אביגדור יצחקי יעמוד בראש צוות שיבחן הבאת חב' בנייה זרות

הממשלה אישרה היום את הצעה שהעלה שר האוצר משה כחלון להקים צוות לבחינת וגיבוש קריטריונים להבאת חברות בנייה זרות שיפעלו בישראל כחברות ביצוע

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

עכשיו זה רשמי: באוצר מחפשים חברות ביצוע זרות שייכנסו לעבודה בישראל. הממשלה אישרה היום (א') את הצעה שהעלה שר האוצר משה כחלון להקים צוות לבחינת וגיבוש קריטריונים להבאת חברות בנייה זרות שיפעלו בישראל כחברות ביצוע. בראש הצוות יעמוד יו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי.

עוד על פי ההצעה שאושרה, הצוות יבחן גם את התנאים שיחולו על החברות במטרה להסדיר את נושא העובדים הזרים בתחום הבינוי. בצוות ישתתפו נציגי אגף תקציבים במשרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד המשפטים, משרד הכלכלה, ורשות האוכלוסין וההגירה.

בנוסף, החליטה הממשלה גם לאפשר את המשך העסקתם של 1,200 עובדים זרים באמצעות חברת יילמזלר התורכית בישראל. החלטה זו נועדה להגדיל את הוודאות לצורך ביצוע פרויקטים בענף הבנייה. נזכיר שחברת יילמזלר מעסיקה בעשור האחרון עובדים בפרויקטים שונים ברחבי הארץ, בעקבות הסכם בין ישראל לתורכיה. מכיוון שההסכם מתקרב לסיומו ובמטרה שלא לעכב פרויקטים בענף הבניה, החליטה הממשלה להאריך ב-36 חודשים את אישור השהייה לעובדים.

עוד נזכיר כי רק לאחרונה אישרה הממשלה הצעה אחרת שקובעת כי למרות שהסכם בילטראלי לא נחתם עם סין, המדינה תקדם הבאת עובדים זרים לבנייה עד למכסה של 20 אלף עובדים.

בשבוע שעבר, במסגרת כנס של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים, התייחס יו"ר מטה הדיור באוצר, יצחקי, לנושא זה ואמר כי: "אני מנהל מלחמת חורמה על הבאת עובדים זרים. וצריך להפוך שולחנות. הקבלנים ביקשו להביא עובדים בלי הסכם בילטראלי. ולעשות את זה זה קריעת ים סוף. הסינים לא רוצים הסכם בילטראלי. הם לא עושים הסכם עם אף אחד, למה שיעשו איתנו? אנחנו נחנך את הסינים? המדינה מספיק חזקה כדי לשמור בעצמה על הזכויות של הסינים. אז הבאנו החלטה לממשלה, הייתה התנגדות של שני שרים בכירים, אבל היא עברה".

נזכיר כי זו לא הפעם הראשונה שבאוצר מדברים על הצורך בהבאת חברות בנייה זרות ולקידום תיעוש הבנייה. כך למשל, החברה הממשלתית "דירה להשכיר" פרסמה לפני מספר שבועות בקשה לקבלת מידע (RFI) מחברה ישראליות וגם מחברות ביו לאומיות אודות אפשרות לבנייה מהירה של פרויקטים למגורים בישראל.

בכנס קבלנים שנערך בסוף השבוע שעבר התייחס מנכ"ל חברת "דירה להשכיר", עוזי לוי, לנושא ואמר כי היעד שהחברה מכוונת אליו בפרויקטים אלו הוא להגיע להצעות לבנייה מהירה וזולה יותר בעלות של סביב 2,500 שקל למ"ר. נציין כי כיום עלות הבנייה בישראל כפולה לפחות, ולעיתים אך משולשת, וקבלני הביצוע שנכחו בהרצאתו של לוי הטילו ספק רק ביכולות של חברות, גם אם זרות, להגיע לעלות בנייה המדוברת.