איך כדאי לטוס לדרום אמריקה - וכמה זה עולה?

אלפי ישראלים טסים מדי שנה לאמריקה הלטינית, אך בהיעדר טיסות ישירות, עליהם לבחור בין שורת חברות תעופה שמציעות טיסות עם עצירות ביניים ■ בדיקת "גלובס" מגלה טווח רחב של מחירים ומסלולים

אמריקה הלטינית/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אמריקה הלטינית/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לא רק מוצ'ילרים. גם ישראלים באמצע החיים מטיילים באמריקה הלטינית. על-פי הערכות, מדובר בכמה אלפי ישראלים השוהים בדרום ומרכז אמריקה בכל זמן נתון.

רענן בן-בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, המוציאה טיולים מאורגנים ליעדים שונים באמריקה הלטינית, מעריך כי בין 10-20 קבוצות ישראליות מאורגנות שוהות בכל זמן נתון באמריקה הלטינית, כאשר באירועים מרכזיים דוגמת הקרנבל בריו דה ז'נרו - מספרן מזנק ל-40-50. לדבריו, כל קבוצה מונה 25-45 איש.

במקביל, הוא מעריך כי בכל זמן נתון מטיילים ביבשת מאות ישראלים באופן עצמאי. "רק אנחנו מוציאים מדי חודש כ-150 ישראלים לטיולים בתפירה אישית. זה הרבה יחסית ליבשת רחוקה ויקרה", הוא אומר.

בנוסף לפלח המבוגר, בן-בסט מעריך כי 7,000-8,000 תרמילאים ישראלים צעירים שוהים בכל זמן נתון באמריקה הלטינית: "היבשת הפכה לשמחתנו ליעד מבוקש, ולא סתם. היא מציעה בעצם הכול: תרבות, פלאי טבע, נופים ועוד".

לדבריו, מספר הישראלים המבוגרים המבקרים ביעדים השונים באמריקה הלטינית מצוי בשנים האחרונות במגמת עלייה, הנובעת בין היתר מהעובדה שהורים רבים מתפתים ללכת בעקבות ילדיהם.

לדברי בן-בסט, מחירי הטיולים המאורגנים הם 8,000-9,000 דולר לאדם בממוצע, כאשר בתקופות הקרנבלים וחג המולד המחירים מתייקרים בכ-10%.

אם אתם מתכננים טיול באמריקה הלטינית, המושכת אליה לא רק מוצ'ילרים צעירים אחרי צבא אלא גם ישראלים באמצע החיים, יש לכם לא מעט דרכים לעשות זאת - אך אף אחת מהן לא ישירה.

מאז שחברת אל-על סגרה בשנת 2011 את קו הטיסות הישיר שהשיקה בשנת 2009 מתל-אביב לסאו פאולו שבברזיל משיקולי רווחיות - אין טיסות ישירות מישראל לאמריקה הלטינית. הדרך להגיע היום מארץ הקודש אל היבשת המרוחקת היא באמצעות קונקשנים שונים דרך אירופה.

איבריה, אלאיטליה, אייר אירופה, לופטהנזה, אייר פראנס, טורקיש איירליינס ובריטיש איירווייס הן בין חברות התעופה הבולטות עימן ישראלים טסים לאמריקה הלטינית בטיסות המשך.

עם תחילתה של העונה המומלצת לטיסות ליבשת, בין החודשים אוקטובר-מארס, בדק "גלובס" את עלויות הטיסה הארוכה הזאת בחברות השונות, ולא פחות חשוב, את זמן ההמתנה בין הטיסות.

מהבדיקה עולה כי חלק מחברות התעופה טסות למספר יעדים מצומצם ביבשת, וחלקן מרושתות שם הרבה יותר.

כך למשל, טורקיש איירליינס - חברת התעופה הטורקית החביבה כל-כך על הנוסע הישראלי בשל טיסות ההמשך הנוחות שלה לרחבי תבל - טסה דרך איסטנבול לשני יעדים בלבד: טיסה יומית לסאו פאולו ולבואנוס איירס בירת ארגנטינה בבואינג 777; בריטיש איירווייס טסה אף היא מלונדון לבואנוס איירס ולסאו פאולו אך גם לריו דה ז'נרו בברזיל. בשנה הבאה צפויה חברת התעופה הבריטית לנחות גם בסן חוזה בירת קוסטה ריקה ובלימה בירת פרו.

"ישראלים רבים טסים איתנו, בין אם מוצ'ילרים ובין אם כאלה שנוסעים לבקר קרובי משפחה או לעשות עסקים בעיקר בארגנטינה ובברזיל", אומרת יעל קטן, מנכ"לית נציגות בריטיש איירווייס בישראל. לדבריה, הביקושים לטיסות הללו נמצאים בגידול תמידי ובעיקר בפיקים דוגמת הקרנבל של ריו ובקרוב אולימפיאדת ריו. "האולימפיאדה מן הסתם תמשוך אליה יותר תיירים מישראל".

חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה מפעילה טיסות ל-6 יעדים באמריקה הלטינית: ריו דה ז'נרו, סאו פאולו, בואנוס איירס, בוגוטה בירת קולומביה, קרקס בירת ונצואלה ולעיר מקסיקו סיטי במקסיקו. בדומה לבריטיש, גם לופטהנזה צפויה להוסיף בקרוב שני יעדים נוספים לפנמה סיטי ולקנקון הנחשבת לאילת של מקסיקו.

"בשנה האחרונה חל גידול של 3% במספר הנוסעים הישראלים לדרום אמריקה", אומר רולף קולר, מנכ"ל לופטהנזה ישראל. לדבריו, הגידול נובע לדעתו מ"הרחבת הקשרים העסקיים בין ההייטק הישראלי לבין חברות תקשורת מקומיות, אך כמובן שהאזור פופולרי עבור המטיילים הישראלים, במיוחד משוחררים טריים וקבוצות מאורגנות".

בניגוד לטורקיש, בריטיש ולופטהנזה, חברת התעופה הספרדית אייר אירופה, הנמצאת בבעלותו הפרטית של חוזה אידלגו, שולחת זרועות ל-14 יעדים שונים באמריקה הלטינית, בהם: הוואנה בירת קובה, קנקון, לימה, סנטה קרוז, בואנוס איירס, סאו פאולו, סן חוזה ומונטווידאו בירת אורוגוואי.

לטוס לאמריקה הלטינית
 לטוס לאמריקה הלטינית

ומה עם המחירים?

"אם לא לחוצים לנסוע לדרום אמריקה בתאריך מסוים, מומלץ לבדוק את מחירי כרטיסי הטיסה כמה ימים לפני וכמה ימים אחרי המועד המבוקש כדי למצוא את המחיר המשתלם ביותר", ממליץ רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא.

כאן יש לציין כי לא רק המחיר קובע עם מי לטוס. יש לקחת בחשבון גם את זמני ההמתנה בשדות תעופה לטיסות המשך.

מבדיקת "גלובס" עולה כי לא ניתן לקבוע בצורה גורפת איזו חברת תעופה מציעה את זמני ההמתנה הקצרים או הארוכים ביותר. כמעט כל החברות שנבדקו מציעות המתנות של בין שעתיים עד שלוש מחד ומאידך המתנות של 6 ועד 12 שעות.

השוואת מחירים מגלה כי אייר אירופה - המפעילה 3 טיסות שבועיות (ב', ד' ו-ו') מתל-אביב למדריד ובימים אלה בוחנת אפשרות להוסיף שתי טיסות שבועיות נוספות למדריד - מציעה מחירים אטרקטיביים, אך לא תמיד.

מבדיקה אקראית בין מספר חברות תעופה אירופאיות שטסות לאמריקה הלטינית, אייר אירופה נמצאה זולה יותר בטיסות ללימה בפרו ולסנטה קרוז בבוליביה. בדצמבר זול יותר לטוס עם אייר אירופה גם לבואנוס איירס: 1,342 דולר לאדם לעומת 1,363 דולר עם טורקיש, 1840 באיבריה; 1,866 דולר באייר פראנס ו-1,983 דולר בלופטהנזה.

מאידך, במהלך החודשים פברואר-מארס זול יותר לטוס עם לופטהנזה (1,300 דולר) לבואנוס איירס, שחודש קודם לכן, בדצמבר, נמצאה היקרה ביותר ביעד זה.

חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס טוענת לכתר המשתלמת ביותר ביעדים סאו פאולו (1,000-840 דולר) והאוונה (1,250 דולר).

ריצ'רד קלארק, המנהל המסחרי של אייר אירופה, אמר בשבוע שעבר כי בחודש הבא תתווסף אסונסיון בירת פרגוואי לרשימת היעדים, וביולי 2016 גם בוגוטה בירת קולומביה: "האסטרטגיה של החברה היא להתרכז איפה שאנחנו חזקים, וזה אומר באמריקה הלטינית".

עוד לדבריו, "למעלה מ-65% מהישראלים שטסים עם אייר אירופה מתל-אביב למדריד, ממשיכים בטיסות המשך של החברה ליעדים השונים באמריקה הלטינית".

עוד הוא ציין כי החברה רכשה 10 מטוסי דרימליינר חדישים במטרה לשלב אותם בקווים לדרום אמריקה: "בקרוב נקבל את הדרימליינרים, ואיתם נטוס ליעדים חדשים באמריקה הלטינית שעם הצי הנוכחי אנחנו לא יכולים להגדיל תדירויות או להגיע".

ניסים סגיס, המנהל המסחרי של חברת טל תעופה, נציגת אייר אירופה בישראל, מוסיף כי הישראלים טסים בעיקר לברזיל (ובעיקר לסאו פאולו ולריו דה ז'נרו), ארגנטינה (בואנוס איירס), פרו (לימה), אורוגואי (מונטווידאו), מקסיקו (מקסיקו סיטי וקנקון) וקובה (הוואנה), ובמספרים קטנים יותר לצ'ילה ולבוליביה, שרק באחרונה הכריזה על ישראל כעל מדינת טרור ובשל כך ביטלה את הסכם פטור הוויזה עם ישראל.

עוד לדברי סגיס, "אייר אירופה נכנסה לישראל בשנת 2015 במטרה למשוך נוסעים ישראלים לטיסות ההמשך שלה לדרום אמריקה, והקהל הישראלי מצביע ברגליים וטס עמה במספרים הולכים וגדלים".

? הכותבת הייתה אורחת אייר אירופה במטה החברה בספרד.