התפרעויות ערבים בכל הארץ: עימותים בוואדי ערה, אבנים בנצרת; 6 הרוגים בהפגנות מול הגדר בעזה

(עדכונים שוטפים) - גל של התפרעויות במקומות רבים בארץ ■ המחבלת שנורתה בעפולה: סטודנטית באוניברסיטה העברית ■ אשתו של ראש המועצה האזורית שומרון וילדיה נפגעו קל בעקבות יידוי אבנים ■ פיגועי דקירה בקריית ארבע ובי-ם

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

לאחר שחמאס הכריז אתמול על "יום זעם" בגדה המערבית, נמשך גל הטרור בישראל - פלסטיני אך גם מצד יהודים כנקמה.

הלילה (שישי) מתחוללות מהומות על רקע לאומני במקומות רבים בארץ.

פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות משטרה ומג"ב בשכונת א-טור שבמזרח ירושלים. הכוח ירה במחבל שניסה להשליך לעבר שוטרים בקבוק תבערה וזוהתה פגיעה ברגלו. כמו כן, נעצרו שני נערים שיידו אבנים לעבר הלוחמים. במקביל, מתפרעים השליכו אבנים וגולות לעבר שוטרים ולוחמי מג"ב ברובע המוסלמי שבעיר העתיקה. הכוחות פיזרו את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, יידו אבנים והבעירו צמיגים ברחוב תאופיק זיאד בנצרת. כוחות המשטרה התעמתו עם המפגינים באחד הרחובות הפנימיים באזור. במקביל, בכניסה לכפר כנא התקבצו עשרות מתפרעים ויידו אבנים לעבר כוחות המשטרה.

צעירים הבעירו צמיגים בכיכר המרכזית שבעיר רהט. כוח של המשטרה הגיע למקום ונמסר כי האירוע בשליטה.

באום אל-פחם התעמתו צעירים עם כוחות המשטרה וכך גם בערערה.

בסביבות השעה 21:00 נורו שתי רקטות לעבר ישראל ונחתו בשטח רצועת עזה, במסגרת שיגור כושל.

בכניסה לסכנין התגודד הלילה עשרות צעירים, הבעירו צמיגים וחסמו את הדרך המובילה לעיר. כוחות משטרה גדולים נמצאים במקום. במקביל, לפני כן הסתיימה תהלוכה בהשתתפות מאות בני אדם בכפר עראבה שבגליל התחתון, כאשר בתומה הובערו מספר צמיגים. לא היו נפגעים או מעצרים.

שלושה רעולי פנים נעצרו בחשד שיידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה במהלך הפגנה בכביש 444, בסמוך לטייבה. עקב ההפגנה, שבה גם הובערו צמיגים, נחסם הכביש לתנועה ונפתח אחרי חצי שעה, כשפוזרה ההתקהלות.

התחממות בדרום

אחר הצהריים התחמם המצב גם בדרום: שישה פלסטינים נהרגו ולפחות 35 נוספים נפצעו היום (שישי) מאש צה"ל במהלך הפגנות והפרות סדר שפרצו בכמה מוקדים בסמוך לגדר ההפרדה שברצועת עזה, לאחר תפילות יום השישי - כך מסר אשרף קודרה, דובר משרד הבריאות בעזה. לפי אל-קודרה, ארבעה הרוגים בני 20 נפגעו מאש צה"ל ממול לנחל עוז, ושניים נוספים - בני 15 ו-22, נהרגו במהלך הפרת סדר ממזרח לחאן יונס. קודרה ציין כי בין הפצועים כמה במצב קשה ובינוני ושניים נוספים הם עיתונאים.

כתב של אחד מכלי התקשורת הפלסטיניים דיווח כי עשרות פלסטינים הגיעו לאזור הגבול לאחר תפילות יום השישי. לפי הדיווח, הם הניפו שלטים נגד ישראל ויידו אבנים לעבר כוח צה"ל. עוד נמסר כי הפגנות נוספות נרשמו בבית לאהיא. פקיד ממשרד הבריאות מסר כי בתי החולים ברצועה נמצאים במצב כוננות עליון ונערכים להתפתחויות.

יצוין כי לפלסטינים ברצועה מותר להגיע עד למרחק של חמישים מטרים מהגדר, ולפי ההנחיות בצה"ל, ברגע שהם מתקרבים לגדר יותר ממרחק זה, ניתן לפתוח לעברם באש. גורמים צבאיים מסרו כי הפרת הסדר האמורה התפתחה בסמוך לגדר, שעה שכמאתיים פלסטינים התחילו ליידות אבנים לעבר הכוח הצבאי שהיה שם, והתקרבו לגדר. הם אמרו כי בנקודה זו החיילים ירו לאוויר וכאשר המפגינים לא עצרו הם פתחו לעברם באש.

אשתו של ראש המועצה שומרון נפגעה

אחר הצהריים נפגעו היום באורח קל אוריה דגן, אשתו של ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, ושלושת ילדיהם, יחד עם שני אנשים נוספים בתאונה באזור שילה שבבנימין. התאונה אירעה לאחר שאלמונים יידו אבנים לעבר הרכב. מחקירת האירוע עולה כי רכב שבסביבתו יודו אבנים התנגש ברכבה של אוריה וילדיה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים שערי צדק שבירושלים. אוריה וילדיה היו בדרכם לירושלים, שם עורך יוסי דגן שביתת שבת מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו, במחאה על המצב הביטחוני. דגן הקים את סוכת המחאה בשבוע שעבר בעקבות הירי בשומרון, שבו נהרגו בני הזוג נעמה ואיתם הנקין.

מוקדם יותר היום (ו') ניסתה מחבלת לדקור בסכין את המאבטח שמוצב בכניסה לתחנה המרכזית בעפולה. המחבלת נורתה בזירה ונפצעה באורח בינוני. החשודה בניסיון הפיגוע היא איסרא עבד, ישראלית תושבת נצרת בת 30, אשר למדה לתואר שני להנדסה גנטית באוניברסיטה העברית בירושלים. משפחתה של הצעירה טוענת כי היא סובלת מבעיות נפשיות, וכי ייתכן שזו הסיבה למעשה. עבד היא גרושה ואם לילדה, והיא מתגוררת בבית הוריה בשכונה המזרחית בנצרת.

בקריית ארבע מחבל פלסטיני דקר שוטר מג"ב, ניסה להימלט עם נשקו - וחוסל.

בפיגוע דקירה בירושלים היום נפצע צעיר יהודי בן 16 שנדקר בפלג גופו העליון ברחוב שמואל הנביא בעיר. מצבו הוגדר קל. כוחות הביטחון איתרו את המחבל הפלסטיני ועצרו אותו.

מוקדם יותר יהודי דקר בדואי ו-3 פלסטינים בדימונה, הפצועים נפגעו באורח בינוני וקל. על פי החשד הם נדקרו בידי יהודי תושב העיר - על רקע לאומני. בתחילה נדקר הבדואי, בשנות ה-20 לחייו, ברחוב מרחבים בעיר, ולאחר מכן נמלט לכאורה היהודי והצליח לתקוף את שלושת הפועלים הפלסטינים. הפצועים פונו בידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לבית החולים סורוקה בבאר שבע לקבלת טיפול רפואי.

לאחר סריקות שביצעה משטרת דימונה, נעצר החשוד והובא לחקירה בתחנה. בחקירתו, הודה כי דקר את הארבעה משום שהם ערבים.

ראש הממשלה נתניהו פרסם הודעה מטעמו, לגבי הפיגוע בדימונה. בהודעה נכתב כי הוא "מגנה בתוקף את הפגיעה בערבים חפים מפשע". עוד הוסיף, כי "ישראל היא מדינת חוק וסדר. נמצה את הדין עם כל מי שינקוט אלימות ויפר את החוק, מכל צד שהוא".

באירוע חמור נוסף, מספר אזרחים יהודים תושבי נתניה תקפו אמש כמה ערבים ישראלים בכיכר העצמאות בעיר. אחד הפצועים נזקק לטיפול רפואי. על פי דיווחים ברשת, מאחורי התקיפה עומד ארגון הימין קיצוני בשם "אל יהוד".

אתמול התכנסו מאות פעילי ימין ובהם בנצי גופשטיין, ברוך מרזל, איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי בגן סאקר שבירושלים, כדי להפגין במחאה על ההידרדרות הביטחונית. בהפגנה, שאורגנה על ידי ארגוני הימין הקיצוני "להב"ה" ו"לה פמיליה", נעצרו ארבעה פעילי ימין, בהם יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין ואדם נוסף, שהחזיק סכין.

במהלך ההפגנה בגן סאקר פרצו עימותים בין פעילי הימין לשוטרים. תחילה דרשו המפגינים לצעוד לעבר הכותל המערבי, אך המשטרה סירבה. לאחר שמפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, הגיע למקום הוחלט להתיר להם לצעוד למתחם הכותל דרך שער ציון. במהלך הצעידה לעבר מתחם הכותל, התנתקו כמה נערים מגוש הצועדים המרכזי במטרה לתקוף תושבים ערבים שיקרו בדרכם. יתר המפגינים קריאות שנאה כגון: "מוחמד מת", "כהנא חי" ו"מוות לערבים".

דריכות שיא בהר הבית

לאחר שבוע מתוח מאד בירושלים, דריכות שיא במשטרה ובכוחות הביטחון הבוקר (ו') לקראת התפילות בהר הבית. כוחות גדולים של משטרה מוצבים במקום, וכוחות נרחבים נפרשו בכל אזור יהודה ושומרון ובעוטף ירושלים. בנוסף, הכוחות נערכים לעלייתם המתוכננת של הח"כים הערביים להר הבית בניגוד להוראות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הבוקר תוגבל כניסת מוסלמים מתח גיל 50 למתחם ההר, וזאת בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל אודות כוונת צעירים לגרום למהומות במקום. היום יחלו גם לפעול חמשת המגנומטרים - גלאי המתכות - שהוצבו בכניסות לעיר העתיקה וברחובותיה המרכזיים.

אתמול החליט ראש הממשלה נתניהו לאסור עלייה של חברי כנסת יהודים וערבים להר הבית, דבר שגרם לתגובות חריפות משני הצדדים. זמן קצר לאחר ההודעה, הגיע חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) למתחם, אך נבלם על ידי כוחות הביטחון. ח"כ אחמד טיבי הצהיר אתמול כי הוא ייכנס היום להר הבית בניגוד להנחיות ראש הממשלה.

זחאלקה החל להתווכח עם השוטרים ואיים כי יפנה לבג"ץ אם לא יורשה להיכנס. "על פי איזה חוק אני מנוע מלהיכנס? על פי איזו תקנה?", שאל זחאלקה את השוטרים שעמדו בכניסה למתחם. "תראה לי צו, אני לא עובר על החוק. תראה לי שיש לך צו ואני אלך, אקח אותו ואלך לבג"ץ". עוד האשים זחאלקה את נתניהו כי הוא עובר על החוק: "אתם אומרים לי לא להיכנס כי נתניהו אמר, אבל נתניהו הוא לא סמכות. יש בית משפט ויש תקנות. אין תקנה שאומרת שראש ממשלה יכול למנוע מחבר כנסת להיכנס למקום קדוש".

אתמול החליטו חלק מהח"כים הערבים לדחות את הביקור בהר הבית, עליו הכריזו אתמול, וזאת כדי לא לגרום למתיחות נוספת. בישראל מקיימים מגעים עם גורמים שונים כדי לנסות להרגיע את גובה הלהבות.

על פי ההערכות, זמן ההכרעה האמיתי יהיה סוף השבוע הזה, שאחריו נדע אם פנינו לדעיכה או הסלמה. השעות שאחרי תפילות יום השישי הן זמן מועד להתפרעויות, ולכן צריך לראות מה יקרה אחריהן.