האייפונים החדשים בישראל: עד 45% יותר יקרים מחו"ל

גם הפעם ישלמו הישראלים על אייפון יותר מאשר רוב הצרכנים בעולם: מחירו של אייפון 6S בגרסת 64 ג'יגה נע בין כ-4,150 ל-4,500 שקל, בעוד שבארה"ב מחירו 3,100 שקל ■ הסיבה העיקרית: המיסוי בישראל

כל שנה עם הסתיו מושקים האייפונים החדשים מבית אפל. הציבור הישראלי מסתער בכל פעם מחדש, וחברות וחנויות הסלולר שמחות על החגיגה הגדולה. הדגמים החדשים, אייפון 6S ו-6S PLUS, מציגים מספר חידושים, כמו מסך בטכנולוגיית 3D Touch, מעבד חדש ומצלמה משופרת.

אלא שלמרות ירידת המע"מ בראשית החודש - מחירי ההשקה של האייפונים החדשים גבוהים ממחירי ההשקה של הדגמים החדשים לפני כשנה. כך למשל, אשתקד, פלאפון מכרה אייפון 6 בגרסת 16 ג'יגה ב-3,680 שקל, ואילו היום המחיר עומד על 3,740 שקל.

באורנג' המחיר עומד היום על 3,890 שקל, לעומת 3,800 שקל בשנה שעברה. זאת, למרות שבעת ההשקה בשנה שעברה שער הדולר עמד על 3.70 שקל, והיום הוא 3.83 שקל.

שער הדולר אמנם עלה, אבל המע"מ ירד מ-18% ל-17%, מה שלא השפיע במבחן התוצאה על תמחור האייפונים החדשים. בכיר בענף מספר ל"גלובס" כי מחיר רכישת האייפון בדולרים נשאר זהה לזה של השנה שעברה, כך שהתמחור היקר בעצם מוטל על המשווקים.

ולא רק זה. כרגיל, בישראל הצרכנים משלמים הרבה יותר על האייפון החדש שלהם לעומת מדינות אחרות בעולם. הסיבות הן מדיניות המיסוי של מדינת ישראל, הכוללת מע"מ ומכס ועלויות של מכון התקנים המכבידות על היבואנים. מחירו של אייפון 6S בארה"ב בגרסת 64 ג'יגה עומד על 3,100 שקל, כולל מס מקומי.

בהונג-קונג המחיר מעט גבוה יותר: 3,155 שקל; ובאנגליה המחיר קופץ ל-3,650 שקל. המדינה היחידה בבדיקה שבה האייפון נמכר במחיר גבוה יותר מזה שבישראל היא טורקיה, שם המחיר הוא 4,590 שקל. ההפרש בין המחיר הנמוך ביותר בישראל לבין המחיר במדינה הזולה ביותר - ארה"ב - עומד על 1,050 שקל.

רכישה של אייפון מעבר לים אמנם קורצת מאוד, אולם כניסה עם הסמארטפון החדש למדינת ישראל מאלצת ישראלים שרק ניסו לחסוך מעט, לשלם לקופת המדינה מס גבוה של 34.6% ממחיר המכשיר.

במקרה שהאייפון 6S נרכש בארה"ב, הרוכש הישראלי ישלם בעת הכניסה למדינת ישראל 1,070 שקל. משכך, מחירו של האייפון קופץ ל-4,170 שקל, כך לא מדובר כלל בחיסכון. התוצאה היא, כמובן, שאזרחים רבים מפרים את החוק ומעבירים את האייפון במסלול הירוק וחומקים מתשלומי המס.

אין טעם לקנות 16 ג'יגה

רוב חברות ורשתות הסלולר מתחרות על מחיר האייפון 6S בגרסת 16 ג'יגה, אשר נמכר בדרך-כלל ב-3,700-3,900 שקל (ברשת רמי לוי ימכרו אותו ב-3,490 שקל, אך המלאי קטן).

מבחינת החברות מדובר בדרך להביא את הלקוח לנקודת הקנייה ולגרום לו לקנות את הגרסה הכוללת זיכרון בנפח 64 ג'יגה. אפל לא מציעה גרסת 32 ג'יגה, בעוד שזו הכוללת 16 ג'יגה לא תספק את רוב המשתמשים.

הסיבה היא שנפח האחסון של המכשיר נמוך בהרבה מזה שמצוין על האריזה (מערכת ההפעלה ואפליקציות שונות תופסות זיכרון). מכשירי האייפון גם לא מאפשרים הרחבת זיכרון באמצעות כרטיס. לכן, לקוח שקונה היום מכשיר בגרסת הזיכרון המינימלית, עלול לסבול מכך בעתיד.

לאור זאת, השוואת המחירים שלנו הפעם מתמקדת בדגמי אייפון 6S בגרסת 64 ג'יגה, אשר תתאים לרוב המשתמשים, ולא בגרסת ה-16 ג'יגה. כמו כן, אפל מציעה גרסת הכוללת נפח אחסון של 128 ג'יגה. מחירה עומד על 4,900 שקל.

המחיר הנמוך ביותר לאייפון 6S נמצא בחנות גו מובייל במחיר של 4,150 שקל. בהוט מובייל המחיר הוא 4,300 שקל. בפלאפון וברשת איי דיגיטל, שהיא המשווקת הגדולה ביותר של אייפונים ללקוחות פרטיים מחוץ לחברות הסלולר, המחיר עולה ל-4,350 שקל, ובאורנג' וברשת iCell הוא נמכר בכמעט 4,500 שקל. חברת סלקום טרם פרסמה את מחירי האייפונים.

ליסינג לסמארטפון

באורנג' הושקה בשנה שעברה תוכנית ליסינג, שהחברה משווקת תחת השם Smart Lease. "מסקרים ולמידת התנהגות השוק עולה, כי כ-30% מבעלי מכשירי האייפון משדרגים תוך שנה למכשיר החדש ביותר המשווק על-ידי אפל וכ-20% נוספים משדרגים תוך שנה וחצי", אומר צביקה שיינפלד, סמנכ"ל החטיבה הקמעונאית של פרטנר.

במסלול הליסינג מציעה אורנג' ללקוחותיה לשדרג את האייפון לדגם החדש כל שנה, וכך לחסוך כפל תשלומים על המכשיר הישן. למשל, בעת קניית אייפון 6S בגרסת 64 ג'יגה הלקוח משלם 3,000 שקל במקום 4,490 שקל - המחיר הרשמי של האייפון ברכישה במזומן.

הלקוח מתחייב במקרה הזה לשלם כל חודש 250 שקל במשך שנה. בעוד כשנה, כאשר ייצא האייפון הבא, הלקוח יכול לבחור האם לקחת את הדגם החדש ולהמשיך לשלם 250 שקל, במקרה כזה עליו להחזיר את הטלפון שנמצא ברשותו.

מדובר בעסקה משתלמת רק ללקוחות המחליטים לשדרג את האייפון בכל שנה. ללקוח שרוצה להשאיר את האייפון אצלו ולא לשדרג, העסקה פחות משתלמת, משום שבסך העסקה הוא ישלם לאורנג' 4,750 שקל, בניכוי התשלומים שכבר עברו לחברה.

יש גם טרייד-אין

בפלאפון מציעים הנחה על רכישת הסמארטפון באמצעות החזרת המכשיר הישן (טרייד-אין). למשל, לקוח המחזיר אייפון 5S יכול לקבל הנחה של 1,100 שקל. ניתן להחזיר סמארטפונים שנרכשו מחוץ לפלאפון, כאשר קבלת ההנחה מותנית בבדיקות תקינות המכשיר.

גם ברשת איי דיגיטל מציעים טרייד-אין. כך למשל, עבור נוט 4 של סמסונג יינתן החזר של 1,700 שקל, ועבור אייפון 6 עם 128 ג'יגה ההחזר עומד על 1,900 שקל.

אייפון 6 עדיין יקר

אייפון 6 ו-6 פלוס הם סמארטפונים מצוינים למי שלא מחפש את המכשיר החדש ביותר, אך בינתיים הם לא הוזלו משמעותית, ובמקרים מסוימים לא הוזלו בכלל. דגם אייפון 6S בגרסת 64 ג'יגה נמכר היום ברשת באג ב-4,400 שקל, וגרסת ה-6S Plus נמכרת באיי דיגיטל ב-4,900 שקל וברשת סלקום ב-4,800 שקל.

ייתכן שבימים הקרובים המחירים יירדו מעט, ולכן כדאי לחכות עם רכישת אייפון מהשנה שעברה.

כמה שילמנו על אייפון חדש
 כמה שילמנו על אייפון חדש
כמה עולים האייפונים החדשים
 כמה עולים האייפונים החדשים