"ציור מבעד לעדשה": תערוכה של האמן יגאל עוזרי בגלריה זימאק

ציורי טבע ונשים צעירות, פוטו-ריאליזם עם טוויסט אפל ■ השקת סרט ביוגרפי וספר אמן לצד תערוכה חדשה

סדרת העבודות החדשה של האמן הישראלי-אמריקאי המצליח יגאל עוזרי מציגה עוד עליית מדרגה בציור המזוהה שלו. היפר-ריאליזם רומנטי וחושני, עם טוויסט אפל, קינקי ומאיים, חבוי מתחת לפני השטח המוארים ומבהיקים. משהו מאווירת סרטי דייויד לינץ' שורה על ציוריו האחרונים של עוזרי, עוד יותר מבעבר. הפעם הוא גם חושף חלקים מהתהליך ומחומרי הגלם של יצירתו.

עוזרי חי ועובד בניו-יורק כבר כ-3 עשורים. בתערוכה "ציור מבעד לעדשה", שתיפתח ביום חמישי הקרוב בגלריה זימאק, הוא מציג לראשונה עבודות בפורמט קטן ובצבעי שחור-לבן, כמעין חזרה של ציוריו למקורות הצילומיים הגולמיים. בתערוכה תוצג סדרת עבודות חדשה הכוללת ציורי שמן, צבעי מים ועבודות קטנות על מצע צילומי פולארויד, לצד עבודותיו האייקוניות מהשנים האחרונות. התערוכה מלווה בספר אמן חדש ובבכורה לסרט תיעודי-ביוגרפי, המזמין את הצופה אל תוך חלל הסטודיו של עוזרי.

עוזרי הוא מהבולטים באמני הציור הפוטו-ריאליסטי העכשווי - סגנון אמנות המאופיין ברמת דיוק וגימור גבוהים, עד כי הציור נראה כצילום. הוא זכה להכרה ולפופולריות מיוחדת בתחומו, בזכות ציורי דיוקנאות גדולי ממדים, של נשים צעירות בנופי טבע שופעים ומושכים. ציוריו מתמקדים בדמויות הנשים - בדרך כלל צעירות ובתוליות, פתייניות ופגיעות, כנערות שאינן מודעות לרמת הסיכון שטמונה בארוטיות המתפרצת מדמותן.

עוזרי מציב אותן במגוון סביבות טבעיות: יערות גשם וערוצי מים, שדות מוריקים או מדבר צחיח. לכאורה זהו ציור מצילום ישיר - HD. למעשה יש כאן רובד סוער של אלגוריה ופנטזיה. עוצמתו של הטבע ועומק צבעי השמן הדשנים, מעניקים לדמות תוספת של כוח ופראיות. הסצנה הטבעית יוצרת עבורה סביבה אל-אנושית, המנתקת אותה מהקשרה התרבותי והחברתי ומציבה אותה (בדרך כלל בודדה בפריים) בתפקיד מטאפורי של אלה, פיה או אולי חיה, ציידת או ניצודה.

טכניקת העבודה של עוזרי בצבעי שמן מושתתת על אלפי משיכות מכחול זעירות, היוצרות דיוק וכאילו מפיחות חיים בציורים רבי הרושם. עוזרי, שהציג תערוכות רבות בגלריות ובמוזיאונים חשובים ברחבי העולם, עשה מהלך אמנותי מהקונספטואלי אל הריאליזם החד. אולם בציור הצילומי שלו (מעבר להתפעלות הבלתי נמנעת מהטכניקה המדוייקת כל כך), הוא מציב את הצופה גם בעמדת אי נוחות. המבט הנמשך אל דמות הצעירה החשופה, המזנקת מהבד אל עבר עינינו במידות ענק, הוא מעריץ ומטריד בו-זמנית. המתבונן נאלץ לקבל עליו את עמדת המציץ, הפולש או הרודף. עצם ההתבוננות מפיגה את התום שעולה ממבטה של הנערה.

עוזרי הציג בתערוכות יחיד בגלריות ומוזיאונים חשובים ברחבי העולם. יצירתו מופיעה בין היתר על כריכת הספר Photorealism and the Digital Age.

ביום ו' בשעה 11:00 תיערך הקרנת בכורה של סרטו הביוגרפי של האמן בגלריה.

גלריה זימאק, ה' באייר 68, תל-אביב. א'-ה' 9:30-20:30, ו' 9:00-15:00