מתי הליכוד כבר יגיע לשלטון?

מסתבר שאפשר לשלוט, ולהיכשל, גם בתור השר לביטחון פנים. בתנאי שאינך במפלגת השלטון

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הגיע הזמן שהליכוד כבר יגיע לשלטון. כמעט כולם כבר היו שם, רק הליכוד לא מצליח לעשות את זה, כלומר לשלוט. נתניהו מנצח בבחירות בלי הפוגה כמעט, אבל אפילו זה לא מביא אותו לשלטון. קוראים לו "ראש הממשלה", אבל לא נותנים לו לשלוט. עובדה. כשבאים עלינו עם אבנים וסכינים, מי אחראי לכך? הבית היהודי, יצחק הרצוג, ציפי לבני, אביגדור ליברמן. כלומר, אלה שקיבלו פחות קולות בבחירות - הם האחראים לכל הפאשלות, ואילו לשליט הנבחר לא נותנים לשלוט. זה לחלוטין לא תקין.

גם מירי מזהה

מחרה ומחזיקה אחריו, וגם לפניו, שרת הוולגריה מירי רגב. גם היא, כמו הבוס שלה, הצליחה לזהות את האשם האמתי: יצחק אהרונוביץ'. הוא היה זה ששלט במדינה בעשורים האחרונים. לכן הוא האחראי הבלעדי לאינתיפאדה שיש לנו. אהרונוביץ אמנם לא היה ראש הממשלה, אבל מסתבר שאפשר לשלוט, ובמיוחד להיכשל גם בתור השר לביטחון פנים. בתנאי כמובן שאינך משתייך למפלגת השלטון. כמו שאפשר לא לשלוט גם כאשר אתה ראש מפלגת השלטון. הכל ענין של טרמינולוגיה. או אולי דמגוגיה?

הוא לא מר מחדלי ביטחון

למה באמת לקחת אחריות כאשר יש מספיק אנשים שמצביעים עבור הבלתי אחראיים באופן אוטומטי? כשיש מספיק אנשים שבשבילם האיש שהוא "מר ביטחון" לא אחראי בכלל לבטחון. מכל מקום, לא למחדלי הביטחון. במקרים אלה "מר ביטחון" הוא מישהו ממפלגה אחרת. ואמנם ה"מר ביטחון" של מצביעים אלה אינו עוסק במנהיגות, האיש הזה הוא בעצם כבאי. יותר מזה, הוא לא מונע בעיות, הוא רק מזהה אותן. וזאת, לאחר מעשה כמובן, כאשר כבר מאוחר מדי. ואז הוא גם מזהה את מי שהיה אחראי למחדל שהוא זיהה. מישהו שלעולם אינו הוא עצמו, או מי ממפלגתו.

לא חשבונות קטנים, אדוני היו"ר

אין דבר שנשיאים ויו"רי כנסת אוהבים יותר מאשר להנפיק קריאה ל"אחדות". זה מראה אחריות ולאומיות, וזה הופך אותם לדמויות ממלכתיות ואבהיות. וזה מה שעשה אתמול (ג') בכנסת היו"ר שלה יולי אדלשטיין. הוא קרא למפלגות האופוזיציה להצטרף לממשלה. "זו שעת מבחן", אמר היו"ר, "אין זו שעה של חשבונות קטנים. נוכח המצב - אין מחנות".

מה פתאום "שעת מבחן"? יש מלחמה או איום על המדינה? בסך הכל סכינים ואבנים - לא נעים, אבל לא נורא. חשבונות קטנים? הרצון לבנות תהליך שלום מול השאיפה לבנות התנחלויות - זה "חשבונות קטנים"? אתה לא מזהה תהום אידיאולוגית? למה סתם לדבר?