"הממשל הסיני יקבע השבוע אם הראלי העולמי יימשך"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "אנחנו מעריכים שבסין לא יהיה מנוס מנקיטת צעדים מרחיבים פיסקליים ומוניטריים במטרה לייצב את הצמיחה" ■ "שוק ההון ניפגע קשות במפולת האחרונה, והממשל הסיני יהיה חייב לספק את התמיכה הדרושה כדי להחזיר את המשקיעים לשוק"

"עונת הדוחות בארה"ב נמשכת, נתונים כלכליים מעורבים, הראלי בשווקים התחיל, השאלה היא האם יהיה לו את הכוח להמשיך והתשובה לכך נמצאת בסין. המפלגה הקומוניסטית מתכנסת השבוע כדי להגדיל את המטרות ל-5 השנים הקרובות ולקבוע את הקווים המנחים לתכנית החומש ה-13. המשקיעים בעולם ירצו לדעת עד כמה המפלגה מחוייבת להשיג קצב צמיחה של 6%-7% ועד כמה תמיכה היא תהיה מוכנה לספק". כך כותב יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, בסקירתו השבועית.

הקריסה בשוק המניות הסיני שזלגה גם לשאר השווקים בעולם בשלהי חודש אוגוסט, הסבירה אולי בצורה הטובה ביותר עד כמה שוקי המניות בעולם רגישים לביקושים בסין. החשש מפני האטה בסין שלא לדבר על משבר פיננסי וכניסה למיתון הוביל את שוקי המניות בעולם סמוך מאוד לטריטוריה דובית כאשר חלק מהם אפילו חצה אותה.

בשבועיים האחרונים נרשמה התאוששות מרשימה, לא רק בזכות עליות בשוק המניות הסיני, אלא בעיקר בעקבות התייצבות ברמת הנתונים שם, בעקבות סדרה של צעדים תומכים בכלכלה ולא רק בשוק המניות, שכללו גם הפחתת ריבית נוספת שישית במספר, כמו גם נכונות לתמיכה נוספת מבנקים מרכזיים בעולם במידה ויידרש. 

חברון מוסיף כי "אנחנו מעריכים שבסין לא יהיה מנוס מנקיטת צעדים מרחיבים פיסקליים ומוניטריים במטרה לייצב את הצמיחה. סך הכל, שוק ההון ניפגע קשות במפולת האחרונה, והממשל הסיני יהיה חייב לספק את התמיכה הדרושה כדי להחזיר את המשקיעים לשוק, למתן את הפגיעה הישירה בחברות והעקיפה בצרכנים. תמיכה בתשתיות כולל אשראי וערבויות, סובסידיות לצריכה, אשראי לשוק הדיור, מיסוי נוח יותר, האצה של רפורמות ליברליות בתחומי אשראי והשקעות ובמידת הצורך אפילו פריסת רשת ביטחון למערכת הבנקאית. בשבוע האחרון ראינו באיזו מהירות המדדים באירופה יודעים לתקן, כאשר רק מעט מהחששות של המשקיעים מוסרים. במידה והמפלגה הסינית לא תאכזב, אפשר לצפות לעליות חדות בסין באירופה ושווקים נוספים. במידה ויאכזבו, נצטרך להמתין למציאות קשה קצת יותר שתשכנע אותם לפעול". 

על שוק האג"ח הממשלתי בישראל אומר חברון " דבריו של דרגי בשבוע שעבר הגדילו את ההסתברות, לפחות מבחינת המשקיעים, להגדלת תכנית ההרחבה באירופה. הדבר הביא ללחיצתן כלפי מטה של תשואות האג"ח האירופאיות והאג"ח המקומיות התנהגו בצורה דומה והגיבו בירידת תשואות אף הן. השילוב שבין אי- העלאת הריבית בארה"ב לבין האפשרות להגדלת תכנית ההרחבה באירופה, צפויות לתמוך בביצועי שוק האג"ח בתקופה הקרובה. מצד שני, הסלמה במצב הביטחוני ובייחוד הסלמה לאורך זמן, עשויה לגרור פגיעה בגביית מסים, פגיעה בגירעון, החרפה של החרם על ישראל, עלייה ב-CDS על ישראל ואף עשויה להוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל. התרחשויות כגון אלו יגררו התנתקות מיידית של התשואות בישראל ממגמת התשואות בעולם".