וול מארט בשחקים: בוחנת שימוש במזל"טים להפצת סחורה

דובר מטעם החברה: "יש חנות של וול מארט במרחק של 9 ק"מ מ-70% מאוכלוסיית ארה"ב, והדבר יוצר מספר אפשרויות ייחודיות להענקת שירות ללקוחות באמצעות מזל"טים"

מזל"ט של חברת SZ DJ / צלם: רויטרס
מזל"ט של חברת SZ DJ / צלם: רויטרס

חברת וול מארט פנתה אתמול (ב') לרשויות בארה"ב בבקשה לקבל היתר לבדיקה של מזל"טים לצורך הובלת חבילות לבת- אב, לקיחת חבילות שהוחזרו ממפתן הבית ובדיקה של מלאים במחסנים. זהו סימן לכך כי בכוונתה של ענקית הקמעונאות להתמודד ראש בראש עם אמזון בשימוש במזל"טים לצורך הובלת משלוחים.

וול מארט, הקמעונאית הגדולה בעולם על-פי היקף הכנסות, עורכת בחודשים האחרונים בדיקות של מזל"טים בתוך מבנים. כעת היא מבקשת לראשונה לבדוק את כלי הטייס בחוץ. היא מתכננת להשתמש במזל"טים המיוצרים על-ידי חברת SZ DJI Technology הסינית.

בנוסף החברה מתכננת להשתמש במזל"טים לצורך רישום מלאי של קרונות המצויים מחוץ למחסני החברה ולבצע משימות נוספות שמטרתן לייעל את תהליך ההפצה.

כמו כן, וול מארט מבקשת ממינהל התעופה הפדרלי היתר לחקר השימוש במזל"טים לצורך עריכת "משלוחים ללקוחות במתחמי וול מארט, כמו גם לבתיהם של צרכנים", כך על-פי עותק של הבקשה שהגיע לידי רויטרס.

המהלך מגיע בשעה שאמזון, גוגל וחברות אחרות בוחנות גם הן מזל"טים, מתוך ציפייה שמינהל התעופה יקבע בקרוב כללים לשימוש מסחרי נרחב בכלי הטייס. המשנה לראש מינהל התעופה בארה"ב, מייקל ויטאקר, אמר בחודש יוני כי הסוכנות צופה לסיים את הכנסת התקנות תוך 12 החודשים הבאים, מהר מכפי שתוכנן קודם לכן. מזל"ט לצרכים מסחריים אינו חוקי בשלב זה, למעט חריגים.

מינהל התעופה יבחן את בקשתה של וול מארט על-מנת לקבוע האם היא דומה מספיק לבקשות שהוגשו בעבר ואושרו ובשל כך תטופל במסלול המהיר, או האם הדבר יהווה תקדים להקלות, הדורשות מהרגולטורים לערוך ניתוח סיכונים מפורט ולבקש את תגובות הציבור, כך אמר דובר הרשות, לס דור. בדרך-כלל שואף מינהל התעופה לענות לבקשות כאלה תוך 120 יום.

אמזון מסרה כי היא תהיה מוכנה להתחיל הובלה של חבילות ללקוחות באמצעות מזל"טים ברגע שהתקנות יאפשרו זאת.

דובר מטעם וול מארט אישר את הדברים. "למזל"טים יש פוטנציאל רב לבצע חיבור הדוק עוד יותר בין רשת החנויות העצומה שלנו, מרכזי ההפצה, מרכזי מילוי ההזמנות וצי ההובלה", אמר. "יש חנות של וול מארט במרחק של 9 ק"מ מ-70% מאוכלוסיית ארה"ב, והדבר יוצר מספר אפשרויות ייחודיות ומעניינות להענקת שירות ללקוחות באמצעות מזל"טים".

מציאת דרכים לאחסון, העברה והובלה של סחורות ללקוחות בצורה יעילה יותר חשובה יותר מאי-פעם עבור וול מארט, שפרסמה החודש צפי לנסיגה מפתיעה ברווחים שלה בשנה הבאה. זאת בשל עלויות הכרוכות בהעלאת שכר, תחרות על המחיר ומאמצים לשפר את המכירות המקוונות של הרשת.

בבקשה שהוגשה למינהל התעופה, וול מארט כתבה כי היא מעוניינת לבדוק את המזל"טים לצורך בדיקת מלאי הקרונות ופריטים אחרים במגרש החניה של מחסנים, תוך שימוש בתיוג אלקטרוני ושיטות אחרות. במרכזי הפצה של וול מארט יש מאות קרונות במגרשים, ומזל"ט יוכל לבדוק במהירות שכל הקרונות אכן נמצאים ברשות החברה.

כמו כן, החברה מעוניינת לבדוק מזל"טים לצורך שירות הובלת מצרכי המכולת, שאותו הרחיבה לאחרונה ל-23 שווקים, עם תוכניות להוסיף 20 שווקים נוספים בשנה הבאה. מטרת טיסות הניסוי היא לאשר שמזל"טים יוכלו להוביל חבילה לנקודת איסוף במגרש החניה של חנויות, כך על-פי הבקשה.

הובלה לשכונות

וול מארט מסרה עוד כי היא מעוניינת לבדוק את האפשרות להוביל חבילות לשכונות מגורים קטנות, לאחר שתקבל אישור לכך מתושבים המתגוררים במסלול הטיסה. הבדיקה תבחן האם ניתן לשגר את המזל"ט ממשאית "כדי להוביל את החבילה בבטחה הביתה ולהחזיר את המזל"ט בבטחה לאותה נקודה", כך על-פי נוסח הבקשה.