עסקת כלכלית י-ם: האולטימטום פקע - האחים נקש לא השיבו ללאומי

(עדכון) - ביטול העסקה גרם ירידות חדות בני"ע כלכלית ■ גורם המקורב לעסקה: "ללא רוכש אחר יופחת דירוג החוב של כלכלית, והיא עלולה להיכנס להסדר חוב"

האחים רפי וג'ו נקש  / צילום: רוני שיצר
האחים רפי וג'ו נקש / צילום: רוני שיצר

 

המגעים בין בנק לאומי לבין קבוצת המשקיעים בראשות האחים נקש למכירת מניות השליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים  התפוצצו אמש (ג'), זמן קצר לפני מועד סגירת העסקה. בשיחות שהתקיימו בין הצדדים בימים האחרונים העלו האחים נקש דרישה להפחתת המחיר בעסקה, עקב בעיות שונות שגילו לטענתם בחברה, אולם הבנק סירב לדרישותיהם.

בעקבות הפרסום על אודות פיצוץ המגעים הופסק הבוקר המסחר בניירות הערך של כלכלית ירושלים, ושל החברות הבנות, מבני תעשיה ודרבן. שלב הטרום מסחר שיקף צניחה של עשרות אחוזים במניית כלכלית, שאמור היה להוריד את שווי השוק של החברה לרמה נמוכה מ-600 מיליון שקל. זאת לאחרי שבשנה החולפת כבר איבדה המניה כ-60% מערכה.

מקבוצת נקש נמסר, כי "מאז שנחתם ההסכם לרכישת כלכלית ירושלים פעלה הקבוצה באופן נמרץ לביצוע ההסכם לרבות קיום התנאים המתלים שנקבעו ולא מולאו במלואם. קבוצת נקש בוחנת את הדרך הנאותה להביא לביצועה של העסקה וככל שיהיה צורך בכך יימסרו בעניין זה עדכונים נוספים במועד הרלוונטי".

במסגרת העסקה, שנחתמה לפני חודשיים, אמור היה בנק לאומי להעביר לקבוצת נקש כ-40% ממניות כלכלית, ששועבדו לטובתו כנגד חוב פרטי של בעל השליטה בחברה, אליעזר פישמן, תמורת 350 מיליון שקל. קבוצת נקש כוללת את האחים ג'ו, רפי ואבי נקש (80%), שלומי פוגל (5%), נפתלי צדר (5%), שוקי וולף (5%) ואבי חורמרו (5%).

בבנק לאומי הציבו אולטימטום לקבוצה לחזור בה מדרישתה לקבלת הנחה בעסקה, ולהסכים לתנאים המקוריים עד חצות היום - או שהעסקה מבוטלת. משלא חזרו האחים נקש מדרישותיהם, בוטלה העסקה, וכעת לאומי מתכנן לתבוע מהם פיצויים בגין הנזקים הצפויים להיגרם לו בעקבות כך, זאת נוסף על קנס של 35 מיליון שקל שיידרשו האחים נקש לשלם לבנק בגין ביטול העסקה, כפי שקובע הסכם המכירה.

במכתב שהעביר הבוקר לאומי לאחים נקש, כותב הבנק באמצעות עו"ד איל רוזובסקי, כי "בשיחות שהתקיימו אתמול הודיעו לכם נציגי הבנק כי אינכם רשאים להפר את ההסכם, וכי אם תפרו אותו ככוונתכם, ייגרמו נזקים עצומים לבנק, לכלכלית ירושלים ולגורמים נוספים, ואתם תהיו אחראים להם". עוד הבהירו נציגי הבנק", נכתב במכתב, "כי הבנק יעמוד על מלוא זכויותיו, לרבות הזכות לאכיפה, לפיצוי מוסכם או לפיצויים בגין מלוא הנזקים שייגרמו".

רוזובסקי מציין, כי כבר בפגישות שהתקיימו במהלך סוף השבוע בין נציגי האחים נקש לבין נציגי בנק לאומי לקידום העסקה, התקבלה הודעה "לתדהמת הבנק, על החלטתכם לחזור בכם מהתחייבותכם להשלמת העסקה שבנדון, וזאת לנוכח הערכה שלכם בדבר כדאיות העסקה".

עוד כותב רוזובסקי, "במהלך השיחות כאמור הבהרתם מספר פעמים, כי אפילו אם כל התנאים המתלים היו כבר מתקיימים, לא הייתם מבצעים את העסקה, וזאת מטיעוני סרק שונים שהועלו על-ידיכם, אשר לא בוססו בעובדות כלשהן, ואף שממילא אין בהם כדי להקנות לכם זכות לאי-השלמת ההסכם".

רוזובסקי מוסיף כי נציגי הבנק ניסו להסביר לאחים נקש ש"בהתאם להוראות ההסכם מוטלת עליכם החובה לנקוט צעדים הנדרשים לשם השגת יתר האישורים הנדרשים לשם התקיימות התנאים המתלים ולפיכך, הבהירו לכם נציגי בנק לאומי כי החלטתכם שלא לפעול להשגת יתרת האישורים, כמו גם דבריכם כי אין בכוונתכם להשלים את העסקה, מהווים הפרה יסודית של ההסכם".

מקורב לעסקה התייחס היום לטענות קבוצת נקש באשר לנתונים חדשים שהתגלו להם בתהליך הבדיקה של כלכלית, ואמר כי "מדובר בחברות ציבוריות, מעבר לזה החברה הכניסה לחדר המידע הרבה נתונים. כל מי שהסתכל על הנכס הזה - והיו לא מעט גופים - הייתה להם גישה לנתונים האלה. הטענה שלהם מופרכת. כשאתה חותם על עסקה חזקה עליך לבדוק מה אתה קונה... מדובר בגורם עסקי לא רציני שלא מבין איך להתנהל. אני לא מכיר גופים עסקיים שמתנהלים ככה, שקודם חותמים ואז בודקים. הם חשבו אולי שהם קיבלו מלאומי אופציה בחינם". אותו גורם הוסיף, כי "אנחנו מקווים שאולי יבוא מישהו אחר במקום קבוצת נקש, שכן נעשה עסקה. אני מעריך שחברת הדירוג תוריד את דירוג החוב של כלכלית בכמה דרגות, זה יהיה עילה לפירעון עבור מחזיקי האג"ח והחברה עלולה להיכנס להסדר חוב. לא קל למצוא קונה במצב כזה, אבל נראה".

אג"ח כלכלית ירושלים, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בשבע סדרות, רשמו בטרום המסחר ירידות חדות, של עד 6%. האג"ח נסחרות בתשואה של עד 16%, המשקפת את חששות המשקיעים מהשלכות ביטול העסקה, העלולות לגרור את כלכלית להסדר חוב במקרה שבו לא יימצא רוכש אלטרנטיבי למניות השליטה בחברה.

ביום חמישי האחרון הורידה חברת מידרוג את דירוג החוב של כלכלית מ-Baa1 ל-Baa2, והותירה אותה ברשימת מעקב (Credit Watch) עם השלכות שליליות. במידרוג הסבירו, כי "הורדת הדירוג נסמכת, בין היתר, על צורכי שירות החוב של החברה בטווח הקצר בהשוואה למקורות התזרימיים הזמינים של החברה".

דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית ירושלים, אמר היום כי "אני נמצא בקשר שוטף עם מחזיקי האג"ח וחושב שהשוק מאמין בהנהלה ובחברה. לא הגיעה שום פנייה מהמחזיקים עד עכשיו".

במסגרת ההסכם שבוטל כעת, אמורים היו הרוכשים להשקיע בעסקה סכום כולל של כ-550 מיליון שקל. השלב הראשון תוכנן לכלול כאמור תשלום של 350 מיליון שקל תמורת החוב של פישמן אשר כנגדו משועבדות מניות השליטה בכלכלית, ולהזרים לכלכלית כ-200 מיליון שקל נוספים. במקביל, כלכלית הייתה אמורה לקבל הלוואות של 300 מיליון שקל מלאומי ומוסדיים.

לאומי, בהנהלת רקפת רוסק עמינח, קידם בחודשים האחרונים באינטנסיביות את המהלך למכירת החזקות פישמן בכלכלית ירושלים, המשועבדות לו כנגד חוב פרטי המוערך בכ-1 מיליארד שקל. בלאומי החליטו להעמיד למכירה את מניות כלכלית המשועבדות לו כנגד החוב באמצעות זרוע בנקאות ההשקעות, לאומי פרטנרס.

עיקרי העסקה שבוטלה בין לאומי לאחים נקש

550 מיליון שקל - סך ההשקעה בכלכלית

350 מיליון שקל - תמורה עבור החוב אשר לו משועבדות מניות השליטה בכלכלית (40%)

200 מיליון שקל - הזרמה לחברה במסגרת הנפקת זכויות

190 מיליון שקל - הלוואה של לאומי לכלכלית

110 מיליון שקל - הלוואה של גופים מוסדיים לכלכלית

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"