המספרים מאחורי מכת הפציעות האיומה של הכדורגל העולמי

אגוארו, סילבה, גצה, בנזמה, מוראטה, וזה רק בשבוע אחד של משחקים בינלאומיים ■ כ-30% מהפציעות בכדורגל הן בשריר הירך המקולל; פציעה במשחק משביתה שחקן ל-18 יום בממוצע; והכי כדאי להיזהר מאימונים בחודש אוגוסט ■ דוח הפציעות החדש של אופ"א חושף מספרים מרתקים

סרחיו אגוארו / צלם: רויטרס
סרחיו אגוארו / צלם: רויטרס

מכת הפציעות בשבוע האחרון במשחקי הנבחרת הפילה שחקנים כמו זבובים. דויד סילבה, קרים בנזמה, אלברו מוראטה, סרחיו אגוארו, מריו גצה. כולם יושבתו בתקופה הקרובה. אצל אגוארו, ששוב קרע את שריר הירך האחורי, הפעם במשחק נבחרתו ארגנטינה מול אקוודור, הסטטיסטיקה בשנים האחרונות היא איומה: בעונת 2012/13, העומסים האדירים של הליגה האנגלית החלו לחשוף את החלוץ הפגיע לפציעות, שגרמו לו לאבד בסך הכל 76 ימים של אימונים ומשחקים. הקללה המשיכה לרבוץ עליו ב-2013/14 עם 74 ימי היעדרות בשל שלוש פציעות שונות, בעוד 2014/15 הייתה רגועה יחסית במונחים שלו (טיפה יותר מחודש בחוץ). במקרה של סיטי, כאמור, מדובר במחיר יקר - אחרי שאיבדה יממה לאחר הפציעה של אגוארו גם את סילבה שייעדר לפחות שלושה שבועות.

פציעות הן כמובן המחיר של ספורט מקצועני אינטנסיבי. מחקר חדש של אופ"א, בו השתתפו 23 קבוצות ששיחקו בליגת האלופות בעונת 2014/15, ביניהן כל הגדולות ביבשת (ריאל מדריד, ברצלונה, באיירן מינכן, יובנטוס, פ.ס.ז', סיטי של אגוארו וסילבה, ועוד) - חושף עד כמה הוא יקר.

1. במחקר נמדדו בסך הכל 175 אלף שעות "חשיפה" לפציעות - 150 אלף באימוני הקבוצות, ועוד 25 אלף במשחקים (ממוצע של 231 אימונים ו-61 משחקים במהלך העונה לכל קבוצה, 22 אימונים לחודש ו-5.7 משחקים).

כל 1,000 שעות אימון שכאלו עלו לקבוצות ב-2.7 פציעות בדרגות חומרה שונות, שגררו סך היעדרויות ממוצע של 48 ימים. האינטנסיביות הגבוהה יותר של משחקים (939 פציעות נרשמו בסך הכל אצל הקבוצות הנבדקות אשתקד - 405 מתוכן באימונים, 534 במהלך משחקים) עלתה למועדונים ב-20.5 פציעות על כל 1,000 שעות משחק - פציעות שגבו מכל קבוצה סך ממוצע של 374 ימי היעדרויות שחקנים.

לפי המחקר, פציעות במשחקים הן לא בהכרח יותר חמורות מפציעות שנגרמות באימון - בעוד שפציעה במשחק הובילה בממצע ל-18 ימי היעדרות, פציעה באימון הובילה לשחקן לאבד 17 ימים בממוצע.

2. כדורגל אמנם נחשב ל"ספורט מגע", אבל בוודאי שהוא אלים פחות מכדורסל, ובטח שמפוטבול/ראגבי/הוקי/כדוריד. עובדה: 73.5% מסך הפציעות שנרשמו אשתקד - לא נגרמו כתוצאה ממאבק כלשהו עם היריב. רק 26% מהפציעות מקורן במגע עם שחקן אחר, ועוד 0.5% בעקבות התנגשות בעצמים כגון קורות השערים או שלטי פרסום.

נתון נוסף שממחיש את הקביעה האחרונה: גורם הפציעה הנפוץ ביותר (23.1%) הוא המאמץ הגופני העילאי ביותר של המשחק - ריצות וספרינטים, ולאו דווקא תיקולים (13%). אגב, 8% מהפציעות התרחשו ממאמץ יתר או כיוונון לא נכון של הרגל במהלך בעיטות לשער.

3. שריר הירך המקולל ממשיך להיות הבעיה הגדולה ביותר של שחקני כדורגל. אם נמשיך עם מקרה הבוחן של אגוארו - הרי שמתוך למעלה מ-200 ימי אימונים ומשחקים שפספס בעקבות פציעות במדי מנצ'סטר סיטי - קרוב ל-40% מיוחסים לפגיעות בירך.

פציעות בשריר הירך אחראיות ל-29.8% מכלל הפציעות; למתיחות וקרעים במפשעה (13.7%) או למכות ושברים שונים בברכיים יש כמעט את אותה רמת שכיחות (13.4%), כאשר פציעות קרסול מדורגות במקום הרביעי (12.2%), ואלו של גיד האכילס במקום החמישי (12%).

4. החודש בו רשמו השחקנים במהלך השנה את ממוצע הפציעות הגבוה ביותר במהלך אימונים הוא אוגוסט - נתון שניתן לייחס אותו לאימוני החזרה לכושר המפרכים שמאפיינים את תחילת העונה. באופן די מפתיע, בשני חודשי הסיום של העונה, באפריל ובמאי 2015, לא נרשמה ולו פציעה אחת בקרב 23 המשתתפות במחקר כתוצאה מאימונים. מצד שני, אפריל היה המסוכן ביותר מבחינת פציעות שנגרמו במהלך משחקים.