מניות הגז מזנקות: "עדיין נותר בשר - בעיקר במניות לוויתן"

לירן לובלין, אנליסט IBI: מחיר הבסיס בחוזים עשוי לרדת מרמות המחיר שאמורות היו להיחתם ב-2014 בעקבות ירידת מחירי הנפט בעולם ובנוסף החוזים עשויים להתקצר ל-8-12 שנים ■ הכמות השנתית הנמכרת עשויה לגדול

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

על רקע ההתפתחויות האחרונות לקראת העברת מתווה הגז מפרסם בית ההשקעות אי.בי.אי עדכון לסקירה על מניות הסקטור. "ביום שאחרי העברת המתווה חובת ההוכחה תהיה על דלק ונובל אנרג'י בהיבט החתימה על חוזי הייצוא מתמר (יוניון פנוסה ודולפינוס) אבל חשובה מכך החתימה על חוזה העוגן לייצוא ממאגר לוויתן למצרים", אומר לירן לובלין, אנליסט האנרגיה של IBI.

"בחודשים בהם דנו במתווה טענו החברות כי המגעים עם BG ו-UFG נמשכים וכי קיים רצון מצד שני הצדדים להוציא לפועל את החוזה. נזכיר כי האופטימיות הזו מושרית ברקע לתגלית הגדולה במצרים ושינוי מדיניות ניהול משק האנרגיה המצרי".

נשאלת השאלה האם יש מקום לאותם חוזים מדוברים גם בסיטואציה החדשה במצרים? ההערכה ב-IBI היא שכן. "כפי שכבר טענו בעבר הביקוש בשוק המצרי המקומי לא ימולא לפני שנת 2023 (בהערכות הזהירות) ועל כן מתקני ההנזלה שלחופי מצרים עדיין ירצו לחתום על ההסכמים", אומר לובלין.

איפה בכל זאת עשויה להיות השפעה על תנאי החוזה? להערכתו, מחיר הבסיס בחוזים עשוי לרדת מרמות המחיר שאמורות היו להיחתם ב-2014 בעקבות ירידת מחירי הנפט בעולם ובנוסף החוזים עשויים להתקצר מתקופות זמן של 15 שנים לפרקי זמן קצרים יותר שסביב ה-8-12 שנים. אבל יחד עם התקצרות החוזים אנחנו עשויים לראות גידול בכמות השנתית הנמכרת כלומר סך כמות הגז תישאר זהה ולמעשה תימכר לאורך תקופה קצרה יותר ואלו חדשות מצוינות עבור החברות. המשמעות בהיבט התמחור היא הקדמת תזרים ובנגזרת שנייה עלייה בשווי החברות.

נקודה נוספת ששווה לתת עליה הדעת היא תמחור פרמיית הסיכון. "הסיכון המשמעותי שעמד בפני סקטור הגז היה הרגולציה, עכשיו כשנראה שהסיכון הזה ירד מהפרק (והתבטא בעליות החדות בשבוע האחרון) אסור לשכוח שיש מאגר לפתח והפיתוח טומן בחובו אבני דרך רבות וסיכונים נוספים: חתימה על חוזים, הגשת תוכנית הנדסית, קבלת תוכנית השקעה והליך הפיתוח הלא פשוט. השלמת כל אחת מאבני הדרך הללו תתבטא בירידה נוספת בפרמיית הסיכון המתומחרת במאגר ובעלייה נוספת בשערי המניות. לשם השוואה מאגר תמר כמעט והכפיל את שוויו בתקופה שבין החתימה על החוזים לבין שוויו הנוכחי". 

בשורה התחתונה, לובלין מציין כי סקטור הגז אינו סקטור דפנסיבי במהותו יחד עם זאת,  ואחרי שבוע של עליות דו ספרתיות במניות הגז, "בראייה ארוכת טווח עדיין נותר בשר בעיקר במניות החשופות למאגר לוויתן (אבנר, דלק קידוחים ורציו). בנוגע למאגר תמר השווי הנגזר למאגר ממניית ישראמקו מתמחר כבר את מרבית האפסייד הצפוי מחוזה הייצוא ולהערכתנו לא מותיר מקום רב לעליות".