זהבה גלאון: למה מאור, רף ואיצקוביץ' יחזירו רק 5.1 מיליון שקל?

גלאון: ההמלצות "משדרות לבכירי המערכת הפיננסית שהפשע משתלם, ושלפגיעה בכספי ציבור לא יהיו השלכות"

זהבה גלאון / צילום: אלון רון
זהבה גלאון / צילום: אלון רון

ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תוקפת היום (ב') את המלצות דוח הוועדה החיצונית בבנק לאומי שדורשת מבכירי הבנק לשעבר להשיב 5.1 מיליון שקל. גלאון פנתה למשנה ליועמ"ש בבקשה לדחות את ההמלצות, בטענה כי מדובר בסכום נמוך מדי, וכי ההמלצות "משדרות לבכירי המערכת הפיננסית שהפשע משתלם, ולפגיעה בכספי ציבור לא יהיו השלכות".

"הדרישה שבכירי הבנק יחזירו 11% בלבד מהבונוסים שקיבלו מורידה מהם את האחריות, ומתייחסת לפרשה החמורה במסגרתה הם סייעו ללקוחות לעבור על החוק כאל טעות תמימה", טוענת גלאון. "חמורה אף יותר היא ההחלטה לאפשר לחברת הביטוח של נושאי המשרה לשלם סכום שיסתום את הגולל על תביעות עתידיות נגדם. בתשובה לפנייה קודמת ששלחתי למשנה ליועמ"ש בנושא ביטוח נושאי המשרה בבנק לאומי, עו"ד ליכט ציין במפורש כי 'חוק החברות אינו מתיר לבטח אחריות של נושא משרה בגין מעשים מכוונים'".

דוח הוועדה, שפורסם היום, קובע כי המנכ"לית לשעבר גליה מאור, היו"ר לשעבר איתן רף וראש החטיבה לבנקאות בינ"ל לשעבר צבי איצקוביץ' יידרשו להחזיר לבנק 5.1 מיליון שקל מכספי הבונוסים שקיבלו בשנים שבהן בוצעו העבירות. באותן שנים הם קיבלו בונוסים ב-45 מ' ש'. חברי הוועדה אמנם הודו כי 5.1 מיליון השקלים הם סכום נמוך אבסולוטית, אך ציינו כי זה הסכום המירבי שניתן היה להוציא מהשלושה. (לסיפור המלא)

"בכירי הבנק סייעו ללקוחות להעלים מס במכוון וביודעין, במטרה להגדיל את רווחי הבנק ואת הבונוסים שלהם בהתאמה", הוסיפה גלאון. "לא יעלה על הדעת כי במסגרת 'ביטוח אחריות מקצועית' בכירים בבנק יהיו מבוטחים נגד מעשים פליליים, המהווים הפרת-אמונים, ואשר אי-חוקיותם היתה ידועה להם בעת ביצועם. הדבר שקול לביטוח גנב מפני העונש שיקבל אם ייתפס.

"פעולותיהם של בכירי בנק לאומי חמורות גם מבחינה חוקית וגם מבחינה מוסרית ונורמטיבית. על המשנה ליועמ"ש לדחות על הסף את המלצות הוועדה שפוטרות אותם לחלוטין מאחריות, ואף להמליץ על פתיחה בחקירה פלילית".