50% מהעסקים הקטנים: עיקר הכנסותינו - מהאינטרנט

לפי סקר שבוצע עבור eBay ישראל, 91% מהגולשים הישראלים רכשו באינטרנט בשנה האחרונה לפחות פעם אחת ■ הקטגוריה המובילה: כרטיסי קולנוע והופעות

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

התפוצצות המסחר המקוון בשנים האחרונות בעולם, ובמיוחד בישראל, והכניסה של יותר ויותר ישראלים לעולם הקניות האינטרנטי יצרו מציאות חדשה לגמרי. מצד אחד, הצרכנים מקבלים מגוון רחב של מוצרים, מוכרים ומחירים, ומצד שני עסקים מקבלים פלטפורמות נוספות להציע בהן את מרכולתם ויכולות להגיע לקהלים נוספים בארץ ובעולם.

עד כמה המסחר המקוון חלחל עמוק עמוק אל תוך התודעה של בעלי העסקים ושל הצרכנים, אפשר היה ללמוד היום (ב') במסיבת עיתונאים של eBay ישראל לרגל ציון 20 שנה לחברת eBay העולמית.

כך, מסקר שנערך בחודש מאי השנה על-ידי חברת האינטרנט ASKEM, בקרב מדגם מייצג של כ-600 עסקים קטנים ובינוניים (SMB), עלה כי 62% מהעסקים הללו כבר מוכרים באינטרנט, ו-16% נוספים מתכננים להתחיל למכור אונליין בשנה הקרובה.

לדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay ישראל, הדבר מעיד על "מהפכה תרבותית צרכנית אמיתית, אשר תתפוס תאוצה משמעותית בשנים הקרובות".

יתרה מזאת, עבור 50% מהעסקים הקטנים והבינוניים, המכירות באינטרנט מהווה את עיקר ההכנסות עבורם.

מהסקר עולה כי שליש מהמכירות של עסקי SMB בישראל מגיע מקטגוריית האופנה, שכוללת הלבשה, הנעלה ותכשיטים; ואחריה 10% מהמכירות מגיעים מתחום המחשבים והגאדג'טים. קטגוריות בולטות נוספות שכדאי למנות הן אביזרים לבית ולמטבח (9%), קוסמטיקה (6%), ספורט ומחנאות (6%) ומוצרי תינוקות (2%).

הסקר בדק מול עסקי ה-SMB איך הלקוחות שלהם מגיעים אליהם, ומצא כי שליש מהלקוחות מגיעים באופן פיזי לחנות, 25% מגיעים דרך הרשתות החברתיות, 14% מגיעים דרך המלצות מפה לאוזן, ו-11% מגיעים דרך אתר החברה.

בסיכום כולל אפשר לראות שיותר לקוחות מגיעים דרך האינטרנט לחברה (36%) לעומת אלה שמגיעים פיזית לחנות (32%).

על-פי הסקר, 43% מבעלי העסקים טענו כי הרוב המוחלט של הסחורה שלהם זמין לרכישה באינטרנט, בעוד 31% טענו כי רק עד 20% מהסחורה זמינים אונליין.

באשר לשאלה איזו פלטפורמה עוזרת למכירות, בעלי העסקים הצביעו על אתר החברה כמקור העיקרי (52%), אחריו על אתר eBay (כ-16%) ועל אתר אמזון (8%).

האם העסק שלך משתמש במסחר מקוון
 האם העסק שלך משתמש במסחר מקוון

למה הישראלים קונים באינטרנט?

ומה קורה בצד של הצרכנים הישראלים? סקר שהציגה היום eBay, ונערך על-ידי מכון מיכל ברומר באמצעות פאנל של iPanel בקרב 418 נסקרים במהלך חודש יוני, מצא כי 91% מהגולשים הישראלים ביצעו לפחות רכישה מקוונת אחת בשנה האחרונה (כשהגברים מובילים מעט על הנשים - 96% לעומת 85% בהתאמה).

מהסקר עלה כי 32% מהרוכשים אונליין רוכשים באינטרנט מספר פעמים בחודש, בעוד 21% טענו כי הם רוכשים כל חודשיים-שלושה באינטרנט. רק 8% רוכשים באינטרנט מספר פעמים בשבוע.

על מה הצרכנים משלמים באינטרנט? כרטיסים לאירועים כמו סרטים, הופעות והצגות נמצאים במקום הראשון - 63% מבין הרוכשים אונליין הצביעו על כך.

קטגוריות פופולריות נוספות הן תשלום חשבונות (57%), קופונים (56%) ומכשירים אלקטרוניים (54%). מחצית מהרוכשים באינטרנט קנו חופשות בחו"ל, ושיעור דומה (48%) רכש חופשות בישראל.

תחום האופנה עניין 47% מהרוכשים אונליין, וגאדג'טים דיברו ל-42% מהרוכשים באינטרנט. שליש מהישראלים מזמין משלוחים ממסעדות באינטרנט, בעוד 22% מזמינים קניות מרשתות השיווק.

עוד עולה כי 14% רוכשים מוצרי תינוקות כמו עגלות ומנשאים, בעוד 13% טענו כי הם משלמים על מוזיקה באינטרנט.

בתשובה לשאלה מדוע הישראלים רוכשים באינטרנט, 75% טענו כי באינטרנט ניתן למצוא מוצרים ייחודים שלא ניתן למצוא בחנויות פיזיות; 75% אמרו כי קל למצוא יותר מידע על מוצרים ושירותים לפני ההחלטה על הרכישה; ו-85% טענו כי הקנייה באינטרנט חוסכת זמן וטרחה במהלך תהליך הקנייה.