קריסה מהדהדת: סטרטסיס הישראלית נפלה 78% מהשיא

חברת המדפסות בתלת ממד החלה לספק תחזית רבעונית, להבדיל משנתית, אך אפילו מדיניות זו לא מונעת ממנה לפספס תחזיות שלה עצמה עם אזהרת רווח רביעית תוך 8 חודשים ■ החברה חזרה לשוויה ברגע המיזוג בין סטרטסיס האמריקאית לאובג'ט הישראלית - 1.4 מיליארד דולר /

דוד רייס / צילום: איל יצהר
דוד רייס / צילום: איל יצהר

המדפסת של סטרטסיס  התקלקלה. יצרנית המדפסות בתלת ממד הישראלית, שבעברה הלא רחוק הייתה לחמנייה חמה בוול סטריט, מדלגת מאזהרת רווח אחת לשנייה, ומנפילה חדה אחת של המניה לשנייה, ובלשון המעטה - איבדה את האמון שהיה לוול סטריט בה, וזה די לגיטימי.

סטרטסיס (Stratasys) פרסמה בסופ"ש האחרון אזהרת הכנסות ורווח, פעם רביעית ברציפות תוך שמונה חודשים. נאמר זאת שוב: אזהרה רביעית תוך שמונה חודשים - סדרת אזהרות שדרדרה את המניה במורד ההר וגרמה לה לאבד 78% משוויה בשיא (נובמבר 2014) וליפול למחיר של 27.67 דולר שמשקף שווי שוק של 1.4 מיליארד דולר - השווי שממנו יצא לדרך תוצר המיזוג בין סטרטסיס האמריקאית ואובג'ט הישראלית. כמנכ"ל החברה הממוזגת מכהן דוד רייס.

ולמה זה קורה? ובכן, באופן כללי (ולפני שנרד לסיבות האזהרה הנוכחית) הסיבות הן שלוש: ראשית, תעשייה שנקלעה לצומת דרכים, והיא צריכה להחליף תקליט; שנית, תעשייה שמלכתחילה זכתה לתמחור בועתי, וכעת יוצא מהבועה שלה הרבה אוויר; ושלישית, חוסר יכולת של סטרטסיס לחזות קדימה את תוצאותיה הכספיות, ולא שנה אלא רבעון בודד. ואת זה וול סטריט כנראה לא יכולה לסבול. כשוול סטריט לא יכולה להמשיך לסמוך על תחזיות שחברה נותנת לה - מכיוון שזו מעדכנת אותן כלפי מטה כל רבעון - היא מתרחקת מהמניה כמו מאש. וזה מה שקורה עכשיו לסטרטסיס.

ירידת ערך בשווי נכסי החברה הבת

בסופ"ש האחרון עדכנה סטרטסיס את תחזיותיה לרבעון השלישי של השנה, וטענה כך: ההכנסות יעמדו על 166-168 מיליון דולר, והשורה התחתונה על בסיס Non GAAP תנוע בין רווח נקי של 1 מיליון דולר להפסד נקי של 1.5 מיליון דולר - או בין 2 סנטים רווח למניה ל-3 סנטים הפסד למניה. בקיצור ולעניין, איזון.

מזווית ה-GAAP, דהיינו כולל הוצאות לא תזרימיות, התמונה ממש לא מעודדת. ההפסד הנקי יעמוד על 155-190 מיליון דולר או 2.98-3.66 דולרים למניה, וזאת בגין ירידת ערך של שווי נכסי החברה הבת, Makerbot, יצרנית המדפסות השולחניות שנרכשה על-ידי החברה בקיץ 2013 תמורת 403 מיליון דולר במניות. Makerbot הפכה מהבטחה לאכזבה, והיא אחת הסיבות העיקריות להורדת התחזיות העקבית של סטרטסיס. אין זה הרבעון הראשון שבו מכירה החברה במחיקה חשבונאית כבדת משקל בגין פעילות Makerbot, ומגמה זו מעידה למעשה על רכישה שהפכה לכישלון.

אך כאמור, נפילת המניה היא בין היתר תוצר של סדרת האזהרות של החברה, שיצאה לדרכה בפברואר האחרון. אז עדכנה החברה כי הכנסותיה השנתיות יעמדו על 940-960 מיליון דולר, והרווח הנקי למניה (על בסיס Non GAAP) יעמוד על 2.07-2.24 דולרים. באפריל עדכנה החברה בשנית את תחזיותיה כלפי מטה, וטענה כי ההכנסות השנתיות יעמדו על 800-860 מיליון דולר והרווח הנקי למניה יעמוד על 1.2-1.7 דולר, דהיינו תיקון ממוצע כלפי מטה של 13% במקרה של השורה העליונה, ושל 33% במקרה של השורה התחתונה.

ביולי הזהירה החברה בשלישית, ועל רקע חוסר יכולתה לעמוד בתחזיותיה השנתיות, משכה חזרה את התחזיות האחרונות שלה, הפסיקה לתת כאלו, ונתנה רק תחזית רבעונית - שלפיה ההכנסות ברבעון השלישי יעמדו על 175-190 מיליון דולר ואילו הרווח הנקי למניה יעמוד על 3-13 סנט.

חוסר יכולת עקבי לחזות תוצאות

עכשיו, כאמור, תחזית רבעונית זו הונמכה, והיא גורסת שההכנסות ברבעון השלישי יעמדו על 166-168 מיליון דולר (ירידה של 8% לעומת התחזית הקודמת) והשורה התחתונה תנוע בין 2 סנטים רווח למניה ל-3 סנטים הפסד למניה - דהיינו ירידה מרווח ממוצע למניה של 8 סנטים לאיזון. זה לא פספוס ולא גיהוק. זהו משבר, וזהו חוסר יכולת עקבי של חברה ציבורית לחזות קדימה את תוצאותיה הכספיות.

זה אומר שמתחילת השנה, ינואר עד ספטמבר, יעמדו הכנסות החברה על 522 מיליון דולר, ואילו הרווח הנקי למניה יעמוד על 16-21 סנט למניה, וזאת לעומת הכנסות של 533 מיליון דולר, ורווח נקי למניה של 1.53 דולר בתקופה המקבילה של 2014. דהיינו, צמיחה כמעט אפסית בשורה העליונה וירידה דרסטית בשווי השורה התחתונה.

אזהרה רודפת אזהרה
 אזהרה רודפת אזהרה