פרקש: "רשות החשמל תרוקן מתוכן"; שטייניץ: "בלתי נסבל"

הדברים נאמרו בדיון על רשות החשמל שהתקיים היום בוועדת הרפורמות בכנסת

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

"חיוני לאחד בין רשות החשמל ומינהל החשמל לגוף אחד. המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל. אי אפשר לבצע כך רפורמות במשק החשמל", כך אמר היום (ג') שר האנרגיה יובל שטייניץ בדיון ראשון בפרק רשות החשמל שהתקיים בוועדת הרפורמות בראשות חבר הכנסת אלי כהן.

"עם הקמתה של הרשות החדשה, ניתן יהיה לקדם את הרפורמה בחברת החשמל התקועה שנים".

שטייניץ אמר את הדברים על רקע חוק ההסדרים האחרון שבו הוחלט לאחד את רשות החשמל, שעד כה תפקדה כרשות עצמאית, עם יחידת מינהל החשמל הכפופה למשרד האנרגיה. בשלב מאוחר יותר הגוף החדש ימזג אליו גם את רשות הגז הטבעי שיושבת כיום במשרד.

הסיבה למהלך הייתה עימותים אינסופיים בין הרגולטורים השונים במשק החשמל שהובילו לשיתוק משק החשמל. ואולם האיחוד גרר ביקורת רבה משום שכעת, לאחר שרשות החשמל תוכפף למשרד האנרגיה, השר הוא שיקבע את מדיניות התעריפים. "בעצם הכפפת הרשות למשרד האנרגיה עושים ההפך מיצירת ודאות", אמר בעבר ל"גלובס" ג'ון אסטרופ, בכיר בתעשיית הגז והחשמל העולמית, "ברגע שלפוליטיקאים יש השפעה על תעריף החשמל ועל מדיניות רשות האנרגיה, אותה מדיניות תשתנה בכל פעם שהפוליטיקאים יתחלפו".

עם זאת, שטייניץ אמר כי "הרשות החדשה תקיים את מדיניות הממשלה לצד שמירת עצמאותה בקביעת התעריפים".

שאול מרידור, מנכ"ל משרד התשתיות והאנרגיה, טען בדיון כי בעולם נהוג כי משרד האנרגיה הוא זה שקובע את המדיניות ולא הרשות. לדבריו, העובדה שהרשות בישראל היא עצמאית, הובילה לבעיות. "למשל, אם קבעה הממשלה כי יש להביא גז טבעי נוזלי באונייה מגזזת, אין שאלה כי על הרשות להכיר בכך", אמר.

יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, טענה בדיון כי עדכון התעריפים המתמיד של הרשות חסך לציבור עשרות מיליארדי שקלים, בתוך שעמדה בלחצים רבים וקשים. "הממשלה, כבעלים של חברת החשמל, מושפעת ממצבה הפיננסי של החברה, ולכן צריך גורם עצמאי שיכפה על החברה תעריפים. האינטרס הציבורי מונח פה של השולחן. החוק לא פותר את הכפילות הפקידותית, כי הרישיונות הגדולים נותרו באישור השר, וממילא תקנות הרישוי לכל סוגי הרישיונות נשארות באחריות המשרד ולא ברשות".

פרקש הוסיפה כי על פי החוק החדש, עצמאות הרגולטור תרוקן מתוכן. "הרשות עוברת לתוך המשרד, מינוי היו"ר כפוף לשר במישרין, קביעת התעריפים תהיה בכפוף לעלויות הנובעות ממדיניות השר, וסמכות השר לדון מחדש בהחלטות. במודל הקיים הרשות לא תוכל עוד להשמיע את קולו של הצרכן במנותק משיקולי הממשלה".