השליטה באנגל משאבים עוברת לקב' גבאי תמורת 6.5 מיליון אירו

הקבוצה תזרים גם 20 מיליון שקל ותקבל 53% מהמניות ■ היו"ר הפורש: "עשינו למוסדיים עבודה נהדרת"

עודד שמיר / צילום: איל יצהר
עודד שמיר / צילום: איל יצהר

אחרי חודשים ארוכים של מאבקים בין קבוצות רכישה שונות, קרוב איש הנדל"ן אלי גבאי להשתלט על חברת הנדל"ן הבורסאית אנגל משאבים. לקראת השלמת המהלך, הצפוי בשבועות הקרובים, הודיע היום מנכ"ל החברה, דב לוקסנבורג, על התפטרותו מהתפקיד, ימים ספורים לאחר התפטרות היו"ר, עודד שמיר. היום מונה יוסי גורדון, לשעבר מנכ"ל התאחדות הקבלנים, למנכ"ל החברה.

תמורת מניות השליטה באנגל משאבים (53%), המוחזקות כיום בידי כונסי נכסים, תשלם קבוצת גבאי 6.5 מיליון אירו, וכן היא צפויה להזרים לקופת החברה 20 מיליון שקל בשלוש השנים הקרובות. גבאי מתעניין ברכישת השליטה באנגל משאבים מאז חודש מאי, אולם בתחילה נתקל בסירוב מצד מחזיקי האג"ח, משום שניסה לבצע את הרכישה יחד עם דיוויד מוריס, בעל השליטה הקודם בחברה, שנלקחה מידיו לאחר שלא עמד בהתחייבויותיו.

בהתאם לדרישת המחזיקים, הצהיר גבאי כי אין לו ולבני משפחתו "כל קשר מכל מין וסוג, במישרין או בעקיפין, במפורש או במשתמע, בכתב או בעל-פה, עם דיוויד מוריס", וכן עם שותפו גד נווה ועם בני משפחותיהם.

עברה לידי כונס נכסים ב-2014

אנגל משאבים מחזיקה בנכסים מניבים בישראל ופועלת בתחום היזמי למגורים בישראל ובמזרח אירופה. החברה עברה לידי כונסי נכסים בתחילת 2014, בעקבות דרישת הבנק הזר לויאל בנק (Loyal Bank), בגין הלוואה בהיקף של כ-16 מיליון אירו שלא הוחזרה לו על-ידי בעל השליטה דיוויד מוריס.

מוריס השלים את רכישת השליטה באנגל משאבים - שהייתה בעבר חלק מקבוצת אזורים - בנובמבר 2011, במסגרת הסדר שבו בוצעה תספורת של כ-50% לחוב אג"ח של כ-260 מיליון שקל. מאז יציאתו הכפויה מהחברה הביעו לא מעט גופים עניין בה, ובסופו של דבר מחזיקי האג"ח החליטו לקבל הצעה שגיבשה אנגל משאבים עצמה, שהותירה את מניות השליטה בידי הכונסים.

מאז נקטה אנגל משאבים, בראשות לוקסנבורג ושמיר, כמה צעדים לשיפור מצבה הפיננסי. הונה העצמי של אנגל משאבים עומד על כ-160 מיליון שקל, ואת מחצית השנה הראשונה היא סיכמה בהפסד של 10 מיליון שקל, אחרי הפסד כפול בשנת 2014 כולה. החברה נסחרת בשווי של כ-30 מיליון שקל אחרי זינוק של יותר מ-70% בערכה מתחילת השנה, ושתי סדרות האג"ח שלה, בהיקף של כ-160 מיליון שקל, נסחרות בתשואות של 4.5%-6.5%.

עודד שמיר אמר היום כי "עשינו בשביל המוסדיים עבודה נהדרת. במשך כשנה וחצי מכרנו נכסים שעמדו הרבה שנים בתקופת בוימלגרין, בעיקר אדמות, בסכומים של מעל ל-250 מיליון שקל. החזרנו לבנק לאומי כמה עשרות מיליוני שקלים, וגם לבנק הפועלים, ולמוסדיים החזרנו כ-70 מיליון שקל. הפעולות האלה איפשרו את מכירת החברה. כרגע אין לה קשיים כלכליים, והיא במצב די בטוח בשנתיים-שלוש הקרובות".

בדוחות החברה לרבעון השני מפנים רואי החשבון את תשומת לב המשקיעים לגירעון של 129 מיליון שקל בהונה החוזר ולצורכי מזומנים צפויים לפירעונות אשראי בנקאי ולמחזיקי האג"ח. הנהלת החברה מציינת כי על בסיס דוח תזרים היא צופה כי אנגל משאבים תעמוד "בצורכי המזומנים הצפויים שלה בעתיד הנראה לעין, במועדם".