"היסטריה בכל הארץ": זינוק ברכישת אמצעי הגנה עצמית

המחירים - 58-180 שקל - לא מהווים פקטור ■ החיפוש אחר מוצרי הגנה עצמית בזאפ נסק מהמקום ה-150 למקום השני, וגם בגוגל חל גידול חד בחיפושים

תרסיס גז מדמיע / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תרסיס גז מדמיע / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תחת ההגדרה "המצב" ניתן למצוא לא מעט חרדה המתורגמת גם בהפחתת שיטוטים בחנויות ורכישות מיותרות וגם בקניית מוצרים שלרוב אינם כלולים ברשימות השופינג שלנו.

מדדי החיפוש של גוגל מלמדים על העניין שהציבור מגלה בנושאים הקשורים להתרחשויות האחרונות. כך למשל מפת החיפושים של גוגל טרנדס מצביעה על גידול ניכר בחיפוש אחר מינוחים כמו "גז מדמיע", "רישיון לנשק", "הגנה עצמית", "מצלמות אבטחה" וכדומה בימים האחרונים.

הגנה עצמית

הצטיידות בסיסית נגד תקיפה מתורגמת לתרסיס פלפל אותו מקובל לשאת בתיק, פעמים רבות. לא רק נשים מחפשות היום את המוצר הספציפי הזה - וברשתות המוכרות אותו מספרים על הסתערות רבתי.

"אם היינו מוכרים 100 יחידות של גז פלפל ביום", אומר דודי מנטין, מנכ"ל ריקושט, "היום אנחנו מוכרים 10,000 ביום".

המחירים - 58 שקל למיכל קטן וכ-180 שקל למיכל גדול - לא מהווים פקטור בשיקול הקנייה. לדברי מנטין, בחלק מהסניפים המלאי אזל, והוא צפוי להתחדש בימים הקרובים עם סחורה בהיקף גדול בהרבה מזה שלרוב הרשת מצטיידת בו.

לדבריו, "לפני שנה בדיוק היה סבב של אירועים ביטחוניים, ואז גם ראינו גידול אבל בהיקפים נמוכים בהרבה, ובעיקר בסניף בירושלים. עכשיו מדובר בהיסטריה, אין מילה אחרת לתאר את זה. הפעם אנחנו גם רואים את זה בכל הארץ, גם בראש-פינה קונים. זה לא דומה למשהו שאנחנו מכירים מפעמים קודמות".

מוצר אחר שקונים להגנה עצמית - אם כי בהיקפים נמוכים יותר - הוא שוקר חשמלי, שלשם השימוש בו נדרש לבוא במגע עם האדם המפגע (בתרסיס גז אין צורך במגע, היות והשימוש בגז נעשה גם ממרחק של כ-1.5 מטר).

שלי חודורוב, מנהלת שיווק "למטייל", מספרת אף היא על מהפך שלם במכירות גז הפלפל, "יחסית מוצר זניח אצלנו ולגמרי לא מוצר דגל" - שגורמות לחידוש המלאי פעם אחר פעם לאחר שהמוצר אוזל מן המדפים. "אם בימים כתיקונם נמכרים מכלים בודדים, המספר קפץ למאות ביום. מהשבוע שעבר הכל אזל מהמדפים, תחילה בירושלים ואחר-כך בכל הארץ, ואנחנו שבים ומחדשים את הכמויות", היא אומרת.

לא רק בחנויות, באתר BUY2 נמכר תרסיס גז פלפל משתק להגנה עצמית ב-35 שקל. עד כה נרכשו 235 יחידות, כפי שמדווח באתר, מה שהופך את הקנייה הזו לפופולרית. התארגנויות מקומיות של צרכנים גם יכולות להועיל - בקבוצת הפייסבוק של העיר מודיעין מציעים תרסיס גז פלפל ב-40 שקל (כולל משלוח).

בירושלים, אגב, יש מי שזיהה את הצורך בדוכני רחוב פיראטיים למכירת גז פלפל, ומציע מכירה מוזלת וספונטנית על הדרך.

מאתר זאפ השוואת מחירים נמסר כי ב-3 הימים האחרונים קטגוריית מיגון וביטחון היא הקטגוריה מספר 2 מבחינת הקלקות, אחרי קטגוריית טלפונים סלולריים. בימים כתיקונם, מיקומה הוא בסביבות 140-150.

הגידול לעומת סוף שבוע רגיל בקליקים הוא גדל ב-3,500%. הגז המדמיע רושם עלייה מ-14 כניסות ביום ל-6,300 כניסות ליום - פי 450. תרסיס פלפל נוסק מ-20 כניסות ביום ל-3,600 - פי 180 (1,800%). השוקר מזנק עוד יותר - פי 760 מ-30 ל-2,300 כניסות ביום (7600%), והאלות מ-20 ל-775 כניסות ביום - פי 6.

 

לימודי הגנה עצמית

אופי התקיפות מדרבן לא מעט אנשים לנסות להתכונן פיזית לכל תרחיש כדי להתגונן בעת צרה. ברשת "דניס הישרדות", שסניפיה פרוסים בכל הארץ, מספרים על פניות מרובות. "דרך האינטרנט יש הרבה התעניינות", מספר שניר בן-ישי, "גם לטווח ארוך וגם נקודתית. אם בדרך-כלל יש פניות בודדות לסניף תל-אביב של הרשת, לאחרונה הכפיל המספר את עצמו פי כמה, ובכמה מסניפי הרשת אף הגדילו לעשות ומציעים בימים אלה סדנאות התגוננות חינם.

"זה קורה בעקבות פניות של הרבה אנשים", אומר דוד טיבי מדניס הישרדות באר-שבע, "בעיקר הורים מודאגים, ובהתאם החלטנו לצאת עם סדנאות חינם - כרגע בחלק מהסניפים, אבל זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים. אנשים מפחדים לצאת לרחובות, מסתכלים לכל הכיוונים והחלטנו לתת להם כלים להתמודד עם זה. אנשים מברכים על היוזמה, המקום כבר מלא, ואנחנו מייצרים כבר את הסדנאות הבאות".

במקביל, הוא מספר, יש מי שמעדיפים לשלם מכיסם עבור שיעורי התגוננות פרטיים, אחד על אחד. המחיר לשיעורים כאלה, אגב, נע היום בשוק בין 150 ל-400 שקל בקירוב.

גם אלון אנצו ממועדון קרוספיט ויה מאריס בראש-העין מספר כי זיהוי של הצורך הזה הוליד את סדנת ההתגוננות העצמית המוצעת חינם במועדון. "מרגע שפרסמנו יש כבר עשרות פונים", הוא אומר.

נשק

במטווח אימפריאל ברמלה מספרים על עומס בפניות טלפוניות, וניסיונות מרובים לברר במה כרוך הליך קבלת רישיון נשק. "אנחנו מתעסקים בטלפונים האלה לא מעט", אומרים שם, "אנשים רוצים אישורי ירי ורישיונות ומתקשרים לברר יותר מבימים רגילים - אבל נאלצים לגלות שמדובר בהליך ארוך שנמשך בין שבועיים לחודשיים במקרה הטוב. בעלי רישון מגיעים יותר להתאמן".

מיגון רכב

דורון לבוק, בעל חברת טופ קאר המתמחה במיגון רכב, מספר כי בימים האחרונים יש יותר פניות של אזרחים, בעיקר דרך אתר החברה.

החברה מציעה שני פתרונות: מיגון לרכב מפני ירי - שמחירו 50,000 דולר; ומוצר אחר, שנושא פטנט רשום, והוא ערכה אוניברסלית שמתאימה לכל מושב ברכב. מדובר במוצר שמתלבש על המושב ומגן על היושב בו מפני ירי בגב ובשני צדי הגוף. הערכה נכנסת לתיק, משקלה כ-25 ק"ג, והיא אינה דורשת התקנה מיוחדת אלא הלבשה על המושב לפני הנסיעה. את הפתרון הזה המציא אביו של לבוק, ומחירו כ-4,000 דולר.

מצלמות אבטחה

בוואלה שופס הוזמנו במהלך 10 הימים הראשונים של אוקטובר 25% יותר מצלמות אבטחה ביתיות לעומת התקופה המקבילה בחודש ספטמבר. עוד מאתרים באתר גידול של 400% בכניסות לדפים ובחיפושים למוצרים הללו.

רונן ברקוביץ מבי קונקט, יבואני מצלמות אבטחה של מוטורולה שניתנות לשליטה מרחוק באמצעות הסמארטפון, מספר כי בשבועיים האחרונים חל גידול של פי ארבעה בהזמנות. המחיר, המתחיל ב-500 שקל, לא השתנה בעקבות הביקוש הגואה.

לא רק מצלמות אבטחה - גידולים נרשמו גם בביקוש להתקנת עיניות דיגיטליות בדלתות הכניסה לבית. אבי שקד, מנכ''ל שריונית חסם, ציין כי מרבית ההזמנות התבצעו באזור ירושלים, והשאר באזור המרכז והצפון.

המחיר: 400 שקל.

סורגים

ארנון ברק, מנכ''ל חברת ג'ולי מוטור מקבוצת ברק, מזהה גידול של כ-30% בהזמנת תריסי סורג: "בשבוע האחרון הוזמנו כ-270 תריסי סורג להתקנה מיידית בהיקף של כ-1.2 מיליון שקל. מרבית ההזמנות הגיעו מאזור הצפון, כולל חיפה, עכו ונצרת", הוא אומר.

המחיר: כ-1,000 שקל למ"ר.

מרחב מוגן

על רקע ירי הטילים המתגבר מעזה, גם ההתעניינותת בהתקנת מיגוניות עולה. אורן כהן, בעלי קבוצת אלרום המתמחה בהתקנת מרחבים מוגנים, מספר כי בימים האחרונים יש יותר טלפונים ופניות במייל שטרם הבשילו לכדי הזמנות בפועל.

"אנשים מצלצלים לבדוק אם יש במלאי, בעיקר בכל הנוגע לממ"דים ולמיגוניות", הוא אומר. "אנחנו עדיין רחוקים מרמת ההתעניינות שהייתה בתקופת 'צוק איתן'. בתקופה ההיא היו לנו כ-400 פניות ביום כשאנשים היו מוכנים לשלם כל סכום עבור מיגון לביתם, וכיום מדובר על 15-20 פניות ביום".

לדבריו, המחירים נותרו ברמת המחירים של הקיץ: 36,000-40,000 שקל למיגונית (כולל מע"מ והובלה). המחיר לממ"ד נייד סטנדרטי בגודל 9 מ"ר הוא כ-100 אלף שקל.

בענף השיפוצים כולם נפגעים: ערבים ויהודים

בהתאחדות קבלני השיפוצים מספרים על רוחות שנושבות לכיוון נוסף, עם התנגדות של לקוחות להכניס לביתם שיפוצניקים ערבים.

"מדובר במיוחד בדירות שהלקוחות משפצים אך עדיין מתגוררים בדירה", מסבירים בהתאחדות. "הלקוחות מבקשים מקבלני השיפוצים לא להכניס לביתם ערבים פלסטינים, ואם בעבר זה היה נעצר כאן, הרי שהפעם ניתן לראות שגם הערבים הישראלים נכנסו ל'רשימה השחורה'".

בהתאחדות מציינים כי מתוך כ-37 אלף פועלים פלסטינים, רק 20% הגיעו היום לעבודה; וכי קבלנים רבים מבקשים גם מעובדיהם הערבים הישראלים להימנע כרגע מלהגיע לעבודה.

"אנו מבינים את החשש של הלקוחות ומקווים שהשגרה תחזור במהרה", אומר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "אנחנו מבקשים דבר אחד - יציבות בענף. כל זעזוע כזה או אחר גורם לאנשים לא לשפץ את ביתם, ולנו זה גורם למיתון ולפגיעה משמעותית בפרנסה".

כמה זה עולה לנו
 כמה זה עולה לנו

הגנה עצמית
 הגנה עצמית