פלאפון ואקספון לקראת חתימה על הסכם איחוד רשתות

החברות קרובות לחתימה על ההסכם שבו תצרף אקספון 5 מגה הרץ שרכשה לטובת פלאפון שרכשה 15 מגה הרץ במכרז התדרים ויחד יקימו רשת משותפת

גיל שרון / צילום: יונתן בלום
גיל שרון / צילום: יונתן בלום

חברת פלאפון ואקסאפון קרובות מאד לחתימה בנושא שיתוף רשתות. חברת אקספון שבבעלות חזי בצלאל, רכשה תדרים במסגרת מכרז התדרים שנערך בחודש ינואר לתדרי דור רביעי, ומאז היא מקיימת מגעים עם פלאפון ופרטנר לנושא איחוד הרשתות, שכן אקספון חייבת לחבור לאחד המפעילים הוותיקים שכבר יש לו רשת סלולרית בפריסה ארצית.


המגעים בין פלאפון לאקספון התקדמו רבות בזכות העובדה שפלאפון אבדה את הוט מובייל לטובת פרטנר בכל נושא איחוד הרשתות, ובסופו של דבר החברה רכשה 15 מגה בלבד במכרז. מבחינה הנדסית רשת דור רביעי מיטבית דורשת רוחב פס של 20 מגה ולכן הדבר הנכון מבחינת שתי החברות הוא להקים רשת משותפת בהתאם לתוכנית של משרד התקשורת להקמת 3 רשתות סלולריות במדינת ישראל, שיארחו על גביהן את המפעילים. הרשת הנוספת היא של סלקום שמארחת את גולן טלקום.


חזי בצלאל, הבעלים של אקספון גייס את יעקב נדבורני לשעבר מנכ"ל הוט מובייל לטובת ניהול עסקי התקשורת של בצלאל וקידום פרויקט הסלולר שלו, ובשבועות האחרונים כאמור הושגה התקדמות משמעותית בין הצדדים ועל פי הערכות החברות קרובות לחתימה.


התוכניות של בצלאל להיכנס לשוק הסלולרי בישראל נתפסות על ידי גורמים רבים בשוק כלא מובנות בלשון המעטה. לאף אחד לא ברור מה מתכוון בצלאל להשיג במסגרת הכניסה שלו לשוק שכן רמות המחירים הם כה נמוכות, ועולה השאלה איך מחזירים השקעה כה כבדה של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים באיחוד רשתות, כאשר השוק נמצא במחירים כה נמוכים. יש הסבורים שבצלאל מסתכל לטווח ארוך וסבור שהמחירים בשוק יעלו ויאפשרו להרוויח מהפרויקט, ויש הסבורים שהוא עושה זאת על מנת לשים דריסת רגל בשוק התקשורת מתוך כוונה להתרחב על ידי רכישת אחד השחקנים בשוק. כך או כך, הנוכחות של בצלאל בשוק הסלולר היא בשורה בעייתית מבחינת יתר המפעילים שכן המשמעות היא שהלחץ על המחירים יישאר גבוה בכל תרחיש אפשרי, שכן רואים היום קשר ישיר בין כמות גיוס הלקוחות לבין מבצעי מחיר. גם אם היקף המתניידים בסך הכל נמצא במגמת ירידה, בסוף המעברים הם לטובת החברות שנמצאות במחירים הכי נמוכים כמו גולן טלקום, הוט מובייל, רמי לוי וטלזר 019. הצדדים סירבו להגיב.


כאן המקום גם להזכיר שפלאפון רכשה את מנויי חברת יופון לפני מספר חודשים, ומבחינתה מדובר בהכנסה נוספת שתקבל מאקספון. מצד שני אפשר להעריך שההישג יקוזז כתוצאה מהתגברות התחרות שתביא אקספון כך שההשפעה המלאה שתבוא בעקבות כניסת החברה לשוק תתברר רק בעתיד.