מקינזי: כך אפשר להגדיל את התמ"ג העולמי בעשרות טריליוני דולרים

על-פי הדוח של חברת המחקר מקינזי, שוויון מגדרי מלא יגדיל את התמ"ג העולמי ב-26%, או 28 טריליון דולר - שווה בערך לכלכלות ארה"ב וסין גם יחד

שוטרות בהודו / צילום: רויטרס
שוטרות בהודו / צילום: רויטרס

מניעת השתתפותן המלאה של הנשים בכלכלה העולמית עולה לנו ביוקר. מקינזי ושות' חישבה את המחיר.

שוויון מגדרי מלא יגדיל את התמ"ג העולמי ב-26%, או 28 טריליון דולר, על-פי דוח חדש של זרוע המחקר והכלכלה של החברה. ככל הנראה, מיצוי הפוטנציאל הנשי אינו ריאלי בטווח הקצר, אך אם יקודם שוויון הנשים בכל אזור בקצב שבו מקדמת אותו המדינה בעלת קצב ההשתפרות המהיר ביותר באזור האמור - למשל, הבאת בנגלדש לרמה של סינגפור - יגדל התמ"ג השנתי העולמי ב-12 טריליון דולר ב-2025, על-פי המחקר.

"הנשים מהוות מרכיב כל כך קריטי בחברה האנושית, והן משאב לא-מנוצל", אמרה אנו מדגבקר, עמיתה בכירה במקינזי גלובל אינסטיטיוט, שהובילה את צוות מחברי הדוח. גידול של 28 טריליון דולר בתמ"ג שווה בערך לכלכלות ארה"ב וסין גם יחד.

הדוח התפרסם בד בבד עם יום השנה ה-20 להכרזת פלטפורמת הפעולה של האו"ם להעצמת נשים, שמטרתה להבטיח שוויון לנשים בתחומי הכלכלה, החברה והתרבות וכן בתהליך קבלת ההחלטות הפוליטיות.

כמה חברות עסקיות מאמצות צעדים שאותם צריכות לאמץ גם חברות אחרות לצורך קידום השוויון, לדברי מקינזי. וול-מארט, למשל, מפעילה תוכנית שבמסגרתה היא מכוננת ברשת האספקה שלה קשרים עסקיים עם חברות שבראשן עומדות נשים, או עם נשים-יזמיות. וודאפון מעניקה חופשה מינימלית בתשלום של 16 שבועות, ומאפשרת לנשים תקופת חזרה לעבודה עם שעות עבודה מצומצמות אך בשכר מלא, וזאת גם במדינות שבהן הממשלה אינה דורשת הטבות כאלה. תוכניות כאלה במגזר הפרטי לקידום מעמד הנשים מצליחות רק אם המנהלים הבכירים מספקים הכוונה ברורה, לדברי מדגבקר.

"צריך שהיעדים ייקבעו בצמרת החברה", אמרה מדגבקר. "חברות שאין להן יעדים אינן נוקטות צעדים יעילים כאלה. החברות יכולות לעשות הרבה יותר לקידום הגיוון".

הדוח מקיף 95 מדינות שמייצגות כ-93% מאוכלוסיית העולם. הכלכלות דורגו על בסיס 15 אינדיקטורים של שוויון מגדרי: החל בהשתתפות בשוק העבודה וכלה בהגנה משפטית וברמת הבריאות. מקינזי גלתה כי בסך-הכול יוצרות הנשים 37% מהתמ"ג העולמי, למרות שהן מהוות מחצית מאוכלוסיית העולם.

קיימים הבדלים אזוריים אדירים, והודו היא המדינה המפגרת ביותר. הנשים בהודו מייצרות 17% בלבד מהתמ"ג ההודי, לעומת 18% במזרח התיכון ובצפון אפריקה ו-40% או יותר בצפון אמריקה ובסין, על-פי הדוח. "כשמדובר בשוויון כלכלי ובאי-שוויון חברתי, הודו מפגרת בשתי החזיתות", אמרה מדגבקר.

אחד התחומים שבו לא קיים פער גדול בין נשים לגברים הוא האינטרנט. כ-52% ממחוסרי האינטרנט הם נשים, על-פי הדוח. קישור לאינטרנט מעניק לנשים גישה לשירותים פיננסיים כגון שירותי בנקאות, וכן גישה לאמצעי למידה דיגיטליים, לדברי מדגבקר. עם זאת, יותר מ-4 מיליארד מסך 7.3 מיליארד האנשים בעולם - גברים ונשים - אינם נהנים מגישה לאינטרנט.

חרף ההבדלים האזוריים הרבים, ישנם כמה תחומים שבהם נחשפו ליקויים בכל מדינה ומדינה, כולל מדינות מובילות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד. ציונים נמוכים בשוויון מגדרי נרשמו לכל המדינות בתחומי חלוקת העבודה שלא בתשלום, כגון הטיפול במשפחה; הייצוג הפוליטי והמשפטי, ושיעור הנשים בתפקידי מנהיגות. "מדובר בבעיות נפוצות בעולם כולו שלא נעלמות מעצמן גם כשהמדינה נהפכת למדינה מפותחת", אמרה מדגבקר.

שוויון הזדמנויות והתוצר העולמי
 שוויון הזדמנויות והתוצר העולמי