הענף יתאושש? הקלה ברגולציה על חברות המחפשות גז טבעי

"שיתופי-פעולה בחיפושי גז טבעי בין גורמים שאינם מחזיקים זכויות במאגרים 'לוויתן' או 'תמר' צריכים ליהנות ממשטר מקל ביותר"

רשות ההגבלים העסקיים תקל בדרישות שהיא מציבה בפני גופים המשתפים פעולה בחיפוש גז טבעי - כך הודיעה היום הרשות. בין הסייגים שיוסרו: 'החובה למכור או לצמצם את המעורבות בפעילות שותף במאגר, במקרה בו נמצא גז ביותר ממאגר אחד בו הוא פעיל' ו'איסור על העברת מידע בין שותפות ברישיון'. ההקלות אינן תקפות "לחברות דומיננטיות בתחום" בניהן חברות דלק ונובל.

מדובר בשינוי של המדיניות שננקטה עד לאחרונה, במסגרתה הטילה הרשות סייגים על שיתופי-פעולה בין חברות גז. כך למשל, באוקטובר 2013 החליטה הרשות להתנות העברת 10% מהזכויות ברישיון 'עוז' להזדמנות ישראלית, בצמצום יכולת ההשפעה של החברה על הרישיון. זאת במקרה של מציאת גז הן ברישיונות גל והן ברישיונות פלאג'יק או עוז שבבעלותה. הרשות אף אסרה על חברת הגז רציו להעביר מידע על רישיונות 'מירה' ו'שרה' לשותפות האחרות ברישיונות.

היום החליטה הרשות לבטל סייגים אלה. בהחלטה שניתנה בעניין רישיונות הגז 'פלאג'יק' ורישיון 'עוז', כתב עו"ד אורי שוורץ, ממלא-מקום ממונה על ההגבלים העסקיים, כי "שיתופי-פעולה בחיפושי גז טבעי בין גורמים שאינם מחזיקים זכויות במאגרים לווייתן או תמר צריכים ליהנות ממשטר מקל ביותר, כזה אשר ימקסם את האפשרות למציאת מאגר גז שיוכל להתחרות במונופול הקיים. על כן, ככלל, אינני רואה מקום לחייבם במכירת מאגרי גז או בצמצום מעורבותם במאגרי גז שימצאו, כולם או חלקם".

עוד הוסיף שוורץ כי בקשות שתוגשנה לשיתופי-פעולה תטופלנה בדחיפות, וההיתר שיינתן להן "לא צפוי להיות מותנה בתנאים מכבידים, אם בכלל".

"מדובר בצעד הכרחי למשיכת חברות גז בינלאומיות לישראל" טוען בכיר באחת מחברות הגז "החלטה של חברת גז להגיע למדינה, היא החלטה אסטרטגית שנידונה חודשים ולפעמים שנים מראש. חברה לא תגיע למדינה להשקיע בה כמויות אדירות של כסף, אם קיימות הגבלות מהותיות על מספר הרישיונות שהיא יכולה להחזיק בהן".

ברשות ההגבלים מוסיפים, כי ההחלטה מתייחסת באופן עקרוני גם לגורמים הפעילים בהיקף מצומצם יותר במאגרים לווייתן או תמר וגופים השותפים לגופים הדומיננטיים במאגרים אחרים "מקרים אלה ייבחנו על בסיס פרטני, אולם השאיפה הכללית להקל ככל שניתן על כניסה לתחום החיפושים של גז טבעי, בייחוד כשמדובר בגופים שאינם הגופים הדומיננטיים בתחום או גופים קשורים אליהם".