חשד: כוחות ארה"ב הפציצו בית חולים באפגניסטן, 9 נהרגו

עשרות בני אדם נוספים הוכרזו נעדרים לאחר ההפצצה, כך לפי ארגון "רופאים ללא גבולות" ■ מטרת התקיפה הייתה לפגוע בטליבאן, שכבש את העיר האסטרטגית קונדוז בתחילת השבוע

אפגניסטן / צילום: רויטרס
אפגניסטן / צילום: רויטרס

ארגון "רופאים ללא גבולות" הודיע הבוקר (שבת) כי לפחות תשעה בני אדם, בהם שלושה עובדי סיוע משורותיו, נהרגו בהפצצה על בית חולים בעיר קונדוז שבצפון-מזרח אפגניסטן ועשרות נוספים נעדרים. הפגיעה ככל הנראה נגרמה על ידי ארצות הברית, שביצעה תקיפות אווירית נגד ארגון טליבאן - שכבש את העיר בתחילת השבוע.

בנאט"ו הודיעו כי הם בודקים את החשד שבית החולים נפגע בהפצצה אמריקנית. גם צבא ארצות הברית - שלאחר סיום המלחמה באפגניסטן בשנה שעברה השאיר בה כעשרת אלפים חיילים למשימות ייעוץ - לא שלל אפשרות זו. "כוחות אמריקניים ביצעו תקיפה אווירית בעיר קונדוז נגד חשודים שאיימו על הכוח. ייתכן שהתקיפה הסתיימה בנזק היקפי למתקן רפואי סמוך", אמר דובר הכוחות האמריקניים באפגניסטן, קולונל בריאן טרייבוס. "האירוע תחת חקירה", הוסיף.

בטליבאן הצהירו כי בתקיפות חיל האוויר, המסייעות לצבא אפגניסטן לכבוש מחדש את קונדוז, נהרגו מטופלים, רופאים ואחיות. לדבריו, אף אחד מחמושי הארגון לא היה בבית החולים באותה עת.

על פי "רופאים ללא גבולות", יותר מ-30 אנשי צוות נעדרים לאחר התקיפה, וייתכן שמניין ההרוגים מקרבם ומקרב המטופלים ששהו במקום עוד יעלה. 105 מטופלים ו-80 אנשי צוות היו בזמן ההפצה על בית החולים, שהוא המתקן הרפואי היחיד מסוגו בצפון-מזרח אפגניסטן.

בארט ינסנס, מנהל פעולות הארגון, אמר לרשת BBC כי בית החולים "ספג הפצצות וניזוק באופן קשה", והוסיף כי ל"רופאים ללא גבולות" עדיין אין מידע סופי על כמות ההרוגים מקרב אנשי הצוות והמטופלים. "אנונו מזועזעים עמוקות מהמתקפה, מההרג של הצוות והמטופלים שלנו ומהנזק האדיר שהיא גרמה לשירותי הבריאות בקונדוז".

על פי גורם רשמי, כתוצאה מההפצצה התמוטט קיר של בניין במרפאה, ושברי זכוכיות וחלקי עץ התעופפו לכל עבר. בנוסף שלושה חדרים עלו באש. "עשן שחור נראה עולה מכמה מקומות", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס לאחר ביקור במקום. "הלחימה עדיין מתרחשת, אז נאלצו לעזוב".

כמו כן, על פי אנשי הארגון, ההפצצות בבית החולים נמשכו כחצי שעה לאחר שעובדיו התריעו על הנזק שנגרם בו. ב"רופאים ללא גבולות" מסרו גם כי נתוני מיקומו המדויק של בית החולים ניתנו לצבאות ארצות הברית ואפגניסטן כמה פעמים על מנת להימנע ממקרים מסוג זה.

ממשלת אפגניסטן איבדה את שליטתה על קונדוז ביום שני האחרון. לוחמי טליבאן פתחו במתקפה נרחבת ומתואמת על העיר וכבשו את מרביתה. במהלך המתקפה, שחררו לוחמי הארגון מאות מחבריהם מבית הכלא המרכזי בעיר, אחרי שהתגברו על השומרים. בעקבות כך הוקפצו עשרות לוחמים מהכוחות המיוחדים של אפגניסטן ולמחרת פתח הצבא במבצע נרחב לכיבושה של העיר מחדש, והחלו קרבות קשים בינו לבין חמושי הארגון הסוני.

נפילת העיר, בירת המחוז באותו השם, היא אחד מהכישלונות הגדולים ביותר של כוחות הביטחון המקומיים מאז פלשה ארצות הברית למדינה לפני 14 שנה, והפילה את משטר הטליבאן. קונדוז היא אחת הערים הגדולות באפגניסטן, מתגוררים בה 300 אלף תושבים והיא נחשבת לעיר חשובה מבחינה סמלית ואסטרטגית. מאז עזיבת הכוחות האמריקניים וכוחות נאט"ו בשנה שעברה, התגבר הטרור באפגניסטן וטליבאן הוציא מאז לפועל כמה וכמה התקפות קטלניות ברחבי המדינה.

שלשום הודיעה ממשלת אפגניסטן כי כוחות הביטחון הצליחו לכבוש מחדש אזורי מפתח בקונדוז מידי טליבאן. דובר המשטרה המקומית אמר כי הצבא כבש מחדש את משרד המושל, משרד מפקד המשטרה ובניין סוכנות המודיעין בעיר. תושבי קונדוז וגורמים רשמיים במחוז שללו את הדברים, וטענו כי העיר עדיין נמצאת תחת שליטת הארגון הג'יהאדיסטי. "העיר עדיין תחת שליטת טליבאן", אמרה קרימה סיידיקי, החברה במועצת מחוז קונדוז ל"ניו יורק טיימס".

במרפאת "רופאים ללא גבולות" שהופצצה טופלו אזרחים רבים שנקלעו לקרבות הקשים בין כוחות הביטחון לטליבאן. על פי הארגון, המקום הוצף השבוע בנפגעים וב-36 השעות הראשונות של הלחימה טופלו בו 171 בני אדם, 46 מהם ילדים. בהודעה רשמית נמסר כי רוב הנפגעים "סובלים מפצעי ירי", וכי המנתחים טיפלו ב"פגיעות קשות בבטן, בראש ובגפיים". מאז טופלו כ-200 בני אדם נוספים בבית החולים, שמתקשה עם 150 מיטוריו לעמוד בעומס, ולאלץ לשכן נפגעים במשרדים ובמזרנים שמוטלים על הרצפה.