סלינגר ממשיכה להטיל קנסות משמעותיים; כלל נקנסה ב-10.5 מ' ש'

באגף שוק ההון באוצר הודיעו היום כי הטילו לאחרונה קנסות בהיקף כולל של כ-14 מיליון שקל על 6 חברות שונות, וביניהן גם פסגות ואיילון

דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס
דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, ממשיכה להטיל קנסות הולכים וגדלים על הגופים שתחת פיקוחה, כחלק ממאמץ מתמשך להעמיק את הרגולציה. היום הודיע האוצר כי הטיל לאחרונה קנסות בהיקף כולל של כ-14 מיליון שקל על 6 חברות שונות "שחרגו מהוראות הדין", וזאת "בגין חריגות שהתגלו במהלך ביקורות שוטפות שביצע האגף".

עיקר הסכום, כ-10.5 מיליון שקל, הוטל באמצעות שני קנסות שונים, על קבוצת כלל ביטוח שבניהולו של איזי כהן. גם בית ההשקעות פסגות, בניהול חגי בדש, וקבוצת הביטוח איילון, שבשליטת לוי רחמני, ספגו קנסות גבוהים יחסית של כמיליון שקל כל אחד.

הקנסות המרכזיים הוטלו כאמור על כלל ביטוח: האחד, בהיקף של למעלה מ-7 מיליון שקל, הוטל על החברה "בגין אי-עמידה בהוראות חוזר שמאות ביטוח רכב (רכוש וצד ג')", וזאת כפי שנחשף ב"גלובס" לאחרונה. כלל ביטוח אף השיבה כספים למבוטחיה בעקבות ביקורות אלה של האוצר. באוצר הסבירו היום כי "בנוסף, מצאה הביקורת כי החברה שללה ממבוטחים לקבל הנחת השתתפות עצמית במוסך הסדר, מכיוון שבחרו בשמאי שאינו נמנה עם רשימת שמאי החוץ של החברה. לכן, אגף שוק ההון חייב את החברה להשיב כספים למבוטחים".

באוצר ציינו עוד שכלל ביטוח "השתמשה בשירותיו של שמאי חוץ כדי שיבצע עבורה בקרות על שומות אחרות... בנוסף, נמצאו מקרים בהם סירבה חברת הביטוח לקבל את הכרעת השמאי, ולא פעלה בהליך ערעור כנדרש באמצעות שמאי מכריע".

מכלל ביטוח נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את החלטת הפיקוח בעניין חוזר השמאים אך איננו מקבלים את עמדת הביקורת בנוגע למרבית הליקויים שנמצאו. נדגיש כי מדובר בביקורת שנערכה ביחס לשנים 2007-2013, עוד בטרם כניסתה של הנהלת החברה הנוכחית (למעט חודשי הביקורת האחרונים). בגין שנים אלה נמצאו מתוך מאוד אלפי תביעות, עשרות בודדות של ליקויים, כאשר רק שניים מהם בתקופת ההנהלה הנוכחית ובחודשי כהונתה הראשונים. בנושא המסלקה הפנסיונית - הנושא פורסם כבר לפני קרוב לשנה וכפי שציינו אז, מדובר באיחור של ימים ספורים במתן מידע פנסיוני ללקוחות מעטים (מתוך כ-40 אלף פניות בחודשים הרלבנטיים), בעיקר בתקופת החגים, מבלי שנגרם נזק כספי כלשהו ללקוחות. תקלות אלו זוהו וטופלו מידית על-ידי כלל ביטוח עוד באותו מועד ונושא זה ממשיך להתנהל בסטנדרטים הגבוהים ביותר".

השמאים: "קנסות לא ירתיעו"

מדובר בקנס חריג מאוד בסוגיה בעלת משמעות אדירה לצרכנים. בהקשר זה ציינו היום באיגוד השמאים כי "על-פי התלונות שהגיעו לאיגוד אין המדובר בעניין חד-פעמי, אלא בהפרות חוזרות ונשנות של החוזרים שמתגלות בכל אחת מן החברות בהן נעשית בדיקת עומק... בהתחשב בהיקף הכספי הגדול של תחום ביטוח הרכב, והרווחים האדירים המופקים בו על-ידי המבטחות, הטלת קנסות על החברות (גם אם מדובר בסכומים גבוהים יחסית) לא תרתיע מנקיטת צעדים בלתי חוקיים שהחיסכון שהם מביאים למבטחת (שהוא כולו נזק למבוטח) גדול עשרות מונים מן הקנסות אותם מטיל המפקח". לכן, קוראים באיגוד "להטיל אחריות אישית".

הקנס השני שהוטל על כלל ביטוח, בהיקף של 3.5 מיליון שקל, נובע מ"אי-עמידה בהוראות בנושא העברת מידע ונתונים למסלקה הפנסיונית. בביקורת נמצא כי במספר רב של מקרים, החברות איחרו בהעברת מידע ללקוחותיה באמצעות המסלקה, בניגוד לזמן המענה הקבוע בהוראות הדין". בתחילה התכוון האוצר להשית על כלל ביטוח קנס בהיקף של 14 מיליון שקל על עניין זה בלבד.

אך לא רק כלל ביטוח סופגת קנס ניכר מהאוצר. פסגות נקנסה בסכום של יותר ממיליון שקל "בגין ליקויים שנמצאו בתחום מתן הלוואות לעמיתים (בפעילות הגמל והפנסיה, ר' ש'), בתחומי תמחור ההלוואות, מעקב אחריהן וניהולן השוטף". גם איילון נקנסה בסכום של 980 אלף שקל "בגין אי-תשלום ריבית פיגורים על איחור במשיכה", כאשר "בביקורת חוזרת נמצא כי החברה אינה משלמת את הפיצוי הנדרש בדין".

נוסף עליהן נקנסה גם הכשרה ביטוח, שתשלם כ-904 אלף שקל "בגין דיווחים שגויים למאגר המידע הסטטיסטי בענף ביטוח רכב חובה", ו"אי-יישום המלצות מבקר הפנים של החברה לתיקון ליקויים, ועל המשך דיווחים שגויים למאגר המידע".

סלינגר גם קנסה את שלמה ביטוח, שבבעלות קבוצת שלמה שמלצר המנוח, בכ-700 אלף שקל "בגין הפרות בתחום הממשל התאגידי, בין היתר בתחום פעילות הדירקטוריון וועדותיו", כשגם איי.די.איי ביטוח, שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר, הפועלת מול הציבור באמצעות המותגים 9 מיליון וביטוח ישיר, נקנסה בכ-280 אלף שקל בגין אי-עמידה בהוראות ל"תיעוד שאלות ותשובות בעל הפוליסה, בענף ביטוח רכב חובה".

קנסות אלה הם חלק ממגמה שמאפיינת את מערכת היחסים של אגף שוק ההון באוצר והגופים המפוקחים על-ידיו בשנים האחרונות, כשבתקופה זו הלכו והצטברו, וגם תפחו, הקנסות שמטיל האגף על הגופים שכפופים לו, כולל סוכני ביטוח.