היטל ההשבחה במתחם הקישלה ביפו - כ-1.15 מיליון שקל

קרב השומות במתחם היפואי נחתם למורת רוחם של שני הצדדים לאחר ששמאי מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב, מאיר צור, קבע את היטל ההשבחה בגין הקלות בגובה הבנייה ותוספת שטחים במרתף

האחים נקש / צילום: זיו אנגלברג
האחים נקש / צילום: זיו אנגלברג

קרב השומות במתחם הקישלה ביפו נחתם, למורת רוחם של שני הצדדים. לאחר ששמאי מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב, מאיר צור, קבע את היטל ההשבחה בגין הקלות בגובה הבנייה ותוספת שטחים במרתף על כ-1.15 מיליון שקל (נכון לתחילת 2014), שומת הנגד מטעם היזמים ובעלי הזכויות במקרקעין - חברת בית הקישלה יפו של האחים נקש - אמדה את היטל ההשבחה במקום על כ-11 אלף שקל בלבד.

חוות דעת שניתנה לאחרונה על ידי שמאי מכריע, אמדה את ההשבחה במקום בסכום של כ-1.2 מיליון שקל, ואת ההיטל בגינה על כ-600 אלף שקל. שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, שביצעה את השומה מטעם האחים נקש, אמרה ל"גלובס": "אני מכבדת את ההכרעה של השמאי המכריע שהפחית ביותר מחצי את דרישת ההיטל של העירייה, אבל אני עדיין חושבת שהסכום היה צריך להיות נמוך משמעותית, כי ליזם לא ניתנה תוספת זכויות מהותית".

בית הקישלה, מבנה שהוקם בסוף המאה ה-19 וממוקם ברחוב דוד רזיאל, ממערב לכיכר השעון, שימש בעבר כבית מעצר עות'מאני ואחר כך בריטי, ולאחר מכן הפך לתחנת מרחב יפו של משטרת ישראל. בשנת 2005 נמכר המבנה לאחים נקש, ובימים אלה הם בונים על החלקה, המשתרעת על שטח של 2,800 מ"ר, את "פאשה אורכידאה" - מלון שעתיד לכלול 113 חדרי אירוח ב-5 אגפים (מתוכם שלושה לשימור) בני 4 קומות לכל היותר, לובי כניסה מפואר, חדרי אוכל, בריכת שחייה ועוד.