משרד החקלאות: קרן הלוואות של 200 מ' ש' לחקלאים מייצאים

חקלאים המייצאים את תוצרתם לחו"ל יוכלו לקבל הלוואות מהבנקים בהיקף של 750 אלף שקל לכל היותר - בערבות של המדינה על 85% מסכום ההלוואה

מטע בננות / צילום: איל יצהר
מטע בננות / צילום: איל יצהר

משרד החקלאות מקים קרן ייעודית למתן הלוואות לחקלאים בערבות של המדינה בהיקף של 200 מיליון שקל בקירוב. במסגרת הקרן, חקלאים המייצאים את תוצרתם לחו"ל יוכלו לקבל הלוואות מהבנקים בהיקף של 750 אלף שקל לכל היותר - בערבות של המדינה על 85% מסכום ההלוואה. מדובר בחקלאים שלהם מטעים, ירקות, הדרים ופרחים. במשרד החקלאות אמרו כי יתכן שבעתיד גם חקלאים שאינם מייצאים את התוצרת שלהם יוכלו ליהנות מההלוואות שמציעה הקרן.

הבנקים שבאמצעותם ניתן יהיה לקבל את ההלוואות בערבות המדינה זכו במסגרת מכרז שקיים משרד החקלאות. מדובר בבנקים הפועלים, מרכנתיל דיסקונט, מזרחי טפחות ואוצר החייל. מסלולי ההלוואות שיוצעו לחקלאים באותם בנקים הם מסלול החזר הון קצר - הלוואה של עד 350 אלף שקל לתקופה של שנה, ובסופה יוחזר הסכום לקרן; מסלול החזר הון ארוך, לתקופה של עד 5 שנים, ובסכום של עד חצי מיליון שקל, עם גרייס של עד חצי שנה; ומסלול ההשקעות, שבמסגרתו יוצאו הלוואות בגובה של עד 750 מיליון שקל לתקופה של 10 שנים עם גרייס של כשנה.

במשרד החקלאות אמרו היום (ג') כי מסלול ההשקעות יוצע לחקלאים במהלך שנת 2016, וכי הלוואות בשני המסלולים האחרים יוצעו כבר בקרוב. קרן ההלוואות החדשה צפויה לפעול בד בבד עם קרנות קיימות שמעניקות הלוואות לחקלאים ולעסקים קטנים בערבות המדינה.

הקרן החדשה למתן הלוואות בערבות המדינה הוקמה כשברקע השפעות המשבר הכלכלי בעולם על החקלאים המייצאים בשל פערי מטבע, המיתון העולמי והרעה בתנאי הסחר - מצבים שפוגעים בייחוד בחקלאים בעלי משקים של תוצרת טרייה. במשרד החקלאות אמרו כי הקרן אמורה לענות גם לכשל שוק בהקצאת האשראי למגזר החקלאי, בשל היעדר יכולתם של חקלאים להעמיד לבנקים ביטחונות בבואם לבקש אשראי נוסף. הקמת הקרן תואמה עם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו. שר החקלאות, אורי אריאל, אמר: "קרן ההלוואות החדשה תאפשר לחקלאים להמשיך ולפתח את החקלאות בארץ ולשמור על הביטחון הלאומי והתזונתי של ישראל".

בתוך כך, נמשך המו"מ המתקיים בין התאחדות חקלאי ישראל לצוותים של משרדי החקלאות והאוצר. המו"מ עוסק בסוגיות הקשורות לרפורמה שמתכננת הממשלה בענף הפטם ולפערי התיווך. זאת, לאחר שבשבוע שעבר סוכם כי החל בינואר 2016 יבוטל מס המעסיקים שהחקלאים נדרשו לשלם במשך יותר ממעשור על העסקה של עובדים זרים. מדובר במס ששיעורו 10% בקירוב משכרו החודשי של עובד זר המועסק בחקלאות.