כוח סוס: פרארי בדרך לכבוש את וול סטריט

רגולציה מכבידה? הוצאות פיתוח אדירות? בעיות תדמית? בפרארי ממשיכים לצחוק בדרך לעוד אייקון מוטורי היסטורי ■ רווחים גדולים כנראה אף פעם לא יהיו שם, אבל זה לא עצר את החברה מאחת ההנפקות המוצלחות בוול סטריט

פרארי / צילום: רויטרס
פרארי / צילום: רויטרס

מאז ההפגנות של Occupy Wall Street ב-2011 לא התגודדו כל-כך הרבה סקרנים מול בניין הבורסה בניו יורק כפי שקרה ביום רביעי שעבר. בכל זאת, לא בכל יום מעטר את כל חזית המבנה דגל אדום ענקי שעליו לוגו הסייח הצוהל של פרארי , ולא בכל יום חונות בחזיתו מכוניות ספורט נוצצות לצד ענתיקות נדירות.

בעוד ההמון נדחק אל שורת המכוניות הארוכה, שכל אחת מהן נבחרה כדי להדגיש פן אחר במותג - מהעבר המפואר של בוטיק הרכב האיטלקי, דרך הקו העיצובי שהתפתח לאורך השנים, ועד הקשר ההדוק לעולם המירוצים - בתוך הבניין זרמו מאות מיליוני דולרים, בהנפקה הבורסאית הראשונה של החברה האיטלקית מאז היווסדה ב-1929 (השנה, למרבה האירוניה, שבה משקיעים מיואשים של וול סטריט קפצו מהגג במשבר הכלכלי הגדול בארצות הברית אי-פעם).

בסוף יום המסחר בניו יורק דיווחו מדורי הכלכלה על ביקושים גבוהים מהצפוי, על זינוק של 15% ממחיר המניה ההתחלתי, ועל 900 מיליון דולרים שנכנסו לכיסיו של קונצרן פיאט קרייזלר שהנפיק 10% ממניות החברה (ונותר עם 80%).

כדי להבין עד כמה חזק המותג פרארי לא היה צורך בהמון שהעלה עוד ועוד תמונות לרשתות החברתיות תחת ההאשטאג #FerrariIPO. ההוכחה הטובה ביותר לעוצמתו הייתה הדיון האינטנסיבי שהתפתח בעיתונות הכלכלית הבינלאומית בימים שלפני ההנפקה: אין-ספור פרשנים שלפו שוב ושוב את הנתונים המעודכנים ביותר כדי לנסות ולהפריד בין המכונית שהיא חלום, מותג, אגדה וסמל סקס, לבין יכולתה של החברה שמייצרת את כל אלה להשיא תשואה משמעותית למשקיעים במניה. כמעט כולם, אגב, הסכימו שההנפקה תהיה הצלחה גדולה. טבע האדם חזק יותר מכל מספר, ומספיק משקיעים מעוניינים שתהיה ברשותם מניה בחברה שכל מהותה היא ייצור חלומות.