מזכ"ל האו"ם לצעירים פלסטינים: מבין את התסכול שלכם

מגיע היום לביקור-בזק בישראל; ברקע: ההסלמה בטרור ■ בהודעה של המזכ"ל יש קריאה לשני הצדדים להימנע מ"טרור, אלימות והסתה", בצד תוכחה על צעדי הביטחון שנוקטת ישראל

טרור / צילום: רויטרס
טרור / צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון מגיע היום (ג') לביקור-בזק בישראל, בן פחות מיממה, במאמץ לשכך את גל הטרור הגואה. הוא מתוכנן להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהודעה שפירסם כמה שעות לפני בואו, מביע המזכ"ל הבנה למניעי "הצעירים הפלסטינים".

"לצעירים הפלסטינים אני אומר: "אני מבין את תסכולכם. אני יודע ששאיפותיכם לשלום נופצו פעמים רבות לאין ספור. אתם זועמים על הכיבוש המתמשך ועל הרחבת ההתנחלויות. רבים מכם מאוכזבים מהמנהיגים שלכם ומאיתנו, הקהיליה הבינלאומית, בגלל חוסר היכולת שלנו לשים קץ לסכסוך".

הוא הוסיף, עם זאת, שהצעירים הפלסטינים חייבים לתעל את התסכולים שלהם ל"קול חזק, אך שוחר שלום, למען שינוי". באן קרא לצעירים לדרוש מהמנהיגים הפלסטינים "לנהוג באחריות ולהגן על עתידכם; דרשו התקדמות לקראת פיתרון פוליטי - ממנהיגיכם, ממנהיגי ישראל ומהקהיליה הבינלאומית".

"אני לא קורא לכם לגלות פסיביות, אך אתם חייבים להתנער מנשק היאוש", הצהיר באן. "יש לכם זכות לחיים של כבוד וחירות. אני יודע שזו מטרתכם. אך היא תושג רק באמצעות הקמת מדינה פלסטינית שתתקיים בשלום לצד ישראל, ולא באמצעות פעולות אלימות שאנו עדים להן".

"חומות, מחסומים והרס בתים אינם יכולים לקדם שלום וביטחון"

המזכ"ל קרא למנהיגים הפלסטינים לנקוט צעדים לקראת השלום. "ריתמו את האנרגיה של העם שלכם למאמצי שלום, כדי להפוך את חלומותיהם ושאיפותיהם למציאות", הוא אמר.

בכל אופן, המסר הארוך של מזכ"ל או"ם לפלסטינים לא כלל שום התייחסות להסתה האנטי-ישראלית והאנטי-יהודית שנובעת מהתקשורת וחומרי הלימוד של הפלסטינים. דני דנון, השגריר החדש של ישראל באו"ם, שמגיע היום לירושלים לכמה שעות כדי להיות נוכח בפגישת המזכ"ל עם רה"מ, אמר אמש, קודם צאתו לישראל, שהוא מצפה מהמזכ"ל לצאת בקריאה ברורה נגד ההסתה לאלימות של ההנהגה הפלסטינית בעת ביקורו בירושלים.

בפניה לאזרחי ישראל, אמר באן: "אני מעריך את שאיפתכם הכנה לשלום ולביטחון. אני גם מבין את הזעם שרבים מכם חשים. כאשר ילדים פוחדים ללכת לבית הספר, כאשר כל מי שהולך ברחוב עלול לשמש קרבן להתקפה, יש צדק בכך שהביטחון מקבל עדיפות ראשונה במעלה. אך חומות, מחסומים, תגובות קשוחות של כוחות הביטחון והרס בתים אינם יכולים לקדם שלום וביטחון, שלהם אתם זקוקים".

המזכ"ל קרא ל"מנהיגי שני הצדדים להתייצב איתנות נגד הטרור, האלימות וההסתה כדי להפגין, במילים ובמעשים, שהסטטוס-קוו ההיסטורי במקמות הקדושים בירושלים יישאר על כנו... ולאשש את מחויבותם לשים קץ לכיבוש ולפעול ליישום פיתרון של שתי מדינות".