגוסט, למרות שהיו בחודש האחרון רק מחצית מימי העבודה. אני לא חושב שחברה כמו תנובה תעבוד בקצב רצחני כמוני, אבל אין לי תלונות אליהם".

- אם כולם היו עובדים בקצב שלך, לא היה מחסור?

"אם כולם היו עובדים בקצב שלי, שזה מטורף, המחסור היה מצטמצם".

- אתה מספק את מלוא הביקוש של לקוחותיך?

"לא. הביקוש מהלקוחות שלי עלה, כי אם ברשת רמי לוי אין ביצים, הלקוחות שלה הולכים לשופרסל - אשר לה אני מספק ביצים. רשת ויקטורי משכה ממני ביום אחד 200 אלף ביצים, וזה לא קרה מעולם. מגיעים אליהם לקוחות מרשתות אחרות, שבהן חסרות ביצים".

מתנובה נמסר בתגובה: "באוגוסט ובספטמבר שיווקנו 27.9 מיליון ביצים ו-25 מיליון ביצים בהתאמה. מדובר על ירידה של 10.3%. לצד זה יש לציין, כי מספר ימי העבודה באוגוסט עלה משמעותית על ספטמבר ומכאן גם שהייתה לנו יכולת קטנה יותר למיין ולהפיץ את הביצים בספטמבר. מבחינת היקף ימי העבודה הייתה ירידה בספטמבר של 25%. נדגיש, כי בספטמבר עבדו מכוני המיון בכל יום אפשרי, כולל חול המועד, שישי וערבי חג".