200 אלף אזרחי ישראל נותקו מזרם החשמל? זו רק ההתחלה

את מה שצפוי להתרחש כאשר הגז מתמר יפסיק לזרום, לא ניתן יהיה להגדיר כ"קטסטרופה" או "אסון טבע" - כי אם רק כמחדל החשמל הגדול של ממשלות נתניהו ■ וזה יבוא

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

הסערה, הגשמים, הפסקות החשמל הממושכות; הבשר שנזרק מהמקררים של מסעדות, סופרמרקטים וקצביות; החלב שלא נחלב ושהחמיץ עוד בעטיני הפרות; הלולים שנותקו מרשת החשמל; מפעלים שהושבתו למשך שעות, משפחות שנותקו מחשמל ליומיים; מים שהפסיקו לזרום בצינורות ולא הגיעו לברזים; רמזורים שהשתבשו, תחנות תדלוק שחדלו מלתפקד, בתי ספר שנסגרו בטרם נפתחו, פעילות ששובשה בבתי חולים ובמשרדי ממשלה....

כל אלה, למרבה הצער, היו רק פרומו.

פרומו בלתי צפוי לקטסטרופה צפויה מראש. ייתכן שעיצומים בחברת החשמל האטו את קצב חיבור החשמל ללקוחות, ייתכן שהסבל והנזק היו יכולים להיות קטנים יותר, אולם הסערה הקצר שגרמה לנזקים, שלמרבה המזל הסתכמו בקורבן אחד בנפש, היא תופעת טבע שאין לאף גורם שליטה עליה. במדינות מתקדמות מישראל, אסונות טבע גורמים להפסקות חשמל ארוכות הרבה יותר מזו שפקדה אותנו. אלא שהן אינן מלוות בפאניקה ובהיסטריה של הצרכן והתקשורת הישראלים, המתייחסים להפסקת חשמל כאל דקירת סכין.

למרות זאת, את מה שצפוי להתרחש כאשר הגז מתמר יפסיק לזרום, לא ניתן יהיה להגדיר כ"קטסטרופה" או "אסון טבע" - כי אם רק כמחדל החשמל הגדול של ממשלות נתניהו. "הביטחון האנרגטי בסכנה", קבע לפני כמה חודשים שר האנרגיה, יובל שטייניץ, בעת שהציג את מתווה הגז הטבעי.

הוא לא התכוון לסערת חורף קלה. "אם יתרחשו פיגוע טרור או תקלה טכנית, המדינה עשויה להישאר ללא חשמל למשך שבועות וחודשים", העריך שטייניץ. "רוב החשמל מבוסס על גז טבעי. פגיעה כזו יכולה להיות קטסטרופה למשק ולמדינה... הנזק הוא איום ונורא בכמה וכמה מישורים ואם חלילה וחס תהיה תקלה במתקן ובצינור, הנזק יהיה כפול שבעתיים".

ניתן לפרש את דבריו של שטייניץ כתעמולת הפחדה, שנועדה לקדם את מתווה הגז הטבעי, אך חייבים גם להפנים את המציאות בה אנו חיים. חברת החשמל יכולה לספוג כשל של אספקת גז טבעי באמצעות שימוש במזוט להזנת חלק מיחידות ייצור החשמל. אולם, לא בטוח ששימוש במזוט יספיק לענות על כל הביקוש לחשמל - וברור לחלוטין ששימוש כזה ייקר את ייצור החשמל בעשרות אחוזים ועלול לגרום נזקים למתקני חברת החשמל וליצרני החשמל הפרטיים. כלומר, זו אופציה שגם אם משתמשים בה בשעת חירום, נזקיה גבוהים.

הסופה גם חשפה, שוב, את כוחם המופרז של עובדי חברת החשמל, מונופול בהולכת ובחלוקת חשמל, שאליו הצטרף מונופול חדש וחזק לא פחות - מונופול הגז הטבעי.