חוסמי ההכנסות

מה צריכים לעשות אתרי האינטרנט במאבק מול חוסמי הפרסומות?

שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.
שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.

לא ברור מתי, אבל זה לבטח קרה: התוכנות לחסימת פרסומות חדלו להיות אביזר "קולי", שנמצא בשימוש של כמה גיקים בלבד. כפי שדברים מתגבשים בשנה האחרונה, חוסמי הפרסומות זינקו למעמד של איום ישיר ומיידי על אתרים רבים, המתפרנסים בעיקר מהכנסות מפרסום.

גם למטבע הזה יש שני צדדים. נהירת הגולשים אל חוסמי הפרסומות לא קרתה סתם, כי אם לאחר שאתרים רבים, בהם גם אתרי חדשות מכובדים וגדולים, הציפו את עצמם בשלל פרסומות: פופ-אפים (חלון הקופץ לפני עמודי האתר), פופ-אנדרים (הפרסומת נפתחת בדף נפרד, "מתחת" לדפי האתר), "רטרגטינג" (פרסומות שבהן המפרסם עוקב אחרי הגולשים), מעברונים - וזו בהחלט רשימה חלקית.

התוצאה הייתה שגולשים רבים, בעיקר כאלה שאינם מצוידים באמצעי מחשוב ותקשורת מהירים מספיק, סבלו מחוויית גלישה איטית וקטועה, לעיתים בלתי נסבלת. החוויה הזו יצרה את הצורך בתוכנות חוסמות פרסומות, ואלה אכן השתפרו במהירות והלכו וצברו פופולריות.

לשיא (שלילי, או למעשה שפל) הגיעו חוסמי הפרסומות לאחרונה, לאחר שנודע כי אפל מתכוונת להכניס אותם למערכת ההפעלה של מכשיר הדגל שלה, האייפון.

וכך, מאות אלפי אתרים מבוססי הכנסות מפרסום מוצאים את עצמם כיום בבעיה מסחרית קשה, מאחר ש-15% עד 30% מגולשיהם משתמשים בחוסמי פרסומות ולמעשה גולשים בהם בלי לתרום סנט למערך ההכנסות.

במשך חודשים ארוכים עמדו בעלי האתרים בעולם באובדן עצות כמעט מוחלט מול התופעה החדשה, אולם לאחרונה החלו להסתמן שני פתרונות. הראשון - לאפשר גישה לאתר בעלות של דמי מנוי. ההצלחה במקרה זה מוטלת בספק, שכן הגישה החופשית לתוכן עומדת בבסיס הקונספט הנפלא הזה שנקרא אינטרנט. הפתרון השני, לעומת זאת, מציע לחסום גולשים המשתמשים בחוסם פרסומות. כלומר, אם הם לא רואים פרסומות, הם לא יראו גם תוכן.

דיון בפתרון השני התקיים לא מזמן באתר http://arstechnica.com/, שהחליט לחסום תוכן בפני גולשיו שהשתמשו בתוכנה לחסימת פרסומות. כל זאת למשך 12 שעות וללא כל הודעה מוקדמת.

התוצאות? הרוב הגדול של הגולשים החסומים התרעם על המהלך, ובעיקר על כך שלא ניתנה לו התראה מראש. עם זאת, אחוז קטן מהגולשים הוסיפו את האתר ל"רשימה הלבנה" שלהם שעליה לא חלה חסימת פרסומות, ומעטים אף רכשו מנוי.

עורכי האתר התרשמו, עם זאת, כי רוב הגולשים בעיקר נעלבו מכך שלא דיברו איתם ישירות ולא הציגו בפניהם את תמונת המצב, מנקודת הראות של בעלי האתר ועורכיו.

זו בדיוק הנקודה. כיום לא מתנהל כמעט דיאלוג בנושא חסימת הפרסומות בין האתרים לבין גולשיהם. הגולשים חייבים יהיו להבין שהאתרים מנהלים כאן מלחמת הישרדות, וגם שהם לא נלחמים בגולשים אלא על עצם קיומם. האתרים, לעומת זאת, יצטרכו להשגיח באלף עיניים על כל כלי פרסומי חדש, כדי לא לחצות את הגבול הבלתי נראה, שמעבר לו גולשים לא ירצו לגלוש בהם ללא חוסם פרסומות.

ככלל, מילת המפתח כאן היא "הידברות". חסימת התוכן לגולשים שמשתמשים בחוסמי פרסומות אמורה להיות צעד קיצוני ואחרון, שיבוא, אם בכלל, רק על רקע של הידברות, שקיפות והסברים חוזרים ונשנים מצד האתר בנוגע למה הוא מתכוון לעשות, איך, מתי ובעיקר - למה.

■ הכותב הוא סמנכ"ל הדיגיטל של "גלובס"