"מכל העולם מגיעים לישראל כדי לחפש טכנולוגיית סייבר"

פאנל הסיום של כנס הג'רני ביום חמישי הפגיש כמה מהאנג'לים המובילים והפעילים ביותר בישראל בשנים האחרונות ■ מהו אופי ההשקעות שלהם, ומה הם רואים בשוק המקומי?

כנס ג'רני / צילום: אורן טסלר
כנס ג'רני / צילום: אורן טסלר

פאנל הסיום של כנס הג'רני ביום חמישי הפגיש כמה מהאנג'לים המובילים והפעילים ביותר בישראל בשנים האחרונות - גיגי לוי-וייס, מיקי בודאי וזוהר גילון. יורם טיץ מארנסט אנד יאנג ויאיר סרוסי יו"ר בנק הפועלים ניסו לברר עם השלושה על אופי ההשקעות שלהם וקצת על מה שהם רואים בשוק המקומי.

"יזמים ישראלים הם פנטסטיים", אמר זוהר גילון. "השקעתי עד היום ב-400 יזמים והם מתחלקים לשתי קבוצות. יש את אנשי המרתון כמו אמנון שעשוע וזיו אבירם ממובילאיי, אייל ולדמן או גיל שוויד. זו עבודה קשה. הם מנהלים את החברות שלהם במשך עשרות שנים.

"מנגד, יש את הקבוצה השנייה של יזמים כמו אביגדור וילנץ, יובל טל, שלמה קרמר ואחרים שהקימו חברה אחת ואחר כך עברו להקים חברה נוספת. וילנץ, למשל, השקעתי בסטארט-אפ הראשון שלו תוך עשר דקות כי אתה רואה אישיות יוצאת דופן. יובל טל, אמרתי לו אחרי עשר דקות שאשקיע בו אבל היה לו כמה דברים לבדוק מבחינה רגולציה אז הוא חזר אליי עם תשובות ואז השקעתי. בסך הכול לקח לי 25 דקות נטו כדי להשקיע בו".

מיקי בודאי, מי שהקים את אימפרבה ואת טראסטיר והפך למשקיע פרטי בחברות סייבר, סיפר על ההשקעות שלו. "הייתה לי השקעה מעניינת לפני שנתיים. קיבלתי מייל מאחד מאנשי ההון סיכון בישראל. פגשתי שני חבר'ה שיצאו מהצבא ולא ידעתי מה לעשות איתם. אז פגשתי איתם. אחרי 5-7 דקות ידעתי שהם יוצאי דופן מבחינת ידע טכנולוגי ובעלי איכות יזמית. עצרתי אותם אחרי עשר דקות של שיחה ואמרתי להם: 'זה מאוד מעניין אבל אופן השימוש לא נראה הגיוני. הם אמרו שהם יחשב על זה וחזרו אחרי שבוע. הם עשו שתי פרזנטיות לשני מקרי מבחן ואיך הם מתכוונים לבנות את החברה שלהם סביב כל אחד משני מקרי המבחן האלה. התרשמתי מהגמישות שלהם כי זה לא קל לשנות כיוון ולבנות תוכנית טכנולוגיה סביב רעיון אחר. אז אמרתי להם: 'אוקיי. קחו 2 מיליון דולר ולכו לבנות חברה'. אחרי כמה חודשים, הם קיבלו הצעת רכישה מצ'ק פוינט".

גיגי לוי-וייס חלק גם הוא חלק מסיפורי ההשקעה שלו. "ברוב המקרים שתי דקות יכולות להיות מעט זמן כדי להבין אם משתלם להשקיע או לא, אבל עשר דקות זה מספיק כמעט בכל עסקה כדי להבין. יש לך הרגשה אם זה מישהו שאתה רוצה להיות מעורב איתו במערכת יחסים ארוכה. אם אחרי עשר דקות מישהו לא יכול לשכנע אותי אז הסיכויים להשקיע לא גבוהים מדי".

לוי-וייס סיפר על סיפור השקעה משעשע של חברת Replay Technologies. "הם עושים הילוכים חוזרים בתלת-ממד בספורט. הם האנשים החכמים שאני מכיר, ואני לא מבין דבר ממה שהם אומרים. הם באו ואמרו: 'תגיד, מה דעתך אם היה אפשר לעשות הילוכים חוזרים בתלת-ממד במשחקי ספורט? זה לא היה יכול להיות טוב אם היה משהו כזה שהיה עובד?'. אז אמרתי להם: 'כן, אבל האיכות לא תהיה טובה וזה יהיה מאוד קשה להרים דבר כזה'. ואז, אחרי כמה דקות שדיברתי, הם אמרו לי: 'אבל הנה תראה, הטכנולוגיה שלנו עושה את זה'. ואז החלטתי להשקיע".

אחד הנושאים שעלו בדיון הוא ההייפ שיש בתקופה האחרונה בתחום הסייבר. בודאי, שנחשב לאחד היזמים והמשקיעים הפעילים בישראל בתחום אבטחת הסייבר בשנים האחרונות אמר כי "זה תחום מאוד סקסי בישראל ובעולם. ישראל הצליחה למצב את עצמה כנישה בתחום הזה. אנשים מכל העולם מגיעים לפה כדי לחפש טכנולוגיית סייבר. אני חושב שזה פותח הזדמנויות לסטארט-אפים בישראל". עוד הוא הוסיף ואמר כי "בגלל שזה מקום קטן ואנשים מתמקדים בדברים מאוד ספציפיים, אתה יכול לראות הרבה חדשנות בטווח זמן מאוד קצר ובמקום מאוד קטן".

לדברי לוי-וייס, "אני לא מומחה בסייבר והסתכלתי על כמה חברות בתחום ודבר אחד שהבנתי הוא שאם מישהו יבוא עם משהו מאוד חכם בדרך מאוד גדולה אז זה יכול להיות רלבנטי, אבל אם כולם יבואו עם משהו מאוד נישתי, אז יהיה להם מאוד קשה בשנים הקרובות". גילון הוסיף כי "היום יש בועה - אחד זה סייבר, אחד זה חוכמת ההמונים, אחד אחר זה כלכלה שיתופית, אחר זה ענן וכו'. ברוב החברות האלה אני לא נוגע".