נעילה חיובית בבורסה בת"א; כיל זינקה 5%, לאומי 3.4%

הנתונים האחרונים שפורסמו בארה"ב הפחיתו משמעותית את הסבירות שמעניקים בשווקים להעלאת ריבית הפד עד סוף השנה ■ מניית חלל תקשורת זינקה ב-13.6% בעקבות העסקה עם פייסבוק

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בעליות שערים עם החזרה מחופשת החג, וזאת לאור העליות בשוקי חו"ל בשני ימי המסחר האחרונים ופתיחת פערי ארביטראז' חיוביים במניות הדואליות. מניות הבנקים קפצו בחדות והובילו את העליות במדד המעו"ף. גם כיל וחברה לישראל רשמו עליות חדות. בוול סטריט מתנהל המסחר במגמה מעורבת ובבורסות אירופה נרשמות עליות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

דוח התעסוקה שפורסם בארה"ב ביום שישי היה מאכזב, אך מאז שפורסם השווקים רק עולים. הסיבה: ירידה חדה בסבירות להעלאת הריבית בארה"ב השנה. המסחר בחוזים העתידיים על קרנות הפד מעיד על סיכוי של 10% בלבד להעלאת הריבית החודש, ו-35% בחודש דצמבר. במקביל, כלכלנים בחו"ל מעריכים כי הבנקים המרכזיים ביפן ובאירופה יגדילו את תוכניות ההקלה הכמותית שלהם נוכח ההאטה בכלכלה הגלובלית.

"השווקים כבר תיקנו ונראה שכל הנתונים השליליים מגולמים", אומר לרשת CNBC אנליסט ב-LPL Financial. הוא מתכוון לא רק לדוח התעסוקה החלש בארה"ב אלא גם ירידה במדד מנהלי הרכש שפורסם אתמול וירד ל-56.9 נקודות בספטמבר מ-59 נק' באוגוסט. הוא הוסיף כי "בין אם מדובר בהאטה קצרה וחולפת או משהו עמוק יותר, היא תקשה על המשך הראלי בשווקים עד שנקבל יותר בהירות. עם זאת, מבחינה טכנית, השוק כבר בחן את התחתית פעמיים".

האסטרטג שצופה "הפתעה" בוול סטריט תוך 3 חודשים

"קשה לקבוע בהסתמך על נתוני החודשיים האחרונים האם הכלכלה האמריקאית נחלשת או שמדובר בנתונים ארעיים, והאם יש לעדכן שוב את תחזיות הצמיחה והריבית כלפי מטה; עם זאת, הסיכון לכך עלה מדרגה", אומרת איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות. "ההסתברות להעלאת הריבית השנה ירדה, והשוק מתמחר כיום העלאת ריבית רק במרץ 2016".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי אפסילון, מוסיף כי "העליות בימים האחרונים משכיחות מעט את ספטמבר אולם אני סבור שירידת תשואות האג"ח החדה בארה"ב מספקת אינדיקציה מהימנה לגבי ההתמתנות בקצב הצמיחה בארה"ב ובעולם וכנגזרת מכך, את מדיניות הריבית בעתיד הקרוב. הכיוון של השווקים יקבע בהתאם לדוחות שייחלו להתפרסם בימים הקרובים ולפחות ממה שניתן ללמוד מהנתונים שהתפרסמו בזמן האחרון, נראה שאלו יתקשו לספק לשווקים בסיס איתן להמשך העליות".

בישראל חוזרים המשקיעים לשבוע מסחר מקוצר ויגיבו לנעשה בשוקי חו"ל. השבוע לא צפויים נתוני מאקרו מהותיים, פרט לפרסום נתוני השכר הממוצע לחודש יולי ורכישות בכרטיסי אשראי באוגוסט, כאשר שני הנתונים יפורסמו מחר.

חלל ממריאה

מבין המניות שבלטו במסחר היום מככבות לא מעט מניות דואליות שחזרו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' חיוביים, כמו למשל כיל שחזרה עם פער חיובי של 3.4%, אלוט עם פער של 4.2% ולייבפרסון עם 5.9%.

מניית חלל תקשורת זינקה בעקבות עסקה עם פייסבוק במסגרתה תספק חלל שירותי תקשורת מהלוויין "עמוס 6". פייסבוק תשתמש בטכנולוגיה כדי לספק אינטרנט למדינות באפריקה. (לסיפור המלא)

אלרון הודיעה הבוקר כי היא מוכרת את החזקותיה (19%) בחברת ג'ורדן ואלי סמיקונדקטורס לידי Bruker Corporation תמורת 53 מיליון דולר. כתוצאה מהעסקה, צפויה אלרון להכיר ברווח נקי ברבעון השלישי של 2015 בגין תמורה מיידית של כ-19 מ' ד', אשר מוערך בשלב זה בסך של כ-3 מיליון דולר.

בריינסוויי הודיעה היום כי התקבלה הזמנה של מערכות Deep TMS מרשת המרפאות NeuroMed לטיפולים פסיכיאטריים ברחבי ארה"ב. הרשת התחייבה להזמין מינימום 10 מערכות בשלוש השנים הקרובות, מתוכן תתבצע הזמנה מיידית של שתי מערכות.