חללית ישראלית בלתי מאוישת צפויה לטוס לירח ב-2017

עלות ההשתתפות בשיגור היא יותר מ-10 מיליון דולר, סכום שגויס משני תורמיה העיקריים של העמותה: קרן קאהן וקרן משפחת ד"ר מרים ושלדון אדלסון

חשיפת החללית החדשה / צילום: אלון הדר SpaceIL
חשיפת החללית החדשה / צילום: אלון הדר SpaceIL

חללית ישראלית בלתי מאוישת עשתה היום צעד גדול בדרך לירח. במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ד') בבית הנשיא, הודיעה עמותת SpaceIL כי חתמה על חוזה שיגור, שישריין לה מקום על הרקטה של ענקית החלל האמריקאית SpaceX, אשר על-פי התכנון אמורה לצאת לדרך כבר בשנת 2017. את SpaceX מנהל אילון מאסק, שמוביל גם את טסלה.

עלות ההשתתפות בשיגור היא יותר מ-10 מיליון דולר, סכום שגויס משני תורמיה העיקריים של העמותה: קרן קאהן וקרן משפחת ד"ר מרים ושלדון אדלסון. המהלך יגדיל את הסיכוי של הנציגה הישראלית, לזכות בתחרות הבינלאומית Google Lunar XPRIZE, המבטיחה פרס של 20 מיליון דולר לקבוצה הפרטית שתגיע לירח, תנחת עליו נחיתה רכה, תנוע 500 מטר, ותשלח לכדור הארץ תמונות וידאו באיכות גבוהה.

SpaceIL היא עמותה ללא מטרות רווח שהוקמה ב-2011 על-ידי יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב במטרה להנחית את החללית הישראלית הראשונה על הירח. על-פי הצהרתה, אם תזכה בתחרות Google Lunar XPRIZE, היא תתרום את כספי הזכייה לקידום המדע והחינוך המדעי-טכנולוגי בישראל.

היזם ינקי מרגלית, המכהן כיו"ר SpaceIL, אמר כי הנציגה הישראלית הייתה האחרונה שנרשמה לתחרות, והיא זוכה לעמדת יתרון. מנכ"ל העמותה, ד"ר ערן פריבמן, הסביר כי הפתרון ההנדסי של SpaceIL יאפשר לה להוזיל את עלויות השיגור.