רוצים לפתוח משרד בהונג-קונג? שלמו דמי שכירות הגבוהים בעולם

דמי השכירות השנתיים במקומות המשובחים ביותר בעיר נאמדים ב-255.5 דולר לרגל מרובעת ■ ניו-יורק נמצאת במקום השני בדירוג הערים היקרות ביותר במונחי דמי שכירות משרדית

אזור העסקים בהונג קונג  / צילום: רויטרס
אזור העסקים בהונג קונג / צילום: רויטרס

הונג-קונג, הסובלת ממחסור בקרקע, היא העיר היקרה ביותר בעולם במונחי דמי שכירות עבור שטחי משרד בגורדי שחקים, והביקוש לשטחי משרד אלה אינו צפוי לרדת, לדברי חברת הייעוץ הנדל"ני נייט פרנק (Knight Frank).

דמי השכירות השנתיים במקומות המשובחים ביותר - דהיינו דמי השכירות עבור משרד באחד מגורדי השחקים במרכז העסקי של העיר - נאמדים ב-255.50 דולר לרגל מרובעת (0.09 מ"ר).

בבניין Two International Financial Center, הממוקם בסנטרל דיסטריקט בהונג-קונג, נגבים דמי השכירות המשרדית הגבוהים ביותר בהונג-קונג: 264 דולר עבור רגל מרובעת בשנה.

נייט פרנק צופה כי דמי השכירות המשרדית בהונג-קונג יזנקו ב-12% ד סוף 2018 אך ורק בגלל המחסור בהיצע.

"משמעותה של הזמינות המוגבלת של שטחי משרד ב-CBD, הידוע גם כ'סנטרל', היא כי יחריף הקושי לענות על הביקוש הגובר של חברות רב-לאומיות לשטחים למטרות עסקיות", כתבה בדוח פמלה צואי, מנהלת מחקר בכירה לסין רבתי בנייט פרנק.

היוזמות שנקטה ממשלת הונג-קונג כדי לצנן את שוק השכירות כוללות תוכניות להפוך את קוולון איסט, לשעבר אזור ייצור תעשייתי, לאזור עסקי שני. צעדים נוספים כגון שינוי ייעוד קרקעות, שיפור בקישוריות ועיצוב עירוני משופר מיושמים גם הם במטרה להיאבק בהיצע הזעום של שטחי משרד בהונג-קונג.

בנוסף להיצע המוגבל, נובעים דמי השכירות הגבוהים באזור העסקי המרכזי של הונג-קונג גם מ"הביקוש הגדול מצד התאגידים בשל מעמדה של הונג-קונג כמרכז פיננסי אזורי מוביל הן באסיה והן בעולם כולו", לדברי מרקוס צ'אן, מנהל מחקר בהונג-קונג, מקאו וטייוואן ב-CBRE.

הנוחות שמאפשרת שכירת משרד באזור המרכזי, שבו פועלים בתי מלון, מרכזי כנסים ומסעדות בעלות דירוג במדריך מישלן, מגבירה את הביקוש למשרדים במיקום מעולה, לדברי צ'אן.

העיר ניו-יורק נמצאת במקום השני בדירוג הערים היקרות ביותר במונחי דמי שכירות משרדית, וכל רגל מרובעת עולה לחברות 153 דולר בשנה. במקום השלישי ניצבת טוקיו עם 125 דולר לרגל מרובעת בשנה, ובמקום הרביעי לונדון עם 122 דולר.

למרות ששטחי המשרד בהונג-קונג הם היקרים ביותר בעולם, נרשם במחצית הראשונה של 2015 גידול של 1.9% בשכירות - עלייה צנועה בהשוואה לשכירות בלונדון שזינקה בקרוב ל-11% באותה התקופה.

הגידול בשכירות שטחי המשרד המשובחים ביותר בלונדון הגיע ל-10.7% במחצית הראשונה של 2015 - העלייה החדה ביותר בעולם כולו. הגאות בשכירות המשרדית תרמה לשוק שוכרים משגשג, ושיעור שטחי המשרד הלא-מושכרים צנח לרמה הנמוכה ביותר בתקופה של 14 שנים.

הדוח צופה כי דמי השכירות המשרדית ימשיכו לעלות בערי מפתח בעולם בשל העיור הגובר והגידול בביקוש עקב הצמיחה הכלכלית.

כמה עולה לשכור משרד
 כמה עולה לשכור משרד