אקסלנס: נצלו ימים של ירידות בבורסה כדי לקנות מניות

יניב חברון, הכלכלן הראשי באקסלנס: לא תהיה קריסה פיננסית בעולם

יניב חברון, הכלכלן הראשי ומנהל מחלקת המחקר באקסלנס, ממליץ לנצל את הירידות בבורסה כדי לקנות מניות ואינו צופה "קריסה פיננסית" חרף הסנטימנט השלילי בעולם.

"מגמת עליית התשואות בעולם תחזור עם התייצבות המאקרו בסין", כותב חברון בסקירה שפורסמה היום (ג'). "קשה לדעת מתי המגמה השלילית בצמודים תתהפך, אבל הציפיות נמוכות מדי ולכן צריך להמשיך ולהגדיל את הרכיב הצמוד על חשבון הרכיב השקלי. אנו ממליצים לנצל ימים שליליים להגדלת הסיכון בתיק (לא צופים קריסה פינסנית)".

חברון מעריך שההאטה הכלכלית בסין אמנם משפיעה כבר על כלכלת ארה"ב, אך השפעתה זמנית ומוגבלת. הוא צופה תמריצים מוניטריים ופיסקליים בסין "בקרוב", אך לא באירופה.

באשר לישראל, חברון מזכיר את הפרוטוקולים של בנק ישראל מישיבת הריבית האחרונה, בה תלו בכירי הבנק המרכזי את ההאטה בצמיחה בגורמים זמניים.

חברון לא מתייחס בסקירתו לגל הטרור ששוטף את ישראל אלא מתמקד בשווקים בחו"ל והשפעתם על הבורסה בת"א. הוא מעלה אפשרות של "אוברשוטינג" בשווקים וכותב כי הם "צנחו בחודשיים האחרונים בחדות ורבים מהם נסחרים סביב טריטוריה דובית (ירידה של 20% מרמת השיא). הקריסה במחירי הסחורות והפיחותים החדים במטבעות בשווקים מתעוררים, הובילה לחשש מתגבר מפני גל של פשיטות רגל שתאיים על יציבות של המערכת הפיננסית.

"בסך הכל מצב המקרו בעולם השתנה לרעה ואפילו די במהרה. אי אפשר לברוח מזה והאמת, זו גם לא הפעם הראשונה שזה קורה ב-7 השנים האחרונות. יחד עם זאת, השאלה החשובה היא האם ההרעה במצב המקרו באמת עשויה להוביל לקריסה פיננסית כלשהי שתוביל למשבר ומפולת בשווקים? האיום על החברות, בעיקר בשווקים מתעוררים וגם חברות התלויות בשווקים מתעוררים, גדל משמעותית. עם זאת, אני עדיין מתקשה לראות אפשרות של קריסה פיננסית כאשר הבנקים המרכזיים מוכנים להזרים למערכת הפיננסית כמויות אדירות של הון בדרכים בלתי קונבנציונליות ואפילו לטווח ארוך, רק כדי למנוע קריסה אפשרית.

"במידה ויידרש, תיפרס רשת ביטחון למערכת הבנקאית בסין ובמדינות נוספות, כמו גם, יקומו קרנות ייעודיות לאספקת נזילות שמטרתן למנוע מחנק אשראי. הבנקים המרכזיים לא יכולים להרשות לעצמם לשמור על ריבית אפסית ושלילית ולהגיע למצב של מחנק אשראי. לבנק האירופאי לקח המון זמן להגיב לכשל הזה וחבל שלא עשו זאת מספר שנים קודם, היה אפשר לצמצם את הנזק לכלכלה האירופאית הרבה יותר".