גיל שרון עזב את פלאפון בעיתוי רע מאוד; מי יחליף אותו?

הערכות מדברות על מועמדים כגון מומו לירן, דניאל ספיר, אסף עופר ומנכ"לים מקבוצת בזק

גיל שרון / צילום: תמר מצפי
גיל שרון / צילום: תמר מצפי

אין ספק בכך שגיל שרון נמנה עם המנהלים המוכשרים במשק, אבל הוא עוזב את פלאפון באחת התקופות היותר בעייתיות שלה. המעבר שלו לניהול דיסקונט השקעות הוא צעד נכון בעבורו אישית ובעבור הבעלים של דסק"ש, קבוצת אדוארדו אלשטיין. זאת, הואיל ושרון נחשב בראש ובראשונה אסטרטג מעולה.

אבל זהו צעד בעייתי מבחינתה של קבוצת בזק, כפי שנתאר בהמשך. בסוף השבוע שחלף התברר ששרון החליט לקבל את הצעת אלשטיין ולעבור לנהל את קבוצת דיסקונט השקעות לאחר 10 שנים בחברת פלאפון, ויותר מזה בשוק התקשורת. דיסקונט השקעות היא הבעלים של סלקום, מתחרתה של פלאפון. בשנים האחרונות לא חלפה שנה שבה לא נשאלה השאלה - מתי יחליט שרון לעזוב את פלאפון, והשמועות היו רבות. בין השאר, שרון היה מועמד לתפקידים בקבוצת הוט ובתנובה. תמיד דובר עליו כמי שיעבור לתפקיד גדול אחר, לכן מעבר לתחום הפיננסים והבנקאות הוא מסלול טבעי בעבורו במשק קטן כמו ישראל.

ספק אם יש מישהו שעיצב כמוהו את חברת פלאפון. מאז הצטרף אליה כמשנה למנכ"ל, תחת יעקב גלברד, ניתן היה לחוש במעורבותו - לטוב ולרע. תמיד יזכרו לו את המאבק המתוקשר עם העובדים, מאבק שבו פלאפון חטפה חזק מההסתדרות ומהעובדים בניסיון למנוע התאגדות קיבוצית, אבל מי שיזכור לו דווקא את זה עושה לו עוול. שרון כמשנה למנכ"ל פלאפון עמד מאחורי השקת המותג אסקייפ בתקופה הקשה ביותר של פלאפון, כאשר היה חשש שהחברה מאבדת לחלוטין את השוק לטובת מתחרותיה. שרון היה גם זה שסגר את המותג ברגע שמיצה עצמו.

בהמשך, כאשר גלברד עזב, שרון כבש את תפקיד המנכ"ל, פשוטו כמשמעו. ההחלטיות והנחישות שלו לקבל את המשרה או לעזוב מיידית גרמו לבעלים אייפקס-סבן לתת לו את התפקיד, והם לא הצטערו - כמו שגם שאול אלוביץ' שהגיע בהמשך לא הצטער. ההישג הגדול ביותר של שרון ייזכר לו בהחלטה להעביר את פלאפון רשת וטכנולוגיה. בשל סיבות היסטוריות של בעלות, בעיות רגולטוריות וכו', פלאפון בחרה בטכנולוגיית רשת שהייתה בעייתית מאוד מבחינה שיווקית. הנדסית הייתה לה רשת מצוינת, אבל כאשר נתקעה בעולם ה-CDMA כל העולם היה בדרכו ל-GSM, ופלאפון סבלה מנחיתות קשה מול מתחרותיה. שרון היה זה שהחליט לשים סוף לסיפור והוביל את ההחלטה להקים רשת סלולרית חדשה בדור השלישי בטכנולוגיית UMTS/GSM.

הראשון לזהות

ההחלטה האסטרטגית הזו שינתה את פלאפון מקצה לקצה, והפכה אותה בבת אחת לחברה עם הרשת הטובה ביותר בארץ באותה תקופה, אך בעיקר הפיחה בה אנרגיה שמעולם לא הייתה בה והביאה לה בראשונה קהל חדש וצעיר. כאשר היה ברור שהרפורמה בסלולר מתרגשת על השוק הסלולרי, היה זה שרון שזיהה ראשון את הצורך לחבר אליו את אחד המפעילים הגדולים החדשים במקום להיאבק בהם.

בזמן שפרטנר זרקה, פשוטו כמשמעו, את גולן טלקום ואת הוט מובייל ולא הסכימה לארח אותן על גבי הרשת שלה, היה זה שרון שהיה הראשון שקפץ בשמחה וזיהה את הפוטנציאל באירוח החברות. עוד לפני כן היה הראשון שאירח את רמי לוי סלולר שנכנס כמפעיל וירטואלי. בהמשך פלאפון אבדה את הוט מובייל, אבל זה קרה מכיוון שלא הייתה מוכנה לרדת למחיר שפרטנר ירדה אליו, ועל כך כנראה יהיה הוויכוח נטוש עוד שנים רבות, סביב מי צדק ומי נכשל בהחלטה.

כעת לשאלת העיתוי. שרון עוזב את פלאפון בעיתוי שמתאים לו. להזדמנות כזו הוא חיכה זמן רב, ואחד כמוהו לא יפספס אותה. פלאפון נמצאת במקום בעייתי מאוד בכמה נקודות: ראשית, אין צורך להרחיב על העובדה שהשוק הסלולרי בירידה חדה ופלאפון כמו יתר מתחרותיה סופגת ירידת מחירים קשה שעדיין לא נעצרה. נוסף על כך, החברה נמצאת במו"מ מתקדם בעניין רכישת גולן טלקום. שרון התייחס להתמודדות באופן רציני מאוד וגייס לשם כך צוות ייעודי. עכשיו יימנע מיידית מעיסוק במכרז - וזו בעיה. העובדה ששרון עובר לדסק"ש - הבעלים של סלקום - אינה מקילה על קבוצת בזק בהיבט הזה, למרות שלכאורה הוא מחויב בתקופת צינון בת 3 חודשים, ועל כך בהמשך.

פלאפון נמצאת גם בדיונים מתקדמים מאוד מול חזי בצלאל שרוצה להיכנס לשוק הסלולרי כמפעיל ולהתארח על גבי רשת פלאפון. כעת, בעקבות העזיבה, מי יודע מה יעלה בגורלו של ההסכם הזה. כמו כן, פלאפון נמצאת לקראת אחד המכרזים הגדולים ביותר בשוק הסלולרי, מול לקוח שמניב לה הכנסות שנאמדות ב-200 מיליון שקל בשנה - החשב הכללי באוצר.

זהו מכרז שצפוי להיחתך בצורה דרמטית בגלל הירידה במחירים, כך שגם כאן, העזיבה של שרון בעת הזו אינה מוסיפה בריאות לאלוביץ'. כאן אנו רואים את מחיר הטעות שנעשתה בצינון הקצר בעת המעבר של סטלה הנדלר מהוט לבזק; הנדלר עברה מהוט לבזק לאחר 4 חודשי צינון בלבד. אמנם פטריק דרהי, הבעלים של הוט, נתן את ברכתו לאלוביץ' ולה, אבל הצינון הקצר מונע עכשיו מאלוביץ' לבוא ולדרוש משרון צינון ארוך יותר, וכאן הבעיה.

יובל קינן עוזב את בזק ועובר לפרטנר בצינון של חצי שנה; איציק בנבנישתי, שהיה מנכ"ל בזק בינלאומי עבר לפרטנר אחרי תקופה קצת יותר ארוכה אמנם, אבל בכל זאת לא ארוכה מדי, וכעת שרון עוזב למתחרה כבד כאשר יש לו 3 חודשים בלבד של צינון. מה זה אומר? שאלוביץ' צריך לדעת לשמור ולטפח את המנהלים שלו טוב יותר, או להגדיר להם מראש תקופות צינון ארוכות יותר.

וכעת למועמדים לתפקיד המנכ"ל הבא של פלאפון. הכול ספקולציות, וכל המועמדים שעולים בבזק לא רלוונטיים, כי מי שמחליט הוא איש אחד בלבד: שאול אלוביץ'. כמו שאלוביץ' לא היה מוכן לגעת בגיל שרון כאשר מסביבו היו מי שדרשו להזיזו, כך עכשיו, כאשר הוא צריך למנות מנכ"ל לפלאפון. הוא היחידי שיחליט וגם הקרובים אליו ביותר לא יידעו לאן הוא מכוון.

בבזק נשמעו הערכות על אילן ישועה, מנכ"ל וואלה! שעושה עבודה נהדרת וזוכה להערכה רבה אצל אלוביץ'; על מוטי אלמליח, מנכ"ל בזק בינלאומי ואחד המקורבים אליו, שיעשה הצרחה לפלאפון וישאיר את המיזוג הקרוב עם בזק בינלאומי לטיפולה של בזק; כמובן שגם שמו של רון אילון, מנכ"ל yes, הוזכר כמי שעשוי לבוא לפלאפון, וגם המשנה למנכ"ל אסף עופר רואה עצמו מועמד לתפקיד. ספק אם מישהו מהנזכרים אכן יעשה את המעבר ונראה שרוב הסיכויים שלא מהסיבה שאלוביץ' רוצה אותם במקומם בעדיפות ראשונה. כל אחד מהם עושה עבודה מצוינת, אז איזו סיבה יש להזיזם?

האם זה אומר שאלוביץ' יחפש מנכ"ל מחוץ לקבוצה? ימים יגידו. בחוץ ישנם מועמדים נוספים שמוזכרים לתפקיד ובהם אילן צחי, מנכ"ל הוט; מומו לירן, שהיה מנכ"ל yes ומנכ"ל 3 השבדית; ודניאל ספיר מנכ"ל תיקשוב שבעבר היה סמנכ"ל החטיבה העסקית בפלאפון. הספקולציות האלה צריכות לגרום לאלוביץ' להזדרז בבחירה, וככל הנראה כך יקרה. פלאפון באמצע של הכנת תוכניות עבודה לשנה הבאה וחייבת מנכ"ל כמה שיותר מהר.

עלות העסקת גיל שרון בפלאפון
 עלות העסקת גיל שרון בפלאפון