העיר שחוברה לה: אירועי "בתים מבפנים" בירושלים יוצאים לדרך

אירועי "בתים מבפנים" בירושלים חוגגים את הנורמליות ואת הרב-תרבותיות בעיר שמתקשה לאזן את מטעניה הרגשיים

בית האומנית בריגיטה יוארי / צילום:אביטל הירש
בית האומנית בריגיטה יוארי / צילום:אביטל הירש

ירושלים היא אולי לא יעד הטיול האופטימלי בימים אלה, אבל היא גם העיר שהוכיחה עמידה איתנה ושמירה על אריסטוקרטיות מחייבת לאורך אלפי שנותיה. למרות המתיחות של השבועיים האחרונים, החל מהיום ולאורך כל סוף השבוע הקרוב ייפתחו דלתות בירושלים ומנהג הכנסת אורחים ישוב לשרור בה, במסגרת אירועי "בתים מבפנים", המתקיימים בעיר זו השנה התשיעית ברציפות.

רק מעט מהסיורים באזורים נפיצים במיוחד בוטלו. האירוע משמש חלון הצצה לסגנונות עיצוב, דרכי חיים, אמונות, היסטוריה, תרבות, אמנות, טכנולוגיה, אדריכלות, אקולוגיה ועוד, בשלל סיורים מודרכים ובתים פתוחים.המארגנים ושוחרי האורבניות שותפים לדעה שעל מנת להתגבר על העוינות בין אוכלוסיות בעיר, יש לפתוח דלתות ולא להרים חומות.

תוכניית האירועים כוללת בין היתר סיור במנהרת הרכבת, פיר פעור באורך 820 מטרים, מתחת לפני האדמה, שהולך ונבנה ומתעתד להיות צינור התנועה הראשי אל העיר וממנה. תצפית על גשר הרכבת הגבוה ביותר בישראל, אותו מונומנט המלווה את מבט הנוסעים בכביש מספר 1 בואך הכניסה לירושלים. הסיורים ילוו בהסבר על האתגרים ההנדסיים והטכניים העומדים בפני פרויקט כרייה בבטן האדמה ומעליה.

עוד יתקיימו סיורים בעקבות ספרים ידועים, כמו "סיפור על אהבה וחושך": שלומית גרוס ממרכז הבאוהאוס תנחה סיור בשכונת אברהם, שבה גדל הסופר עמוס עוז בתקופת המנדט הבריטי וכיום היא חלק מהשכונה החרדית גאולה. חייו האישיים של הסופר והאירועים שהתרחשו בירושלים בתקופה של טרום וראשית המדינה, קולנוע אדיסון, בית ספר למל, ביתו של עמוס עוז, מחנה שנלר ועוד, כל אלה קמים לחיים בעת הסיור.

אמני התערוכה "לא בשמיים" יפגשו עם הקהל וידונו בתפקידו של האמן לסמן, למפות ולנכס מחדש מקומות משמעותיים. אהרון אדני, הדס עפרת, סלי קריסטל קרמברג ומידד אליהו מתייחסים בעבודתם ל"מקומות" שונים במרחבי ירושלים: חדר במוזיאון ישראל, בית כנסת, בית ערבי ישן בדרך בית לחם, מפת העיר העתיקה, סלע בהרי יהודה ועוד. המפגש ינוע בין מוקדים שונים בתערוכה ויציג תפיסות שונות של מקום.

סיור על גישה ונגישות ינחה זוכה פרס אות העיצוב 2013, יועץ הנגישות אבי רמות. "העיר העתיקה במאה ה-21": סיור מרתק המאםשר למשתתפים לחוות את קשיי הנגישות באזור הרוחש פעילות מסחרית ותנועה צפופה כמעט בכל שעות היממה, ומשרטט את הניסיון לפתור את הבעיה תוך שמירה על אופייה וייחודה של העיר העתיקה גם לדורות הבאים. "עיר האלוקים?": הרב אהרון לייבוביץ', חבר מועצת העיר מטעם סיעת ירושלים ואקטיביסט חברתי, יציג את אחת הסוגיות הרגישות והמורכבות בירושלים - המתח בין דת ועירוניות (סינמה סיטי ושבת, שכונות חרדיות לצד חילוניות ופרוייקט השגחה פרטית). הסיור יתחיל בסינמה סיטי ויסתיים בשוק מחנה יהודה.

אדריכלית קרן קינברג, בוגרת טרייה של המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, חוקרת את מפעל הבנייה של הכנסייה האתיופית בירושלים מסוף המאה ה-19. הסיור שתנחה יחשוף את המבנים הרבים שבנתה הכנסייה האתיופית בעיר. הסיור יתחיל ברחוב אתיופיה, יעבור במתחם הכנסייה האתיופית, הקונסוליה האתיופית ברחוב הנביאים, בית הקיסרית טאיתו ועוד.

עוד ניתן לבקר באוניברסיטה המורמונית, מאחורי הקלעים של בי"ח שערי צדקו להבדיל, של תיאטרון ירושלים; במחסן הצעצועים של מוזיאון ישראל; בגן הבוטני ובגינה הקהילתית במוזיאון הטבע ועוד.

כתמיד, הסקרנות גדולה במיוחד להציץ לבתים פרטיים ולמקומות השמורים ביותר. בין אלה נמנים מלון הבוטיק אלגרה בעין כרם, הכנסייה הסיריאנית ומנזר סט. מארק (כנסייה סורית אורתודוקסית עתיקה שהתפילה בה מתקיימת בארמית) השוכנים על מדרונו הצפוני של הר ציון; בית הכנסת הכט בקמפוס הר הצופים ועוד. אמנים ואנשי רוח פותחים את דלתם ומארחים בבתיהם. התוכנית המלאה באתר "בתים מבפנים - ירושלים": www.batim-jerusalem.org