מנכ"ל פולקסווגן: "ידעתי על בעיה אפשרית כבר לפני שנה וחצי"

ההודאה של מייקל הורן צפויה לעורר בקונגרס שאלות ובהן למה פולקסווגן לא דיווחה מוקדם יותר על התקנת התוכנה המיוחדת שגרמה לפליטת הגזים והחומרים הרעילים ממפלטי מכוניות הדיזל שלה להיראות נמוכה באופן מלאכותי

חלקי מכוניות של מותגים מבית פולקסווגן במפעל החברה בבוסניה / צילום: רויטרס
חלקי מכוניות של מותגים מבית פולקסווגן במפעל החברה בבוסניה / צילום: רויטרס

מנכ"ל פולקסווגן בארה"ב ידע על בעיה אפשרית עם מבחני פליטת המכוניות של החברה 18 חודשים לפני שהחברה דיווחה לרשויות על הבעיה, לפי עדות שעמד למסור הערב (ה') בוועדה של הקונגרס האמריקאי. עדים המוזמנים להופיע בוועדה מחויבים לשגר העתק של עדותם יום לפי העדות.

ההודאה של המנכ"ל, מייקל הורן, צפויה לעורר בקונגרס שאלות ובהן למה פולקסווגן לא דיווחה מוקדם יותר על התקנת התוכנה המיוחדת שגרמה לפליטת הגזים והחומרים הרעילים ממפלטי מכוניות הדיזל שלה להיראות נמוכה באופן מלאכותי במבחנים הרשמיים של הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה. בחודש שעבר התברר שפליטת החנקן החמצני הרעיל מדגמי דיזל כמו פסאט וג'טה הייתה גבוהה לעתים פי 40 מהמותר, והשערורייה פגעה קשות ביצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם.

הורן, שכהונתו בחברה אושרה על ידי מועצת המנהלים הגרמנית של הקבוצה אחרי חשיפת השערורייה, יופיע בראשונה בפני ועדת האנרגיה ותת-ועדה לפיקוח וחקירות של ועדת המסחר בבית הנבחרים.

"בעיה שאפשר לפתור"

בעדותו הכתובה מתאר הורן את הסוואת רמות הפליטה האמיתיות של מכוניות החברה כ"מטרידה מאוד", מציע סדרה של התנצלויות מבכירי הקבוצה על האירועים, ומציין שהוא מעיד כדי להוכיח את שיתוף הפעולה של פולקסווגן עם החקירה נגדה בארה"ב. ואולם בד בבד הוא מתאר לוח אירועים שממנו עולה שהמתין עד 18 חודשים לפני שהתריע בפני הסוכנות להגנת הסביבה על מה שהתרחש.

"באביב 2014 נאמר לי שיש בעיה אפשרית של אי-ציות לתקנות הפליטה, שאפשר לפתור", נאמר במסמך שהגיש הורן לקונגרס. באותה עת נאמר לו שהסוכנות להגנת הסביבה, EPA, עשויה לערוך מבדקים לאיתור תוכנה שמיועדת לרמות את בוחני הפליטה, ושיש ענישה למי שאינו עומד בתקנות. "מאוחר יותר ב-2014 נאמר לי שלצוות הטכני יש תוכנית ספציפית לתיקון המצב ועמידה של כלי הרכב בתקנות, וכי הם מצויים במגעים עם הסוכנויות הנוגעות בדבר בנושא זה", נאמר בעדות הכתובה.

זהו התיאור הראשון של בכיר בפולקסווגן על מה שההנהלה הבכירה ידעה על זיופי מבחני הפליטה, שהחלו לפחות משנת 2008. מועצת המנהלים של פולקסווגן חזרה וטענה שהמנכ"ל מרטין וינטרקורן, שהתפטר מתפקידו ב-23 בספטמבר, לא ידע דבר על הפרשה. וינטרקורן נחשב אדריכל עלייתה של פולקסווגן לדרגת יצרנית הרכב הגדולה בעולם, תוך עקיפת טויוטה וג'נרל מוטורס, בשבע שנות כהונתו.

פולקסווגן מסרה מאז חשיפת הפרשה שאותה תוכנה שמזייפת את תוצאות מבחני הפליטה הותקנה ב-11 מיליון מכוניות שלה ברחבי העולם. לפי הודעת החברה שפורסמה אתמול, המנכ"ל האמריקאי הורן לא ידע על בעיית התוכנה הזייפנית, ולמד עליה "רק בשבועות האחרונים".

אתמול נודע שפולקסווגן ביטלה את פנייתה לסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה לבדיקות פליטה לדגמי 2016 של מכוניות הדיזל ג'טה, פסאט, גולף והחיפושית מתוצרתה. התוצאה היא שאלפי מכוניות כאלו תקועות כעת בנמלים בארה"ב מבלי להשתחרר לסוכנויות רכב.

ואולם אתמול הסתבכה פולקסווגן בחשד לפרשה נוספת, חמורה לא פחות: ניתוח של נתוני ממשל אמריקאי שביצעה חברת ייעוץ פיננסי לבקשת סוכנות הידיעות בלומברג העלה שהקבוצה דיווחה על המספר הנמוך ביותר של תביעות בגין מקרי מוות או פציעה בנהיגה או נסיעה במכוניותיה ביחס לכל יצרנית רכב אחרת. נתוני פולקסווגן היו טובים עד כדי כך שמומחים תוהים אם הם אמיתיים.

לפי הניתוח, מספר התביעות הממוצע של 11 יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב היה גבוה פי תשעה מהנתון שעליו דיווחה פולקסווגן. שתיים מהמתחרות של פולקסווגן, הונדה ופיאט-קרייזלר, הודו השנה כי לא דיווחו על כל התביעות לממשל ארה"ב, והונדה אף שילמה קנס. הנתונים שהעבירה פולקסווגן היו נמוכים גם יותר מהנתונים החסרים של הונדה ופיאט-קרייזלר.