קנסות בכ-1.4 מיליון שקל לערוץ 2 על קידום תכנים בחדשות

זאת בתוך חצי שנה ■ לעתים הזכייניות לוקחות את הסיכון שבספיגת קנס, בניסיון להעלות רייטינג לתוכניות מסוימות באמצעות משדרי החדשות הזוכים לנתוני צפייה גבוהים ■ קשת ורשת: האחריות היא של חברת חדשות 2

זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, ואיתן חברת החדשות של ערוץ 2, נקנסו בחצי השנה האחרונה לפחות 9 פעמים על קידום תוכני הזכייניות במהדורות החדשות השונות של הערוץ. ל"גלובס" נודע כי הסכום המצטבר מאז מאי 2015 הגיע ל-820 אלף שקל, ולצדם 575 אלף שקל נוספים על-תנאי. לערוץ 10 אין כל הפרות בנושא.

על-פי כללי הרשות השנייה, עיסוק בתוכן של הזכייניות בתוך מהדורת החדשות חייב להיעשות על-פי מגבלות ספציפיות, שנקבעו בפגישה שהתקיימה בדצמבר 2013 בלשכת מנכ"ל הרשות השנייה דאז, שי באב"ד, שבה נכחו ראשי חדשות 2 וחדשות 10.

באחרונה ביקש עו"ד אלעד מן מתנועת "הצלחה" את המסמך, ובו סיכום הדיון שנערך אז. על-פי אותו סיכום, חל איסור על עיסוק בתוכן של זכיינית במהדורת חדשות ביום שידור אותו התוכן, ואין לציין את שמה של הזכיינית.

"הצורך החיוני בפעולות אכיפה בלתי מתפשרות, בכל הנוגע להפרדת תכנים של חברות החדשות מאלה של הזכיינים, הופך להיות ברור יותר נוכח כמות ההפרות לכאורה מהחודשים האחרונים", אמר עו"ד מן ל"גלובס". "הנחיות וכללים ברורים, שעליהם ניתנה לחברות החדשות הודעה, אינם מיושמים במשך תקופה ארוכה; וקיים חשש ששידורי החדשות משמשים לעתים כפלטפורמה לא ראויה לקידום שידורים אחרים של הזכייניות, באופן שלא תואם את הסטנדרט העיתונאי הראוי ואת הכללים המחייבים. צריך לשבח את הרשות על פעולות האכיפה האחרונות".

מרשימת ההפרות, שהגיעה לידי "גלובס", עולה, כי בגין התוכנית "האח הגדול" נקנסה קשת ב-70 אלף שקל על שני קידומים במהדורה המרכזית. חדשות 2 נקנסה בסכום זהה. כמו כן, שודרו בתוכניות כמו המהדורה המרכזית ו"שש עם" אייטמים על תוכניות של קשת כמו "שחקן זר" (240 אלף שקל על הקידום באופן כללי, לזכיינית ולחדשות 2 יחד), "יצאת צדיק" ו"נוק אאוט"; לצד אייטמים על תכנים של רשת כמו "אקס פקטור", "מנותקים" (50 אלף שקל, וכן 72 אלף שקל לכל דקה), ו"אבודים".

"נמשיך לפעול בחומרה"

השנה האחרונה הייתה קשה במיוחד בעבור הזכייניות, והן דיווחו על ירידות חדשות בהכנסות. במת החדשות נחשבת ליעילה, בשל הצפייה הגבוהה בה, ולא אחת מוכנות הזכייניות לקחת את הסיכון של קנס, על מנת למשוך יותר צופים אל התוכנית ולהעלות את הרייטינג שלה.

מהרשות השנייה נמסר: "הרשות השנייה רואה בחומרה רבה זליגה של אינטרסים מסחריים של הזכייניות אל תוך מהדורת החדשות של ערוץ 2. למהדורות החדשות חשיבות ציבורית רבה, ועליהן לספק לציבור הצופים מידע ודיווח מהימן, בלתי תלוי ומקיף על הנעשה, ואין להשתמש בהן ככר פורה לפרסום עצמי בכסות דיווח חדשותי. הרשות השנייה תמשיך לפעול בחומרה נגד מקרים של קידום תכנים אסור ולהגן על האינטרס הציבורי למהדורות חדשות מגוונות, מקיפות ובלתי תלויות המבוססות על שיקולי עניין ותוכן בלבד".

מרשת נמסר בתגובה: "ההחלטות הנוגעות לתוכן המשודר במסגרת מהדורות החדשות הינן באחריותו הבלעדית של העורך הראשי של חברת החדשות, ורשת מקפידה לא להתערב בהן".

מקשת נמסר כי "תוכני חברת החדשות נמצאות באחריותה".

את תגובת חברת החדשות של ערוץ 2 לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הידיעה.