התרופה הצליחה, הענף חולה: מה קורה לחברות התרופות?

חברות התרופות צמחו בשנים האחרונות באמצעות העלאת מחירים אגרסיבית ועתה הגיע "יום הדין" שלהן עם ירידות חדות ויובש בהנפקות ■ האם ענף הבריאות ימצא דרך פחות מעוררת מחלוקת להגדלת הרווחים?

 מרכזי פיתוח-ביוטק-טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מרכזי פיתוח-ביוטק-טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

סקטור הבריאות יזדקק הפעם ליותר מכדור נגד כאב ראש כדי להתמודד עם המצוקה אליה נקלע. בשבועות האחרונים מתקשים משקיעים רבים לעכל את השינוי במגזר הבריאות, שהפך מהסקטור החזק ב-S&P500 בשנים האחרונות לאחד החלשים. גם התיקון האגרסיבי בשוקי המניות בשבוע שעבר פסח על הסקטור ובעוד S&P500 זינק ב-3.3%, הבריאות היה הסקטור החלש ביותר, עם עלייה של 0.25% בלבד. בחודש האחרון ירדו מניות הבריאות ב-1.3%, בעוד שהמדד כולו עלה בכמעט 4%.

אמנם הסקטור כולו בולט בביצועים חלשים, אך מי שמוביל את הירידות הוא תת הסקטור שהעלה אותו בשנים האחרונות: הביוטכנולוגיה. מאז השיא באמצע יולי, ירד מדד הביוטכנולוגיה של נאסד"ק (NBI או בקרן הסל המוכרת יותר IBB) ביותר מ-20%, בעוד שסקטור הבריאות כולו ירד ב-10% ומדד S&P ב-3.89%. תת סקטור הביוטכנולוגיה תורם כיום כ-24% מסקטור הבריאות, לעומת כ-38.5% לחברות התרופות המסורתיות.

הירידות האלה מזכירות את גל המימושים האחרון במניות הביוטכנולוגיה בתחילת 2014, כאשר יו"רית הפד, ג'נט ילן, אמרה שתת סקטור זה נראה מנופח, לאחר עליות של כמעט 200% בשנתיים. דבריה הובילו לירידות של כ-20% במניות הביוטק, אך נמחקו בתוך חודשים ספורים.

ואולם, נראה שגל המימושים הנוכחי שונה. אם בתחילת גל הירידות האחרון אפשר היה לתלות את האשם במימוש הכללי בשוק המניות מאז סוף אוגוסט, בשבועות האחרונים הצטרפו גורמים נוספים המעוררים מחשבות בנוגע ליכולת של חברות רבות לשחזר את הביצועים הפנומנאליים שלהן (ושל המניות שלהן) בשנים האחרונות. אחד הגורמים המרכזיים האלה היה האיום על עתיד התעשייה, שנולד מציוץ בטוויטר של הילארי קלינטון, המתמודדת לנשיאות ארה"ב, שהודיעה שבכוונתה לגבש רפורמה בתחום הבריאות להסדרת מחירי התרופות בארה"ב.

ואם לא די באיום זה, בשבועות האחרונים נרשמה גם ירידה בהיקפי המיזוגים והרכישות - שהיו בשנים האחרונות אחד הזרזים לעליות חדות במניות הסקטור - וכן צניחה בהיקפי ההנפקות החדשות של חברות ביוטכנולוגיה צעירות, שהזרימו לא מעט השקעות למגזר.

הטיפול שהתייקר ב-5,000%

ההתבטאות של קלינטון בעיצומו של קמפיין הבחירות באה בעקבות הצעד מנקר העיניים של אחת מחברות התרופות הפחות מוכרות בארה"ב בשם טורינג פרמסוטיקלס, שרכשה תרופה אנטיביוטית ותיקה, והעלתה את מחירה ב-5,000% (כן, זו לא טעות). זה היה האות לסדרת כתבות בכלי המדיה ובראשם ב"וול סטריט ג'ורנל" על התופעה של העלאת המחירים האגרסיבית בענף.

כך למשל, בעשור האחרון העלתה ביוג'ן את מחיר התרופה לטרשת נפוצה Avonex (מתחרה בקופקסון של טבע) 21 פעמים, בכל פעם ב-16% בממוצע. כך שלמרות שהביקוש לתרופה ירד, ההכנסות ממנה יותר מהוכפלו.

זה לא מקרה בודד. לפי סקירה שפרסם באחרונה קרדיט סוויס, 80% מהצמיחה ברווח של 20 חברות התרופות המובילות בעולם ב-2014 נבע מהעלאת מחירים בארה"ב. מניתוח שערך "וול סטריט ג'ורנל" עולה כי המחיר הסיטונאי של 30 התרופות הנמכרות ביותר בבתי מרקחת בארה"ב עלה בחמש השנים האחרונות ב-76% בממוצע.

השאלה המתבקשת היא למה נזכרו רק עכשיו לדבר על התופעה הזו? נראה שהסיבה שהעלאות המחירים של השנים האחרונות זכו לכל כך מעט תשומת לב ציבורית, נבעה מההאטה בקצב הגידול של ההוצאה על תרופות מרשם בארה"ב. בין 2007 ל-2013 צמח שוק התרופות במרשם בארה"ב ב-2.7% בלבד, ככל הנראה בשל עלייה בשימוש בתרופות גנריות שהחליפו תרופות מקור רבות שאיבדו את הגנת הפטנט.

ההצלחה של פיתוחים רבים ושורה ארוכה של תרופות חדשות וטובות יותר, רבות מהן פרי פיתוח ביוטכנולוגי, החלו לשנות את המצב הזה ולהגדיל את הביקוש לתרופות מרשם. כך למשל, רשת בתי המרקחת CVS דיווחה כי ב-2014 זינקה ההוצאה של צרכנים על תרופות מרשם ב-12.7%, יותר מפי שלושה מאשר בשנה הקודמת. העלאות המחירים של תרופות תרמו 80% מהעלייה הזו. ההוצאות של תוכנית הבריאות הלאומית מדיקייר זינקו באותה תקופה ב-8% בחישוב לנפש, לאחר כמה שנים שעלו ב-1% בלבד בשנה. גם כאן העלאות המחירים תרמו חלק ניכר מהעלייה בהוצאה.

תקווה מהדוחות

באווירה הזו, לא מפליא שחברות הפארמה מעדיפות כרגע להוריד פרופיל. לראשונה מזה תקופה ארוכה ואחרי גיוסי שיא בהנפקות ראשונות לציבור (IPO), בחודש הקרוב לא צפויה אף הנפקה של חברת תרופות או ביוטכנולוגיה. לפי נתונים של בלומברג, זו התקופה הארוכה ביותר של יובש בהנפקות מאז פברואר 2013 והיא באה אחרי השנתיים העמוסות ביותר ב-15 השנה האחרונות בתעשייה: ב-2013 הונפקו 50 חברות ביוטכנולוגיה בארה"ב והן גייסו 7.1 מיליארד דולר. ב-2014 גדל מספר המנפיקות ל-81 והן גייסו 6 מיליארד דולר. מתחילת 2015 הנפיקו רק 48 חברות וגייסו 4.6 מיליארד דולר.

בשבועות האחרונים גם מורגשת האטה בקצב המיזוגים והרכישות בתעשייה. מאז 2012 היקף העסקאות בסקטור הבריאות מזנק מידי שנה בעשרות אחוזים והוא הסקטור המוביל את תחום המיזוגים והרכישות בעולם. 2015 אמנם עדיין לא הסתיימה, אך למרות ריבוי העסקאות הקצב לא גבוה מב-2014. מתחילת השנה נערכו במגזר עסקאות בהיקף 591 מיליארד דולר, לעומת 645 מיליארד דולר ב-2014 ו-171 מיליארד דולר ב-2013.

נקודת האור בסקטור הבריאות היא העובדה שהחששות של המשקיעים הובילו בשבועות האחרונים לירידה ניכרת במכפילים. לפי נתונים של בלומברג, מכפיל הרווח הנוכחי של סקטור הבריאות הוא 21, לעומת ממוצע של 29 בחמש השנים האחרונות. מכפיל הרווח של תת-סקטור הביוכטנולוגיה כעת הוא 18.9, לעומת כ-30 בחמש השנים האחרונות. בחברות התרופות שירדו פחות, המכפילים נשארו גבוהים יחסית - המכפיל הנוכחי של החברות בתחום הוא 23 והמכפיל העתידי 16. המכפיל של S&P500 הוא 17.8.

מרכיב נוסף שעשוי לפעול לטובת הסקטור הוא הפתעות חיוביות בעונת הדו"חות הנוכחית. העונה החלה בשבוע שעבר עם ציפיות מהנמוכות ביותר בשנים האחרונות - מה שעשוי להיות קרקע פורייה להפתעות. סקטור הבריאות צפוי להיות אחד החזקים בעונת הדו"חות עם צמיחה צפויה ברווחים של כ-5%, לעומת צפי לירידה כוללת ברווחי חברות ה-S&P של 7.2% (ללא חברות האנרגיה, שיציגו דוחות חלשים בשל הצניחה במחירי הנפט, צפויים רווחי החברות לרדת ב-0.3% בלבד).

עם זאת, כמו שהדברים נראים כרגע סוגיית מחירי התרופות לא צפויה לרדת מסדר היום בתקופה הקרובה, במיוחד על רקע האפשרות שקלינטון ואולי מועמדים אחרים ימשיכו להדגיש אותה. הסוגיה הזו מחייבת חברות רבות למצוא דרכים יצירתיות אחרות כדי להבטיח המשך צמיחה בהכנסות וכרגע ההתמודדות הזו רק בתחילת הדרך.

נראה כי בתהליך הזה תהיה חייבת להיות גם מעורבות של גורמים נוספים, כולל הממשל - שמטרתו לדאוג לכך שתרופות מצילות חיים יהיו בהישג ידם של כמה שיותר אנשים - אך מנגד, הפתרון יהיה חייב להבטיח את היכולת והרצון של חברות התרופות להשקיע בפיתוח מוצרים חדשים. תוך כדי התהליך הזה, מעניין יהיה לשים לב לתתי סקטורים נוספים שעשויים להרוויח, כמו חברות הביטוח, שהפכו לשחקן דומיננטי בתחום מרשמי התרופות בכל העולם. על רקע שלל האתגרים האלה, נראה כי המניות בסקטור הבריאות עשויות להמשיך לסבול בתקופה הקרובה, לפחות עד שיפתחו תרופה חדשה לצמיחה.

הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

הנדנדה של הביוטק
 הנדנדה של הביוטק