העליון דחה את עתירת הבנקים: ישלמו לגד זאבי 286 מיליון שקל

פסק הדין של העליון מ-23 באוגוסט נותר על כנו, והבנקים ישלמו לזאבי 286 מ' ש' בגין ריבית הפיגורים שנגבתה ממנו בשנים 2007-2009 ■ התשלום יתחלק בין הבנקים בהתאם לאחוזי ההשתתפות שלהם במימון ההלוואה

גד זאבי / צלם: סיון פרג'
גד זאבי / צלם: סיון פרג'

בית המשפט העליון דחה את עתירת הבנקים בבקשה לדיון נוסף בפרשת גד זאבי, כך שהבנקים ייאלצו לשלם לו 286 מיליון שקל - הסכום הגבוה ביותר שנפסק אי-פעם נגד הבנקים בישראל.

משמעות ההחלטה היום (ב') היא שפסק הדין של העליון מ-23 באוגוסט נותר על כנו, והבנקים ישלמו לגד זאבי 286 מיליון שקל בגין ריבית ההפרה שנגבתה ממנו בשנים 2007-2009. מדובר בערעור שהגישו שתי חברות של זאבי נגד גביית ריבית פיגורים מן החברות על-ידי 7 בנקים.

"לא מצאתי כי פסק הדין עומד בתנאים הדרושים לקיום דיון נוסף", כתב היום השופט סלים ג'ובראן. בין היתר קבע ג'ובראן כי אחת הטענות המרכזיות של הבנקים היא בעלת "אופי ערעורי", כך שדיון נוסף "אינו בגדר אכסנייה לערעור נוסף", לפי ג'ובראן.

ג'ובראן גם טוען כי יש להביא בחשבון את "הצורך לעשות שימוש יעיל במשאביו המוגבלים של בית המשפט", בייחוד נוכח פרק הזמן הארוך של הפרשה המתגלגלת הזו, וכן לתת משקל לכך שפסק הדין באוגוסט ניתן פה-אחד.

התגלגלות הפרשה: מ-1994 עד היום

בפסק הדין נקבעה הלכה חשובה לגבי מהותה של ריבית פיגורים כ"פיצוי מוסכם" בחוזה ההלוואה והנסיבות שבהן ניתן לגבות אותה. העליון קבע כי מרגע שמתאיין הסיכון לאי-החזר ההלוואה, אין להמשיך ולגבות ריבית פיגורים.

התשלום יתחלק בין הבנקים בהתאם לאחוזי ההשתתפות שלהם במימון ההלוואה: בנק הפועלים - 31%; לאומי - 24%; הבינלאומי - 16%; דיסקונט - 11%; מזרחי-טפחות - 10%; מרכנתיל - 4%; ובנק אגוד - 4%.

את גד זאבי ייצגו עורכי הדין גיורא ארדינסט, רן שפרינצק, תומר ויסמן, מיטל טויסטר, אפרת ציבולסקי ויובל נעים ממשרד ארדינסט, בן-נתן ושות'. את הבנקים ייצגו עורכי הדין אורי גאון וליאת עיני־נצר ממשרד לוינבוק ושות'.