החברה לשירותי איכות הסביבה תשקם קרקעות תעש המזוהמות

המשרד להגנת הסביבה: המהלך נועד להאיץ הכשרה של קרקעות לבנייה של מעל 70 אלף יחידות דיור באזורי ביקוש

מפעל תעש / צילום: תמר מצפי
מפעל תעש / צילום: תמר מצפי

קבינט הדיור אישר בסוף השבוע את הצעת השר להגנת הסביבה אבי גבאי ושר האוצר משה כחלון, להסמיך את החברה לשירותי איכות הסביבה לשיקום קרקעות תעש ברמת-השרון וקרקעות נוספות שיפונו בשנים הקרובות בידי צה"ל (בין השאר בתל-השומר, בצריפין, ברמת-גן, בסירקין, בשדה דב ועוד).

החברה לשירותי איכות הסביבה היא חברה ממשלתית, ועל-פי החלטת קבינט הדיור היא תשמש כזרוע הביצוע בפרויקט, המקיף 13 מתחמים ברחבי הארץ. זאת, בתיאום עם רשות החברות הממשלתיות ורשות מקרקעי ישראל.

במשרד להגנת הסביבה אמרו היום (א') כי המהלך נועד להאיץ הכשרה של קרקעות לבנייה של מעל 70 אלף יחידות דיור באזורי ביקוש. החברה לשירותי איכות הסביבה הובילה בעבר פעולות לשיקום קרקע במועצה האזורית-תעשייתית נאות חובב (לשעבר רמת-חובב), במסגרת תוכנית שיקום הקרקעות המורכבת והגדולה ביותר שבוצעה בישראל.

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי החברה צברה ידע וניסיון בתחום ובהיותה חברה ממשלתית, היא כפופה לחובות ולמגבלות ובהן שקיפות, הוגנות והשמירה על רווחיות הוגנת. בפעילותה, החברה תנהל את המכרזים, את הסקרים והדיגומים שיעשו בשטח, ותפקח על הפרויקטים שעלותם מוערכת במיליארדי שקלים.

במתחם תעש מדובר בשטח של כ-7,000 דונם, שיפונה עד שנת 2020 עם המעבר הצפוי של תעש לרמת-בקע בנגב. מדובר בקרקע שערכה הוערך ב-40-60 מיליארד שקל. מנכ"ל החברה, גלעד גולוב, העריך כי העלות של הטיהור ושל שיקום הקרקעות באזור זה תסתכם ב-2 מיליארד שקל. בשיחה עם "גלובס" אמר אז גולוב כי "יש בידינו הטכנולוגיות החדישות ביותר שיאפשרו לנו לבצע את העבודות".

מנכ"ל הארגון הסביבתי, אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, מסר בהתייחס להחלטת קבינט הדיור כי "זהו צעד נכון בכיוון הנכון אך על קבינט הדיור להבטיח כי מימון ניקוי הקרקעות ייעשה מכספי מזהמי הקרקע, בהתאם לעיקרון 'המזהם משלם'. יש להבטיח כי בינוי ואכלוס באותם שטחים ייעשו רק לאחר טיהורם. זאת ניתן להגשים אך ורק באמצעות חוק מקיף לטיפול בקרקעות מזוהמות, שמונח על שולחן הכנסת וקובע בין השאר הסדר לרישום קרקעות מזוהמות- תוך יידוע של מתעניינים בקרקע על היותה מזוהמת".