מחר: דיון על דוח מבקר המדינה בנוגע למשבר הדיור

הדוח, שפורסם בפברואר האחרון וחשף כשלים קשים בהתמודדות הממשלה עם משבר הדיור, יעמוד במרכז הדיון מחר בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת

יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

בפברואר האחרון, לפני כשמונה חודשים, פרסם מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא דוח חמור על משבר הדיור בישראל. מחר (ג') צפוי להתקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת במסקנות הדוח ובלקחים שיושמו מאז פרסום הדו"ח ועד היום.

"אמנם דוח המבקר מציג כשלים רבים שנוגעים לראש הממשלה וקודמיו, אך נשאלת השאלה האם הלקחים המסקנות שמוצגים בדו"ח באמת נלקחים בחשבון כיום, כאשר שר האוצר מצהיר על תכניות שונות לטיפול במשבר הדיור", כך אמרה היום ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הועדה לביקורת המדינה.

 

עוד הוסיפה אלהרר: "מחיר למשתכן לדוגמא, תכנית שהמבקר ביקר רבות בדו"ח שלו, עדיין נמצאת בראש סדר העדיפויות. בכוונתי להבין האם המסקנות שעלו בדוח בנוגע ל"מחיר למשתכן" יבואו לידי ביטוי בתכנית החדשה של שר האוצר. במהלך הדיון בכוונתי לבדוק מול שר האוצר ושר השיכון את חלוקת הסמכויות ביניהם, אשר מרוקנת בין השאר את משרד השיכון מסמכויותיו והופכת אותו למשרד שאמון ברובו על הדיור הציבורי. כמו כן, בכוונתי לגעת בנקודות חשובות נוספות שעלו בחודשים האחרונים בתקשורת כהבטחות מחייבות ודורשות הסברים מפיהם של הוגי התכנית. אני מקווה שהדיון מחר יניב מסקנות חשובות ויהווה התחלה של טיפול יסודי במשבר הדיור. מעבר להבטחות שירעיפו מחר שר האוצר והשיכון, הוועדה לביקורת המדינה תעקוב אחר מימוש היעדים שיוצגו ותקיים דיוני המשך בנושא".

כזכור, דוח מבקר המדינה שהתפרש על מאות עמודים חשף כשלים קשים בהתמודדות הממשלה עם משבר הדיור ואף קבע כי גם בשנים שקדמו למשבר לא עשתה הממשלה די כדי למנוע אותו. בין היתר תקף מבקר המדינה את העובדה שלממשלות ישראל מאז 2007 לא הייתה תוכנית סדורה בענף הנדל"ן, הממשלה לא ביצעה מעקב ופיקוח אחר התוכניות וההחלטות שהתקבלו ובנוסף, גם החלטות שהתקבלו לא מומשו. במקביל, מתח ביקורת מבקר המדינה על תהליך ייצור הדירה בישראל, הזמן הרב שלוקח לבנות שכונות מרמת התכנון ועד האכלוס ועל מחסור חמור במסד נתונים אחיד ואמין על ענף הנדל"ן בישראל.