האם הוסר המכשול האחרון בפרויקט מערכת המים לירושלים?

נדחתה העתירה שהגישה החברה הרוסית OSJC נגד החברה הגרמנית זובלין והחברה האוסטרית ג'אגר שזכו במכרז ■ המערכת שמקימה "מקורות" מיועדת לתת מענה לצריכת המים בירושלים וסביבתה עד שנת 2060 לפחות

ירושלים / צילום: בלומברג
ירושלים / צילום: בלומברג

6 שנים לאחר שפרסמה חברת מקורות את שלב ההליך המוקדם בפרויקט מערכת המים החמישית לירושלים, נדמה שהפרויקט יכול סוף-סוף לצאת לדרך. בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את עתירתה של החברה הרוסית OSJC נגד חברת מקורות ו"קבוצת "מים לירושלים" שזכתה במכרז למקטע המזרחי של הפרויקט. היקפו הכספי של הפרויקט מגיע לכ-2.5 מיליארד שקל.

המערכת שמקימה "מקורות" על-ידי חברת-הבת שלה "שח"מ מקורות ביצוע", מיועדת לתת מענה לצריכת המים בירושלים וסביבתה עד שנת 2060 לפחות. הקו הראשון של המערכת הוקם על-ידי המנדט הבריטי עוד לפני קום המדינה, ובתחילת שנות ה-50 הניחה מקורות את קו המים השני. קו שלישי ורביעי הונחו ב-1979 ו-1994 בהתאמה.

ואולם, 4 המערכות לא מצליחות לספק מענה לצריכת המים הגדלה באזור. לפיכך, כבר בשנת 2009 החלה מקורות בשלב ההליך המוקדם (PQ) לתכנון והקמה של הקו החמישי. במסגרת הפרויקט יוקמו 4 תחנות שאיבה גדולות להעלאת מים מגובה פני הים לגובה 860 מטר וכך גם מנהרה לאורך 13 ק"מ בין תחנת השאיבה בכסילון למאגר המים בעין כרם. ההחלטה להקים את המנהרה, במקום להניח קווים עיליים, נועדה למזער את הפגיעה בשמורות הטבע.

בנובמבר 2013 פורסם המכרז למקטע המזרחי, ובאפריל האחרון הוכרזה החברה הזוכה - קבוצה המשותפת לזובלין הגרמנית (65%) וג'אגר האוסטרית (35%). מתמודדות נוספות במכרז היו חברת OSJC הרוסית, חברת IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.P.A האיטלקית וחברת שפיר הנדסה.

ביוני האחרון הגישה החברה הרוסית עתירה בטענה כי חברת ג'אגר אשר מרכיבה את הקבוצה הזוכה לא עמדה בתנאי הסף, וכי ועדת המכרזים של מקורות "ניהלה את ההליך באופן מוטה ומפלה". ואולם, בית המשפט דחה את טענות העותרת וחייב אותה בתשלום של 72 אלף שקל.

את הנתבעת ייצג עו"ד גיורא אונגר ועורכות הדין נועה היידמן ומיטל ויצמן ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.