עולם של דיסאינפלציה

מה גורם לאינפלציה בעולם - וגם בישראל - להיות כל כך נמוכה?

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

לפי התחזיות הכלכליות למשק, זו תהיה הפעם הראשונה בתולדות ישראל שבה יירשמו שנתיים רצופות של אינפלציה מתחת לאפס (שלילית). יתרה מכך, בניגוד לעבר, הפעם האינפלציה יורדת על אף שהצריכה הפרטית עולה. אם בעבר המחירים ירדו רק כשההוצאות על צריכה ירדו, הרי שבשנים 2014 ו-2015 על אף שהצרכנים מוציאים כ-3.5% יותר על קניות מאשר בשנה שקדמה לה, המחירים בכל זאת יורדים.

למרות האמור, בנק ישראל הפסיק לנסות לייצר אינפלציה חיובית, חרף העובדה שירידות מחירים מקטינות את הרווחים של היצרנים, וגורמות לירידה בהשקעות. מעניין לציין, כי גם אילו בנק ישראל היה עדיין מנסה לייצר אינפלציה, ספק אם הוא היה מצליח בכך. ולכך יש מספר סיבות.

ראשית, בגלל שמדינות רבות וחשובות באירופה, כמו צרפת, איטליה וספרד, נמצאות עדיין במיתון עמוק, שיימשך עוד מספר שנים. כל עוד הן נמצאות במיתון, התושבים צורכים פחות, כך שיש להן יותר סחורה למכור לשאר העולם.

שנית, בסין מתחולל תהליך שלא נראה כמוהו עד כה. אמנם היו בעבר מדינות שצמחו במהירות גבוהה, תוך שהן מפנות את רוב התוצר להשקעות וליצוא, אבל במדינות אחרות שצמחו במהירות, כמו ארה"ב, יפן ואפילו ישראל, אחרי תקופה לא ארוכה, התושבים התחילו לרכוש חלק גדול מהתוצר לטובת עצמם. והתוצאה הייתה, שהתושבים אמנם נהנו מרמת-חיים גבוהה יותר, אבל נותר למדינות פחות סחורה לייצא.

סין, לעומת זאת, מצליחה בינתיים לייצר כמויות אדירות של מוצרים, תוך שרוב האוכלוסייה עדיין חיה ברמת-חיים בסיסית יחסית, מה שמשאיר לה כמויות עצומות לייצא במחירים נמוכים. לכן, כל עוד לא קורות בסין מהפכות - לא מהפכה צרכנית ולא פוליטית - התוצרת של סין תמשיך לדחוף את המחירים בעולם כלפי מטה.

שלישית, ארה"ב בונה גושי-סחר גדולים (הסכמי-סחר) גם עם מדינות בפאסיפיק, שכוללות את קנדה, אוסטרליה, מקסיקו ויפן, וגם עם האיחוד האירופי. בתוך מספר שנים, כשהמדינות בתוך גושי-הסחר הללו יורידו את המכסים ויבטלו מגבלות אחרות על היבוא מהמדינות האחרות, המחירים בגושי מדינות אלה, של חומרי-גלם ומוצרים אחרים, יירדו משמעותית. כלומר, המחירים של מוצרים שייוצרו וייוצאו מהגושים הללו, יתחרו במחירים הסיניים הנמוכים ממילא.

בנוסף, הסכמי-הסחר הללו יבטיחו לחברות שמעוניינות להשקיע במדינות-חברות אחרות, שהן יקבלו תנאים הוגנים ויציבות גם אם הממשלות יתחלפו או שייקרו שינויים פוליטיים. לכן, חברות ממדינות עשירות ישקיעו יותר במדינות שבהן עלויות הייצור נמוכות, מה שידחוף את המחירים עוד יותר כלפי מטה.

מכל אלה עולה המסקנה כי האינפלציה הנמוכה בעולם הולכת כנראה להישאר כאן, או שתפרוץ מהפכה בסין, או שאחת מהממשלות הגדולות בעולם תתחיל להוציא בלי הגבלה ותממן את ההוצאות בעזרת הדפסת כסף.

ובישראל - גם בישראל האינפלציה צפויה להישאר נמוכה. יתר על כן, בישראל האינפלציה תלויה גם במצב המדיני-ביטחוני. כך שאם הפיגועים יימשכו, הצריכה הפרטית והיצוא צפויים לרדת, מה שידחוף את האינפלציה עוד יותר כלפי מטה. במקרה כזה, גם אם בעולם תהיה נניח אינפלציה של 2%, בישראל היא עדיין תישאר אפסית.

הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה