לומדים מההיסטוריה

האם S&P 500 אכן יתייצב סביב 2,100, ומשם יפרוץ קדימה?

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

אמנות הניתוח הטכני נמצאת בסבירות. בנייתה של זו, בזמן נתון, נעשית על בסיס הידע התיאורטי שרכשנו, ומה שקרה בעבר בנכס הפיננסי הנידון. מכאן, אנו אמורים להגיע לרמת הסיכון הסבירה שנרצה לקחת בפוזיציה עתידית, או בהמשך קיום פוזיציה נוכחית. היום אציג קומבינציה של החלקים המביאים לבניית סבירות כזו.

כאן המקום לחזור ולומר שאין בכך וודאות כלשהי, כמובן. כי אין אף פעם כזו. אנו פשוט מגייסים את ההיסטוריה ככלי שתורם להגיע להבנה של מה שהשחקנים הקובעים נוהגים ואוהבים לעשות. לפניכם גרף שבועי של החוזים העתידיים על מדד המניות העיקרי האמריקאי, מדד S&P500:

משה-שלום-סנופי-13-10
 משה-שלום-סנופי-13-10

זהו גרף ארוך טווח מאוד, המשתרע משנת 2010 ועד היום.

כולנו יודעים שבתקופה זו "נוהלו השווקים" בצורה אקטיבית על ידי קובעי המדיניות, ובעיקר בנקאים מרכזיים, כנראה ישירות, אך בטוח בעקיפין, על ידי מנגנוני הזרמת הנזילות של הראש הכפול: ריבית אפס, והרחבה כמותית.

למרות התערבות זו במנגנוני הביקוש וההיצע הטבעיים, ראוי לציין את שתי התקופות הקיצוניות ביותר של הגרף, כאשר הראשונה התרחשה בשנת 2011, והשנייה מתגוללת בימים אלו. והנה נקודות הדמיון הטכני שאנו כבר יכולים לחזות במו עינינו:

? רוב תחילתה של 2011 עברה בדשדוש אופקי.

? רוב תחילת שנת 2015 עברה גם היא בדשדוש אופקי דומה.

? השבירה של 2011 הגיעה עד רמת תמיכה קריטית שנקבעה שנה קודם לכן.

? הפעם, באוגוסט, ראינו דבר דומה, כאשר המחיר נחת לסביבות 1850 אשר נבנה כאזור תמיכה באוקטובר 2014.

? אחרי הירידה הגדולה, ראינו בשני המקרים חזרה מהירה מעלה, מלווה בתבנית של תחתית כפולה ברורה ומשכנעת.

? אז, החזרה נעצרה זמן מה בנקודת השבירה, שם ראינו היפוך בין הממוצע הנע 200 יום (ירוק) והממוצע שלו עצמו של 21 שבועות (באדום).

? היום, אנו נמצאים ממש לפני נקודת זמן זו.

? אז, ב-2012, זו הייתה נקודה התחלה של מהלך עלייה של עונת סוף שנה, שאחריו ראינו תיקון מאשר לנקודת הפריצה. לגבי נקודה זו, העתיד עוד לפנינו בתקופתנו הנוכחית.

? באינדיקאטור המומנטום, ראינו אז קריסה מהירה, וחזרה מהירה לא פחות. בינתיים, מה שניתן לומר על תקופתנו הוא שצורת הקריסה הנוכחית דומה להפליא לזו של העבר. (מלבנים סגולים).

? ולבסוף, יש לציין את המצב החיובי הנוכחי של זרימת ההון, למרות המצב השלילי שבתנועת המחיר ובמומנטום (אליפסה סגולה).

מכל המוצג, חייבים להודות שהדמיון רב ומעניין, ושבהחלט זו נקודה להתייחסות עבור הסבירות של הטווח הקצר-בינוני. האם המדד אכן יתייצב סביב 2,100, ומשם יפרוץ קדימה במסגרת העונתיות הטובה?

ההיסטוריה תומכת בכך, למרות שקיימת תחושה של החמרה קשה בכל סביבת המקרו הגלובלי והאי-וודאות הסובבת את יכולתם של קובעי המדיניות להמשיך להיות משפיעים כשהיו. בכל אופן, תמונה זו יכולה לתת את גבולות הגזרה לפעילות של שני הצדדים:

מי שמאמין בחיוב יוכל, על פי המוצג, לקבוע לעצמו את גבולות "אי קיום ההבטחה", ומי שרוצה למקם את עצמו לתחילה של משבר עמוק ומשמעותי מאוד, יוכל גם הוא לציין לעצמו את אזורי המחיר בהם הוא יצטרך לשקול שוב את עמדתו.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.