הנזק השנתי מהתקפות סייבר בעולם - כ-315 מיליארד דולר

סקר של פירמת רואי החשבון פאהן קנה: אחד מכל שישה עסקים (כ-15%) בעולם נפל קורבן למתקפת סייבר בשנה החולפת, אך רק ל-50% מהפירמות יש אסטרטגיה להתמודדות עם מתקפות כאלה ■ נזקי הסייבר בישראל - 5 עד 8 מיליארד דולר

חנן טויזר / צילום: אסנת קרסננסקי
חנן טויזר / צילום: אסנת קרסננסקי

מתקפות סייבר גורמות בכל שנה נזק שמוערך ב-315 מיליארד דולר, כך עולה מסקר שמפרסמת פירמת רואי החשבון פאהן קנה. בסקר השתתפו כ-2,500 חברות אשר פעילות ב-35 מדינות והוא מתייחס ל-12 החודשים אשר הסתיימו בספטמבר 2015.

מהסקר עולה כי אחד מכל שישה עסקים (כ-15%) בעולם נפל קורבן למתקפת סייבר בשנה החולפת, אך רק ל-50% מהפירמות יש אסטרטגיה להתמודדות עם מתקפות כאלה.

נציין כי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) מעריך כי הנזקים מגניבת מידע מסחרי בישראל הסתכמו בשנת 2014 בכ-2.5 מיליארד דולר, אולם כלל הנזקים מפשיעת סייבר מוערכים בשוק ב-5 עד 8 מיליארד דולר.

 

מהמחקר עולה כי התקפות סייבר נפוצות יותר באיחוד האירופי, שם דיווחו 19% על פגיעה ובצפון אמריקה, שם הנתון עומד על 18%. עם זאת, עורכי המחקר מציינים כי אף אזור בעולם אינו חסין. הם מוסיפים כי הנזק שנגרם ביבשת אוסטרליה מוערך ב-720 מיליון דולר אמריקני (שהם כמיליארד דולר אוסטרלי) - מדובר בזינוק של פי שלושה תוך שלוש שנים. הנזקים באיחוד האירופאי בשנה האחרונה מוערכים ב-62 מיליארד דולר ואילו עסקים בצפון אמריקה סבלו מפגיעה שמוערכת ב-61 מיליארד דולר. לטענת עורכי המחקר, התקפת סייבר ממוצעת גורמת לפגיעה של 1.2% מהמחזור השנתי של העסק המותקף.

חנן טויזר, דירקטור בפאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton Israel התייחס לממצאים ואמר כי "מתקפות סייבר מהוות סכנה הולכת וגוברת לעסקים. המתקפות לא רק גורמות לנזק במונחים של עלויות כספיות, אלא יכולות לקעקע את אמון הלקוחות בעסקים ובכך לגרום לפגיעה חמורה במוניטין. מספיק שתשאלו את מנהלי אתר אשלי מדיסון או את מנהלי חברות הפורקס הישראליות שהותקפו על ידי האקרים שדרשו כופר תמורת אי פרסום של מידע רגיש שהם גנבו מהחברות. למרות זאת, כמחצית מהחברות עדיין אינן מפעילות אסטרטגיה להתמודדות עם האיום.

"עסקים אינם יכולים להרשות לעצמם להישאר מאחור בכל הקשור לאיום הסייבר. מתקפות סייבר יכולות להכות בעסק ללא כל אזהרה ולעיתים גם בלי שהקורבן יהיה מודע לכך בטווח הזמן המיידי. בעידן הדיגיטלי של היום, לא ניתן להתעלם מהלחץ מצד לקוחות, אשר מצפים לרמה מחמירה של אבטחת מידע ושל פרטיות. אם לא ניתן להבטיח להם זאת, הסיכון הוא שהם פשוט ילכו למקום אחר".

טויזר הוסיף כי: "מבצעים רבים של מתקפות סייבר הם ארגוני פשע מתוחכמים ועתירי משאבים. ככל שמעמיקה הדיגיטציה של עסקים, חיוני שעסקים ייקחו את נושא הסייבר באותה רצינות שבה לוקחים אותו הפושעים שמנסים לתקוף אותם. אחרת, מתקפות סייבר ימשיכו להחמיר, הן מבחינת התדירות והן מבחינת ההיקף".