יו"ר הבורסה: לשנות את ימי המסחר ולהכניס בנקים כעושי שוק

אמנון נויבך דיבר בראיון למגזין "בנקאות" גם על אחת הבעיות הגדולות בשוק ההון בישראל: "יש היום 6-7 מנהלי השקעות שמנהלים יחד מעל כטריליון שקל. המשמעות היא הרבה יותר חמורה ממה שמעריכים"

יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, טוען בראיון למגזין "בנקאות" שלריכוזיות בענף ניהול ההשקעות ישנה השפעה "חמורה" על הבורסה, וכמובן על כספי הפנסיה של החוסכים בישראל.

"בשנת 2005 היו כ-250 מנהלי תיקים והיום רק כ-125", אומר נויבך. "הריכוזיות הזו נובעת מכך שלאחר הגשת המלצות ועדת בכר ומכירת חברות הניהול של קרנות הנאמנות וקופות הגמל על ידי הבנקים, האוצר יצא עם שטף רגולציה שלא אפשר לגופים קטנים לנהל סדרי גודל של 6-7 מיליארד שקל. תחת הרגולציה הכבדה שהתקבלה יכלו להתקיים רק גופים המנהלים יותר מ-100 מיליארד שקל. ועדת בכר היא קו פרשת מים בשוק ההון. חשבו שהתחרות תגדל, אבל הריכוזיות עברה למקום אחר".

נויבך הוסיף כי "יש היום 6-7 מנהלי השקעות שמנהלים יחד מעל כטריליון שקל. המשמעות היא הרבה יותר חמורה ממה שמעריכים, כי מגוון השחקנים יורד וההשקעות מתרכזות לסכומים גדולים. לגוף מוסדי שמנהל 200 מיליארד שקל לא כדאי להקצות משאבים כדי לבחון כדאיות השקעה בחברה שרוצה לגייס כמה עשרות מיליוני שקל, וזה מקשה על חברות קטנות לגייס הון.

"השפעה נוספת על השוק נובעת מההפקדות לפנסיה, בסדר גודל של 22-25 מיליארד שקל לשנה. זה כסף שמחפש אפיקי השקעה, ואם אין לו אפשרויות להשקעה בבורסה בתל-אביב, הוא יוצא החוצה. בשנת 2015, כ-70% מההשקעות בהון נעשו בבורסות בחו"ל ולא בישראל".

נויבך התייחס גם לשינוי מבנה הבעלות על הבורסה ואמר: "אנחנו עובדים על המהלך הזה בתיאום עם רשות ני"ע. אחרי שגיבשנו את מתווה החלוקה וקיבלנו את הסכמת החברים, המהלך עבר לפן הרגולטורי אשר נמצא באחריות רשות ניירות ערך. יו"ר הרשות רואה במהלך זה צעד הכרחי ועושה מאמצים רבים לקדם אותו מול שר האוצר וועדות הכנסת".

יו"ר הבורסה הביע תמיכה בהמלצת ועדת בן-חורין לפיה הבנקים יחזרו להיות עושי שוק ואמר: "אנחנו תומכים בכך ולפני מספר שבועות כתבנו מכתב מאוד מפורט בנושא למפקחת על הבנקים. אני מאוד מקווה שנצליח להגיע להבנות עם הפיקוח. את האיסור על הבנקים להיות עושי שוק הטילו לפני שלושה עשורים בעקבות משבר המניות הבנקאיות ב-1983. הכוונה הייתה למנוע מהבנקים להיות עושי שוק במניות של עצמם ולא במניות של חברות אחרות. אנחנו מאוד רוצים שהבנקים יחזרו להיות עושי שוק, כי זה תורם למסחר היום-יומי בבורסה".

לדבריו, הנהלת הבורסה לא זנחה את השינוי בימי המסחר והתאמתו לחו"ל, קרי ביטול המסחר בימי ראשון וקיום מסחר באופן חלקי ביום שישי תוך הארכת שעות המסחר בשאר הימים. "אם רוצים להיות חלק מהעולם", אומר נויבך, "צריך להתאים את ימי המסחר, כלומר לסחור בימים שני עד שישי. בגלל היעדר מעורבות של משקיעים זרים בימי ראשון, אנחנו מזהים נפחי מסחר יותר נמוכים ועלויות המסחר יותר גבוהות, ואילו בימי שישי אין לזרים יכולת לפעול כאן. התאמת ימי המסחר היא גם אחד התנאים להיכנס למדדים של MSCI. זה תהליך שדורש היערכות ארוכה, כולל של הבנקים, ואם נגיע לכך, זה לא יקרה לפני תחילת 2017".