דוח המבקר - הרכבת: כישלון בהעברת עבודות למיקור חוץ

האם מסירת פעילות מרכזית הנוגעת לתחזוקת הרכבת למיקור חוץ היא זו שגרמה לסכסוך בין הנהלת הרכבת לעובדיה? לפי דוח מבקר המדינה - התשובה חיובית

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

האם מסירת פעילות מרכזית הנוגעת לתחזוקת הרכבת למיקור חוץ היא זו שגרמה לסכסוך בין הנהלת הרכבת לעובדיה? לפי דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ד') - התשובה חיובית.

רכבת ישראל, המסיעה מאות אנשים מדי יום, "מחויבת לספק שירות יעיל ובטיחותי, ואחד הנדבכים שעליהם צריך להיות מושתת שירות כזה הוא תחזוקה נאותה של הציוד", נכתב בדוח. בעקבות החלטת ממשלה ובמסגרת המדיניות לביצוע שינויים מבניים, החליטה חברת הרכבת למסור תחזוקת ציוד נייד למיקור חוץ. על פי החלטה זו נמסרה תחזוקת הקרונועים, שחלקם יוצרו לפני שנים רבות, לחברה א', על פי הסכם שנחתם עמה. ההסכם נחתם לתקופה של שבע שנים, עם אפשרות להארכה בעוד שמונה שנים. עלותו הכוללת נאמדה בכ-1.5 מיליארד שקל.

ככל העולה מהדוח, בתום שנה להפעלת פרויקט מיקור החוץ התברר במפתיע כי מספר התקלות בקרונועים גדל בשיעור ניכר לעומת השנים הקודמות; מספר הקרונועים הפעילים היה נמוך מהמתוכנן; מספר הביטולים של נסיעות רכבות עקב תקלות גדל; וההפעלה הסדירה של קו הרכבת שבין בית שמש לירושלים, המופעל רק באמצעות הקרונועים, נפגעה - וממילא נפגעה רמת השירות לנוסע בקו זה.

בד בבד גדלו ההוצאות של חברת הרכבת: היא שילמה לחברה א' בשנת 2014 כ-51.6 מיליון שקל (כולל כ-10 מיליון שקל בגין התארגנות); שילמה סכומים נוספים שנאמדו במאות אלפי אירו לחברות ייעוץ ולמומחים לשם ביצוע בקרה על עבודת חברה א'; ונתנה לעובדיה שהועסקו בעבר בתחזוקת הקרונועים מענקים מיוחדים, נוסף על המענקים ותוספות השכר שניתנו לכלל עובדי הרכבת. בעקבות העברת פעילות החברה התגלעו חילוקי דעות בין הנהלת הרכבת לבין ועד העובדים על פירוש ההסכם הקיבוצי החדש, אשר לאחר דיונים משפטיים ובוררות הושלם באפריל 2015.

"קיומה של מערכת יחסים תקינה בין הרכבת ובין העובדים היא חשובה. מסירת פעילות מרכזית למיקור חוץ, בין היתר במטרה לשפר את רמת התחזוקה בחברת הרכבת, פגעה ביחסי העבודה בין ההנהלה לעובדים", צוין בדוח, "פגיעה זו השפיעה בין היתר על אופן ההתמודדות של החברה עם הנושא המורכב של תחזוקת הקרונועים". לדעת משרד מבקר המדינה, בהמשך לפסק הבוררות על הנהלת החברה והעובדים לעשות כל שביכולתם כדי ליישב את המחלוקות ביניהם, כדי להבטיח שירות מיטבי לקהל המשתמשים ברכבת. "על חברת הרכבת לבדוק ביסודיות את הכשלים שהתגלו בשנה הראשונה ברוב שלבי התהליך של מסירת תחזוקת הקרונועים למיקור חוץ, ולפעול להחזרת הקרונועים לרמה התפעולית הנדרשת", נכתב.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "רכבת ישראל קיבלה לידיה את טיוטת הדוח, למדה אותו והגיבה באופן מפורט למבקר המדינה".